Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 4676 ggr
MiiaaK
0

Basenji?

Skulle gärna vilja veta lite mer om Basenji hundarna då jag är ev intresserad av att skaffa en så småningom eller vara fodervärd. Tycker dem är mycket vackra och intressanta.

Berätta hur era hundar är och deras tempament och personlighet. Kräver dem något speciellt?

Gärna med bilder!

Maria

SaraC
0

Det finns några basenji-ägare här, hoppas de hittar till din tråd inom kort Glad

Tills vidare kan jag tipsa om en artikeln där en av våra medlemmar berättar om sitt liv med basenji! Till artikeln

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ThisIsNoMore
0

Jag har en basenji-tik vid namn Gaia. Vad exakt är det du vill veta? Det är ju en väldigt speciell ras att ha o göra med så mycket kan jag ju säga iaf. Det mesta finns att läsa på internet :) Men fråga på. Jag svarar gärna

lojz
4

Är uppväxt med basenjis och har haft två kullar. De är en otroligt fin ras och har tilltalande drag. Rasen är väldigt speciell och uppför sig mer som katter. Självständiga och rätt så reserverade för lek och överdrivet gosande. 

Min far var den som föll för rasen från början då han tyckte att de var söta som valpar och att de verkade "coola" eftersom de var en urhund. Att de inte skällde och inte fällde hår var även ett stort plus i hans ögon. 

Då fick vi vår första basenji som var en tik. Där var det bara lek i form av jakt som var intressant, absolut inge apport eller andra lekar med boll. Allt som hade med vatten att göra och risk för att bli smutsig var ett stort nej. 

Med tiden så insåg man att de trivdes som bäst när de fick ligga och dra sig i solen och ta det lugnt, gosande och mys med matte/husse var på deras villkor. 

Så efter 14 år med basenjis så kan jag fastställa att vill man ha en katt i form av en hund så är de den rätta rasen. Vill man ha en "hundhund" så ska man leta vidare.

ThisIsNoMore
0

Är du intresserad av att skaffa en så har min uppfödare en tikvalp kvar :) wazin.se (hennes hemsida)

MiiaaK
2

Oj glömde bort denna lite :)

men jag har hört att man måste va fast vid uppfostran av bansejis, att man måste socialträna dem mycket som valp osv. 

Hur svåra är dessa hundar att äga och uppfostra?

MiiaaK
0

Som en lite ovan hundägare, kanske inte det bästa är en basenji valp. Funderar då på om en lite äldre hund som ska omplacerad kanske är bättre?`

Jag äger nu en samojedtik på 2,5 år. Fick henne när hon va 1,5 år så har inte varit med från början. Och detta är en väldigt enkel hund. 

Funderar då för min egen skull , som så gärna vill ha en baseji om det är bättre med en lite äldre valp eller unghund.

Behöver lite hjälp!

Någon som kan komma med lite åsikter om detta?