Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: beteende
Läst 3937 ggr
EmmaMell
0

Japansk Spets = skällig?

Jag har så länge jag kan minnas varit otroligt sugen på en jappe, jag älskar dessa fina hundar. Jag kommer dock i så fall skaffa en när jag flyttar hemifrån, till lägenhet. Det jag undrade var - kan man ha en jappe i en lägenhet och är den skällig? Enligt rasstandarden ska den inte vara det men min uppfattning av spetsar är att de kan vara väldigt skälliga… 😮

svar är mkt uppskattat! mvh emma

Lepetit
1

Jag har en jappe i ca 4 år tillbaka & upplever honom som skälig då det kommer folk och ringer på dörren, men vilken hund gör inte det?

Annars är jappen en väldigt bra första hund (tycker jag)

Kram

EmmaMell
0

#1 tack för svar! 🙂 självklart gör det inget att jappen varnar när det kommer någon, tänkte mer allmänt, är inte sådär superförtjust i hundar som skäller 24/7.

EmmaMell
0

putt

Novelia
3

Dömmer jag rasen efter dom 2 jag har på jobbet så skäller dom konstant i 10 min på nya människor samt när ägaren går därifrån och när dom har tråkigt. Tror dock att mycket är uppfostran. Den äldre skällde mer än den yngre och den yngre började ta efter den äldre.

Har även träffat flera som skäller för skällandets skull men även där tror jag att det kunnat dämpats med uppfostran. Liksom ägarna säger inte ens till hundarna när dom skäller, så det är inte konstigt att dom gör det. 

Har träffat några jappar som är helt underbara, bara tysta & gosiga. Dom gånger blir man helt förälskad i rasen <3

I have no sympathy for people without empathy