Siberian Husky kennel
Hej!
(för er som läste mitt förra inlägg om Samojed eller Siberian Husky som nästa hund så har jag nu ändrat mig - det blir en Siberian Husky till!)
Jag försökte ställa dessa frågor på vovve, men fick bara taskiga svar, så snälla svara snällt om ni tänker svara.
Den kenneln som jag köpte min förra Husky ifrån kommer bara sälja en tikvalp från de två kullarna som kommer till hösten. Eftersom jag vill ha en hane så måste jag alltså hitta en annan kennel. Jag vill ha långdistansare. Kan någon här inne rekommendera en bra kennel?
Sedan nu när jag har googlat runt så blev jag också förvånad över att nästan alla avelshundarna hade bruna ögon. När jag köpte min första husky för 7 år sedan så var majoriteten av avelshundarna blåögda, och nu verkar det bli allt mer sällsynt. Jag tycker det är rätt tråkigt att de vackra blå ögonen försvinner. För mig personligen så vill jag att helst att husky nr. 2 också har blå ögon eftersom de blå ögonen ger en helt unik kontakt.
Finns det möjligen en kennel som också bevarar dessa blodlinjer?

Alla som avlar på arbetande husky går på arbete, funktion och kroppsbyggnad, päls, tassar och myyyycket annat kommer först. Färg på päls, nos och ögon har ingenting med saken att göra. En husky jobbar lika bra oavsett ögonfärg. 😉
Ska du skaffa en husky på långdistanslinjer, får du nog välja hund på rätt linjer, som jobbar bra och är rätt konstruerade, och strunta i färger. Frågar du efterögonfärg i första hand, får du nog tyvärr nobben av de flesta seriösa.
Det finns massor av blåögda huskyn på långdistanslinjer, men vågar man ens fråga efter ögonfärg i första hand, så får man nog inte köpa valp. De seriösa långdistansuppfödarna vill nog att man ser till ennat än färg. Vet för övrigt en tik på långdistanslinjer som är till salu, med blå ögon.
Varför måste du ha en hane?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jo jag vet ju att långdistansare avlas främst för funktion och att det är det som är det främsta intresset hos uppfödare. Samtidigt så hade förra kenneln inget problem med att jag bad om blå ögon. Skillnaden idag är bara att det föds färre valpar med blå ögon pga av att man bara avlar på funktion och "glömmer" lite det andra som är utmärkande för rasen. Och nånstans är det lite tråkigt tycker jag.
Samtidigt så är de bruna ögonen också charmiga så det är inte alls så att jag inte kan tänka mig det om det är en brunögd en som jag får kemi med.
Jag har alltid känt mig som en "hane-person", och efter att ha pratat med lite folk så tror jag att hane trots allt passar mig bättre.

Vi har 8 hemma, alla långdistansare, 3 med bruna ögon, 1 med ett blått och ett brunt, 2 med blå ögon som har små bruna fläckar och 2 med riktigt klarblå. Tycker att det ser ut ungefär så hos de flesta, dvs mixat.
Vilken kennel kommer din tik från?
En ras som får ha alla färger på päls, ögon och nos anser inte jag att ha blå ögon som utmärkande för rasen. I rasklubbens dokument står det: En SH har ingen färg! Så oviktigt är det med färg. Sen är det ju självklart så att man kan föredra något, för att man tycker det är snyggare. Dock får inte utseende, särskilt inte detaljer, komma före. Själv drömmer jag om en röd/orange, och det finns mest inom showlinjer, och det går ju inte alls. När det är dags för nytillskott kommer jag dock inte att titta på färg alls. Dyker det dock upp en med bra linjer, dragmeriterade föräldrar, som har rätt färg, kan jag skaffa en utan att behöva skaffa en.
Om jag var du, skulle jag kika vilka som har valpar nu. Sen skulle jag kika på linjer, meriter och allt annat som säger om valparna har förutsättningar att bli vad jag vill ha. Nästa steg skulle vara att hälsa på kennlar som känns vettiga, och se om jag gillar deras vuxna hundar. Sen skulle jag bygga lite relation med den mest intressanta kenneln, och efter det, när det känns som att jag får köpa en valp, nämna att jag föredrar blå ögon.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter