Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettbeteende
Läst 1846 ggr
MuffinsYang
0

Skaffa sambojed?

Hej!

Jag och min sambo funderar på att skaffa hund, och jag tycker samojeder är så fina. Men så passade vi en pitbull i en vecka å vi märkte att så mycket tid har vi inte. Och min sambo fick ta hunden de flesta rundor för han drog i kopplet så mycket och jag orkade inte hålla emot hela tiden och hunden sprang alltid efter igelkottar med mera. Så vi tänkte att vi som första hund skulle skaffa en liten hund. Typ mops eller liknande. Men sanningen är att jag vill ha en hund med mer päls. Som går att borra in händerna i å inte bara klappa utanpå. Så nu undrar jag

- hur mycket promenader de behöver;

- hur länge de kan vara ensamma hemma (då vi jobbar inom vården båda två med oregelbundna tider)

- hur mycket de fäller (inte bara under "fällningsperioden)?

- klarar de av att bo i en två eller är det för lite? (lägenhet)

- hur mycket de drar;

- och om de jagar alla smådjur med mera.

?

Tacksam för svar =)

[dynamitella]
3

Med risk för att gå från ämnet lite vill jag påpeka att det finns småhundar med fluffig päls också. Exempelvis pomeranian :) De är kanske passande om ni inte väljer samojed.

fridaaocrazy
0

Har ingen samojed men kan svara så gott jag kan :) Samojeden är en rätt aktiv ras om jag inte minns helt fel och bara några promenader per dag kommer inte räcka länge. Hur länge olika hundar kan vara hemma själva är ju till vad man tränar dem, hur länge de kan hålla sig utan promenad. alltså inget som har med rasen och göra. Samojeden behöver borstas regelbundet så har ni tiden till all denna päls så är det ju inget problem. Storlek på hus/lägenhet spelar aldrig någon roll om hunden bara får den motion den behöver. Hemmet är som en "lya" och där ska de vara lugna, medans när de är ute vill man att de ska vara aktiva. Det är trots allt ute hunden ska göra av med sin energi. Alla hundar är olika, men det är ju en draghund så man kan inte räkna med att man får hem en ängel som aldrig drar. Att inte dra är en träningssak men går du grund/valpkurs inom vardagslydnad så går det nog bra. Att jaga andra djur är också en träningssak, men olika individer och raser (speciellt jaktraser) har mer eller mindre tendens till att jaga djur. Gillar du mycket päls och den typen av hund så kan du ju kanske skaffa en mindre ras som pomeranian/dvärgspets eller bara en liten spanielras som t ex Papillon eller Phalene. :) Tänk på att du måste träna bort skällandet om du bor i lägenhet, annars kommer du antagligen väldigt fort få klagomål från grannar ;)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

MiiaaK
0

Jag kan bara säga av egen erfarenhet av min egna samojed tik på 2,5 år.

Hon kräver inte så mycket motion faktiskt. Hon är en väldigt lugn hund om infinner sig i det mesta.

Räcker med att busa mycket på trädgården med henne så bli hon trött. Men visst alla hundar behöver ju promenader! sen är ju alla olika.

Min tik klarar sig ganska bra hemma själv, dock har jag inte henne i huset utan i en box. Men hon är van att sitta i box eller hundgård. 

Risken är att hon kan bita sönder saker i huset annars.

När det gäller fällningen tycker jag det inte är så jobbigt, blir mest om dammtussar som är lätt att damsuga upp.

När hon är nybadad fäller hon lite och när hon är inne i fällningsperiod, men annars är det inte så farligt i övrigt. 

Jag tror dem klarar av bra att bo i lägenhet, jag bodde själv i lägenhet med min, men då kräver dem ju lite mer promenader och aktivitet. 

Min hund är jätte duktig i koppel, hon drar inte så mycket. Lite mer när det mycket att ta in, till exempel på hundutsällningar och i stan.

Jag har sett endel samojeder om drar jäkligt mycket, men som sagt et är ju en draghund. Man få helt enkelt lära dem att gå fint i koppel!

Jagar gör hon väl när det gäller vilda djur, rådjur och harar. Men det är ockå oika hur mycket det ligger i generna. Katterna går jätte bra, dem jagar hon inte alls. Brukar ligga och gosa med varandra ibland. Vänj dem som liten tro jag itne det ska vara nått problem,

Em_
0

Det finns lite större varianter av pomeranian om man inte vill ha en pytteliten hund. Kolla på tysk spets/ klein-, mittel- och grosspitz :)

Sugar Mist
1

Varför inte en japansk spets?
Mindre än samojeden och ser nästan likadan ut

-