BASENJI!!
Hej,
Tänkte bara höra med er som äger eller har erfarenhet av basenji, om ni kan berätta lite om rasen ur eran synpunkt… Just era hundar eller de ni stött på mer individuellt.
Sen undrar jag även hur dom funkar med andra djur för jag har även katter och råttor?
Tack!
/Linn
http://spetsarochurhundar.ifokus.se/discussions/50013835d4ebea21ab0030bc-basenji
http://spetsarochurhundar.ifokus.se/discussions/4d7143d6b9cb4622270592f4-basenjiandra-djur
Här har du två trådar som handlar om basenji. Har en tik här hemma, har du lite mer specifika frågor så är det lite lättare än att skriva i största allmänhet.
Men jag kan i alla fall nämna att min tik inte alls fungerar med katter och jag skulle heller inte våga ha råttor i lägenheten om jag inte kunde stänga in dem i ett separat rum. Det betyder dock inte att det är omöjligt att få det att fungera. Vissa basenjis fungerar utmärkt med katter.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Jag har en tik på 6 mån. Hon är väldigt busig och biter på allt. Plastpåsar, leksaker, papper/kartong, dosor… inte skor och sladdar som tur är. Man får ge henne tuggben ofta. Rasen är svår att klippa klor på då dom anser att deras tassar är deras ägodelar men det går om man är varsam och pratar till henne och ber om tillåtelse ;) Dom är matglada och stjäl gärna mat ;) När dom leker så biter dom och nafsar. Kan nypa till med tänderna så har man småbarn så får man vara med och kolla hela tiden. Dom leker precis som katter (håller fast handen/armen med tassarna och sparkar med bakbenen och biter som katter gör när man leker med dom). Det är en väldigt intressant ras och helt underbar :) När hon blir glad gör hon det typiska Basenji-lätet. Ett slags ylande/joddlande läte. Dom kan inte skälla. Den är ganska självständig också. När vi åker hemifrån måste jag ha henne i stor gallerbur för annars kan det vara mycket som är sönderbitet hemma ;) Hon är tränad vid bur sedan hon var liten. Bortsett från allt detta är det är väldigt rolig ras och man får många skratt ;D
Vad gäller att ha hund i bur så är det olagligt, kan vara bra att veta…
Hm, uppfödaren hade det. Det är uppfödaren som tipsade mig om det eftersom hon gör så. Men så är det ju ett annat land. Kanske är lagligt där. Hade ingen aning om att det var olagligt här. Men man har ju hund i bur i bilen?!
Kort och gott säger jag att du gör rätt i att ta reda på mycket information och gärna träffa basenjis privat och på "hemmaplan". Att träffa basenjis, eller hundar överlag, på utställningar där det förekommer mest är ett väldigt dåligt sätt att lära känna rasen på då de ofta är väldigt passiva och fokuserade på annat där. Hemma är de ofta helt andra hundar. Du kan också kolla på basenji.se och kika efter basenjipromenader närmast dig. Otrooooligt nyttigt och roligt där du kan få chans att prata med många basenjiägare och dessutom träffa alla deras hundar. :) Do it!!
14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundarpå tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om derastas minst var tredje timme.
4.I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1242046873606/2008-005.pdf
TS: Var bor du någonstans? Kanske finns någon med basenji här på iFokus du kan träffa :)
Tack så jättemycket för alla svar :)
Jag bor i stockholm, huddinge närmare bestämt… Så om någon har basenji och bor i närheten så kan den personen gärna höra av sig! :)
#7 spana in på kenneln Yulara :) Förhoppningsvis får jag min tik därifrån i vinter! De finns i stockholm. www.yulara.se.
de brukar även ha basenjiprommenader lite då och då som man kan få följa med på :)