Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 1957 ggr
Sofy
1

Jaktberikningstips sökes

Något som saknas i våran vardag är jaktberikning! Det måste jag verkligen jobba med att få in i vardagen och jag tror att Ezio vill ha mer jaktberikning så jag undrar vad ni har för tips?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

SaraC
2

Har du kikat i artikeln om berikning? :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Sofy
1

Ja.

SaraC
0

Vad har ni provat då? Blodspår är ju himla kul, men kräver en del förberedelser.

Sofy
1

Jag har nästan inte provat någonting alls, det är lite därför som jag söker efter inspiration och tips. Blodspår vill jag gärna testa, tror att Ezio skulle tycka om det väldigt mycket då han älskar att söka upp saker speciellt när han hittat någon bit från ett avlidet djur i skogen.

Jag har testat dom flesta av Vattnadals tips i berikningstråden som med pipleksaker, djurskinn, godisgrejer sen har jag gjort en fläta av en bit från ett par gamla leggings som jag proppar med olika sorters godisar inbakade i flätan som han gärna drar, gräver och tuggar i för att få fram godiset. Funderar om jag kanske ska göra en sorts fläta med godisgömma i av någon sorts päls men räknas det som jaktberikning?

Pipisar är han inte ett dugg intresserad av, utan han lämnar leksakerna och sånt när de börjar pipa eller kommer med dom till mig och när jag själv piper med leksakerna så börjar han bara pipa själv.

Han får även slita sönder mjukisdjur, det älskar han speciellt när han får slita ur all stoppning ur dom och jag leker lite kattigt med honom med t.e x stora pälsråttorna för katter och det är ju lite poppis.

Jag försöker fundera ut vad för vilt han själv tycker bäst om, för rådjur utomhus är intressanta att titta på när vi möter dom i skogen men han bryr sig inte speciellt mycket däremot när vi går förbi ställen med mycket sork och andra gnagare i marken m.m så blir han helt hysterisk och vill gräva och nosa upp dom.

Fotboll och annat där han får springa och jaga leker vi med honom också och det är ju jätte intressant för honom. Tänker mig att det blir för honom att jaga efter ett "byte" och sedan försöka slita och tugga sönder det. Eller jag kanske är helt ute och cyklar😞Jaktberikning är nog min svaga sida kan man säga, jag har alltid vart helt urkass på att både tolka och ge hundarna det.

smurfan-13
2

Berikning handlar ju främst om att hitta det som ens egna hund har behov av att få utlopp för. Sen exakt vad det är och vad du vill kalla det för är mindre viktigt. Låter ju som att du har testat av och hittat lite vad det är din hund gillar att göra, ta med den kunskapen och försök hitta nya infallsvinklar på det och hur du kan utveckla det. Försök att inte tänka "Är det jaktberikning", utan försök tänka "Är det här något min hund behöver få utlopp för".

Sofy
1

Åh det är där det kör ihop sig, att jag tänker "Är det jaktberikning" ska börja tänka om det är något han behöver få utlopp för! och testa blodspår. Ikväll har han jagat "dödat" och burit runt på kottar under promenaden och det verkar jätte poppis.

Mr_Si
1

blodspår är askul så prova det och se om han gilllar det, vi tog en pipleksak som vi stoppade in i en gammal strumpa och hällde lite blod på i änden av spåret då vi inte hade någon skank, var väldigt populärt. :)

Vattnadal
1

Tänk på att blodspår (om man alltså lägger blodspår som berikning och inte viltspår) kan vara läskigt. De bör vara ett år för det. Då vi testat på våra huskyn och grönländare vid 8-10 mån, har de inte alls tyckt om det, utan vägrat gå spåren. Skadade djur är farligt, och i det vilda får inte valparna följa med och jaga förrän de är runt året.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lukasfelix
0

Jag spårade med min första gången när han var 4 månader och det gick hur bra som helst, vi gjorde anlagsprovet i viltspår när han var 9 månader :) Testa och se vad din vovve tycker om det!

Vattnadal
0

Det är stor skillnad på viltspår och blodspår. Sen tar vissa hundar viltspår på fullt allvar och andra ser det bara som personspår kryddat med blod.

MVH Elin

SaraC
0

#4 Håller med #5! Om din hund gillar det så kör på det! Och tänk på att försöka olika saker några gånger, ibland gillar dom det inte alls första gången men någon månad senare är det jättekul!

Vattnadal
0

Kottar är för övrigt suverän småviltsjakt. De kan kastas av människa, så att det påminner om en mus som springer. Sen kan hunden göra mushopp på dem, ta dem i munnen, kasta och bolla med dem, hur länge som helst. Vittra, min golden, är väldigt förtjust i kottar, i alla fall tallkottar.

Hon har för övrigt kommit på att äkta musjakt är ännu bättre. Katterna får inte vara i stallet, bara i fårstallet (då vi har kycklingar och kaninungar i stallet nu). Det är enda platsen på gården det finns möss nu. Vittra vill VÄLDIGT gärna gå in i stallet. Sen ska jag öppna in till hönsen, är det en mus där, rusar den genast ut, och hon kanske hinner ta den. Är ingen där, måste jag öppna garderoben. Hon blir väldigt besviken om inten mus rusar ut på något av ställena. 😃

MVH Elin

lukasfelix
0

Vad är skillnaden på att bara lägga ett blodspår eller lägga ett viltspår där man också har en klöv utöver blodet?

Vattnadal
0

Jag tror det är dags för en artikel som förklarar. Fast först måste jag inventera på jobbet!

Kort så är blodspår som berikning mer naturligt, man tar inte i klöven, blodar mycket i början, försöker få spåret att bara lukta blod, skank och upptrampad mylla. Minimera människolukten, tänk på hur du vill berika hunden och anpassa spårstart, spåravslut, byte och hur du lägger spåret efter hunden som ras och individ. Man lägger spåret med spåsläggarstav, drar klöven efter den och blodar genom att doppa staven i hink.

Viltspår lägger man nästan alltid med droppflaska, återanvänder skanken, pestar ner med människolukt, tänker inte naturligt utan spåret börjar plötsligt, går i 90 graders vinklar. Ofta dras skanken efter människan och blodet droppas bredvid. Lite mer som ett personspår kryddat med blod.

Jag pysslade med viltspår 10 år eller så, innan jag utbildade mig till blodspårsinstruktör. Ser stor skillnad på hundarna hur de spårar. De tycker att de jagar på riktigt nu. Växlar ofta byten mellan fågel, räv, grävling, rådjur, hjort, älg och vildsvin, samt kanin och hare.

MVH Elin

lukasfelix
0

Hm ja så där har jag aldrig lagt ett viltspår dom du beskriver det, jag lägger som du beskriver ett blodspår! :)

Vattnadal
0

Vad bra!

Det är lite krångligare, men bra för hunden, som får äta upp sitt byte varje gång.

MVH Elin

Gronstedt
0

En (möjligen helkorkad) fråga i detta sammanhang:

I bekantskapskretsen finns jägare, ryttare och hundägare. Vore det en smart idé att dra en skank efter en häst för att lägga ett spår med mindre människolukt? Det skulle miljöträna hästarna också att man drar saker efter dem.

Eller finns det då risk att hundarna börjar jaga hästar?

Jag är alltså en av ryttarna i sammanhanget och har dålig koll på hundträning och jakt …

Vattnadal
0

Det borde kunna funka, fast då blir det inget blod med, utan bara skank. I och för sig kan man ju bloda ner skanken så det blir lite blod i början i alla fall. Har själv funderat över att lägga med cykel, för att få bort lite av min lukt.

En tanke kan ju vara att inte släpa det bakom hästen, utan kanske hålla i en pinne ed, som man håller ut bredvid hästen, och sen snöre till skanken från änden längst från hästen…

MVH Elin

Gronstedt
0

#18: Man kan ju ha med sig blod i en flaska och droppa på/vid skanken emellanåt? Det borde väl likna att det skadade djuret stannat till en stund?

Vattnadal
0

Jo, det borde kunna funka. Sen kan man alltid testa hunden, och lämna skanken i en korsning, rida rakt fram, sen vända tillbaka, och fortsätta dra skanken i vinkel. Följer hunden hästspåret är det enklare att gå rakt fram, men följer den spåret, så ska den svänga.

MVH Elin

Vattnadal
0

Fast man ska nog undvika att hoppa av hästen och mecka, för då blir det människolukter oxå, och då blir det kanske fel…

MVH Elin

Gronstedt
0

#21: Jag kan se det för mig - man har en stav, kanske 1,5 m lång, med spetsig ände. I änden på den fäster man snöret med skanken. Så kan man öva på att låta den släpa på sidorna eller rakt bakom hästen. När man ska stanna stöter man ned staven i marken så att den blir stående, så rider man bort till skanken och hästen ska stå stilla så att man kan droppa blod på rätt ställe. Och så ska hästen kunna stanna invid staven och stå stilla medan ryttaren drar upp den och sedan släpar skanken efter igen …

Låter som en utmärkt övning för en häst! Så nyttig att man kan göra det med något annat föremål, bara för hästens skull 🙂!

Vattnadal
0

Det låter ju strålande. Prova och skriv och berätta hur det gick!

Tänk på att om du lägger det längs vägar där fler rör sig, blir det svårare för hunden, om folk/hundar/bilar är i spåret och trampar.

MVH Elin