Någon med shiba?
Har blivit intresserad av shiban och skulle nu vilja höra lite direkt åsikter från er som har denna ras då det är svårt att få en uppfattning om den bara med hjälp av faktatexter.
Hur skulle ni beskriva personligheten?
Kan era hundar vara lösa? Har de mycket jakt i sig?
Är de lätta att träna?
Kräver de väldigt mycket aktivering och klättrar på väggarna om man har en lugnare dag?
Gillar de att gosa, sova i sängen, sitta i knäet m.m.?
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag har en Akita som ju är "storebror" till Shiba 🙂 min Akitas uppfödare födde förr upp både Akita och Shiba, men numera föder hon bara upp Shiba och jag har tnkt bli med Shiba framöver 🙂
Vad jag vet så är Akita och Shiba rätt lika i sinnelaget, de är lugna och sansade, inga problem att ha slappardagar ibland, men de orkar mycket och hänger med på det mesta. Smarta och envisa men otroligt hängivna sin egen flock, vanligen inte särskilt intresserade av främlingar, oavsett hur många ben dessa går på 😉 Lättlärda, ja. Gos och kel ja, men på deras villkor, lite som katter kan vara.
/Désirée
Ett tips är att läsa på http://shibainfo.com/forum. Jag har frågat samma frågor som du där.
Shibor är lite som katter till sättet, dvs dom är väldigt självständiga och därför svåra att träna. Dom flesta shibor är inte intresserade av att kela. Och eftersom dom har en väldigt stor jaktinstinkten, så är dom svåra att ha lösa.
Låter väldigt negativt men det är vad jag har fått berättat för mig av shiba ägare.
Shibor är underbara hundar, vi har 4 stycken hemma nu, och vi har ju kennel på rasen. :) Shibainfo är en toppensida att gå in på där man kan få tips och hjälp om rasen, som Moa-16 skrev. :)
Tänk dig en katt i en hunds kropp.
Hej!
Jag har Shiba och det var min första egna hund(uppvuxen med hundar).
För två år sen var jag som du och fastnat för dessa vackra rävliknade hundar. Vad jag gjorde var att jag hälsade på flera kennlar och såg hur hundarna var. De är väldigt olika men ett drag som de flesta har är att de är lite avvaktande på nya människor något som jag finner går snabbt över och de blir riktiga gossevovvar.
Det är urhundar så mycket jakt ja det är där och jag släpper inte min shiba lös då hon just nu är unghund och testar gränser. När jag var på shibaträff så var det många med vuxna shibor som inte heller släpper sina. För Shiban är som en katt, väldigt självständig.
Träning. Jag älskar att träna massa olika saker med min Bonnie! Allt från konster till agility i trädgården. Shiba är väl svår på det sättet att den tröttnar snabbt om den inte förstår vad du vill och du bara fortsätter upp repa "sitt, sitt, sitt". När Shiban vet vad du vill så tycker jag det är en ras som inte har svårare för inlärningen än någon annan. Tvärtom de är problemlösare!
P.s. var bor du? För jag har lite hundträffar och sånt om du vill träffas :)
p.s. att de inte vill gosa…. vet jag inte var de fått ifrån. Shibor är några av de gossigaste raser jag träffat, dock är det efter du vunnit deras respekt och visat dig "värdig".