Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 1317 ggr
Minmilou
0

Samojed?

Hej!

Det är så att jag och min sambo är väldigt intresserade av att skaffa en samojed. Vi hade tänkt dra lite med den och ge den så mycket motion som den behöver.

Men till frågan, ni som har/haft samojeder får gärna berätta hur dom är. Har hört att dom är väldigt envisa men hur snälla som helt.

Berätta allt ni vet om dom! :D

MiiaaK
0

Jag har en liten samojed tik på 2,5 år. Hur go som helst, envis vet jag inte så, men ibland kan hon smyga iväg när man inte ha koll, äta lite kattmat när man inte kollar och sådant ;)

Jag tycker om samojeder, det är en väldigt tillgiven och tycker om att gosa :) 

Jag har själv inte testat dra med min hund men kan säkert vara kul de med. 

Jag har min hund lös på trädgården utan något bra staket, och hon stannar där. Men ute i skogen har jag henne kopplad då hon kan sticka från mig om det kommer en hare eller liknande, hon spårar också väldigt mycket. Större grusvägar går bra att ha henne lös under uppsikt, hon har blivit jätte duktig på att vara lös. 

Men visst hon gör lite som hon själv vill och hitta att gott hon kan att äta. 

Ifall du har frågor kontakta en uppfödare! Det har jag gjort och frågar allt jag kan. Om du vill ha tips på en bra uppfödare tycker jag Newsams, hon är trevlig och seriös! Har mycket kontakt med henne.

Minmilou
0

Oj tack så jätte mycket! Funderar på att skaffa en tik, tycker dom verkar så himla underbara! Tack för att du svarade, jätte snällt av dig :D hälsa vovven!

MiiaaK
0

Ja dem är underbara! Rekommendera verkligen en samojed :) 

Jag har själv upplevt att hanhundarna är lite mer hund, lite mer elaka mot andra hanhundar osv med det kan ju va så med alla raser! 

Tipsar gärna Newsams kennel :) Hon planerar valpar nästa år på två tikar.

Vattnadal
0

Gå gärna på en av SPHKs utställningar och kika på samojeder där. Det finns folk som kör drag för kul, och de som kör långdistans och tävlar med dem. Sen finns det även kennlar som har sina enbart till utställning och sällskap. Det gäller att välja en kennel som pysslar med det du vill, för att du ska rätt typ av hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter