Tillökning i flocken?
Hejhej! Jag sitter och funderar lite på att skaffa en siberian husky om tre år ca. Inget är bestämt än utan det är mest jag som sitter och spånar lite på olika ideer och så. 🙂
Har en mopstik på 1 år som kommer vara 4 år när den nya hunden kommer. Det känns som en bra ålder. Hon totalt älskar hundar av alla olika raser och jag vet att hon skulle bli jätteglad för en kompis.
Det jag mest funderar på är aktivitet. Jag bor i en stor stad (fast nära skogen). Har inte möjlighet att ha hundgård utan det är lägenhet som gäller.
Jag är en vintermänniska, vintern är min favoritårstid och många aktiviteter jag gör tror jag en husky skulle älska.
-Vandra i de norska fjällen
-Drag på cykel/spark
-Drag på skidor
-Följa med på joggingturer
-Följa med och träna agility
Jag är väldigt aktiv och älskar att vara i naturen med djuren.
Har läst mig till att det kanske inte räcker med sällskap i form av annan ras utan att det måste vara polarhund. Någon som har erfarenhet av husky med annan ras? Alltså ensam med annan ras?
Är också nyfiken på hur sociala era huskys är? Min mops är nämligen väldigt osäker av sig, men hon blir modigare kring andra hundar och jag tror att en framåt vovve skulle göra att hon mådde bättre.
Vattnadal brukar ge bra info! Sök gärna bland de gamla inläggen också, det finns många trådar om rasen.
Jag vet bara vad jag hört från andra och det är att de helst har sällskap av en annan polarhund men det kan duga med någon annan hund och att de inte är de bäst lämpade lägenhetshundarna direkt. De jag träffat har alla varit trevliga och sällskapliga, mer eller mindre 🙂 Det är en helmysig ras, jag är riktigt kär i den. Men den passar inte mig tyvärr.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag vet! Hehe, har läst typ alla hennes inlägg och kollat bak på alla de gamla inläggen. :) Jo, det är ungefär vad jag lyckats läsa mig till också. Iofs tänker jag att om man får den som valp så kanske den är mer formbar då den vant sig sedan den var liten. Jag och mopsen mötte faktiskt en husky igår i hundparken och min lilla mops blev lika kär som mig! Sjukt fin och jättebra temperament. Det var jättefint att se de leka ihop. :)

Åk runt och träffa uppfödare, hälsa på kennlar, lär känna deras vuxna hundar. Fråga om de tror att en valp från dem skulle klara av att bo i lägenhet och lämnas ensam dagtid. Gör detta när de INTE har valpar. Har de svårt att bli av med valpar kanske svaren inte blir lika ärliga…
Visst KAN en husky bo i lägenhet, och en annan hund är bättre än att vara ensam. Har dock vid flera tillfällen hört folk som haft annan vuxen hund, skaffat husky, hart problem med separationsångest, skaffat en till husky, så har det gått bra.
Vårt gäng är ju på långdistanslinjer, och ingen av dem hade nog varit skoj att ha i lägenhet innan de var 2 år, då de landar lite i alla fall. Sen finns det ju huskyn på andra linjer,s om inte är lika extrema. Kika på vad de gör med hundarna, på de kennlar du är sugen. Nån som har de mer som sällskap, ställer ut, kör lite drag för kul, kanske leker med andra hundsporter ed, där hundarna bor inne, kanske är mer lämplig än en turistkennel eller där de tävlar på hög nivå med hundarna.
När de är vuxna nöjer de sig med att tröttas ut fysiskt 3-4 gånger i veckan, då är våra helt underbara. Är vi i stugan (liiiten, med kök och ett sovrum) och de kör drag minst 4-8 mil om dagen, kan vi ha hela gänget inne, och de bara slappar och myser.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#3 tack för svar! Har kollat lite på uppfödarhemsidor men nästan alla jag hittat tävlar aktivt eller har turistverksamhet. Några övriga du vet om? Är det typiskt för huskys att smyga när de leker? Den vi träffade gjorde det ofta och ägaren sade att det var vanligt. :)

Kika på SKKs länsklubbsutställningar, de flesta som ställer där har mer utställningsinriktning på sina kennlar. De behöver fortfarande jobba, men är inte lika extrema som de som avlas för hårdare arbete.
Går du in på SKKs köpa hund, så kan du få litsor på alla uppfödare, och klicka dig till hemsidorna. De som där bara redovisar utställningsresultat, har troligen hundar på utställningslinjer.
Här har du en kull som kanske kan vara intressant.
De kan smyga, rejsa runt som galningar, brottas, allt efter vad som passar bäst. Främmande hundar smyger de nog hellre på först, och springer och leker jaga med hellre än att brottas. Det gör man bvara med de man känner och är säker med.
MVH Elin
Varför just husky om man får fråga? 🙂 Finns många andra raser som skulle kunna passa in på det du beskriver i #0!
#5 Fick fint meddelande från en som tipsade om en uppfödare så det gjorde mig glad. 🙂
Ska kika på köpahund i morgon. Kollade på kullen och den såg jättefin ut, men som jag skrev så är det inte aktuellt nu utan troligtvis om 3 år men tack så hemskt mycket för tipset!
Jag har kollat runt på en hel del olika raser men inte riktigt fastnat sådär jättemycket för någon tidigare. Har tittat väldigt brett på allt från rottis till lundehund. Ja, det mesta men jag har nog gillat huskyn mest. Har varit intresserad av att börja med drag ett tag och tycker om friluftsliv så jag skulle gärna vilja ha en hund som fungerar bra ihop med det.
Visst finns det många raser som skulle passa ihop med det jag skrev men det är mycket i det att de inte vaktar, tycker mycket om sällskap (av andra hundar och människor, så det skulle passa mig och mopsen bra) och så gillar de att springa precis som mig. Kräver mer än den sällskapshund jag har nu också.
Bortsett från det är det en otroligt vacker hund. Enligt mig finns det nog inte en vackrare hund än en husky som är smal och spänstig med klara ögon och fin muskulatur.

När vi står i rasmontern på Sthlms hundmässa varje år, brukar vi skicka många som beskriver ungefär det du vill ha (dvs en hund man kan göra det mesta med) till goldenmontern. Golden är en alldeles underbar ras, så lagom, nöjd av att få vara med, kan pyssla med de flesta hundporter på hyfsat hög nivå.
Tyvärr har den "tråkstämpel" som inte förbättras av de "showavlade" feta tråkmånsarna.
Huskyn har istället ett utseende som lockar för många, som egentligen kanske inte borde ha den.
Se verkligen till att åka runt på kennlar och träffa vuxna hundar, försök hitta folk som bor som du och lever som du, där det funkar med husky, och fundera ordentligt.
Skaffar man en husky bör man anpassa sitt liv efter den, och börja med att skaffa en till, flytta så att man kan ge dem tillgång till hundgård/rastgård i alla fall dagtid och glömma alla tankar på att försöka anpassa huskyn efter ens egna liv, då detta gör både dig och hunden olycklig.
MVH Elin
#8 Tack för svar igen, :). Jag förstår lite hur du tänker men samtidigt är det ju draget jag är intresserad av. Just golden som du gav exempel på är en hund som jag aldrig dragits till eller varit intresserad av. Sedan är det ju tre år tills dit så jag ska definitivt besöka uppfödare och olika SH's så att jag är 100 på att det är en ras som skulle passa mig, min nuvarande hund och mitt liv. :)

Åk på rasspecialen i Idre nåt år, vettja. Dä träffar du massor av vettiga uppfödare, september!
MVH Elin
Bara funderar vad som får dig att utesluta "mindre extrema" raser som till exempel finsk lapphund eller samojed? :)
#11 För att jag är intresserad av draget väldigt mycket. Och att jag vill ha en hund som kräver mycket motion. Både finsk lapphund och samojed är jättefina hundar men de jag känner som har de raserna använder dem mest som sällskapshundar fast lite aktivare. Och jag är ute efter än aktivare hundliv med drag på kickbike och efter cykel och skidor och joggingturer.
Men jag har inte uteslutit andra raser helt för den saken heller. Det är många hundar som orkar hänga med på sådant, men då kanske viljan att 'dra' inte är lika stark.