Annons:
Etikettdrag
Läst 1529 ggr
[Joerwie]
2013-07-12 09:56

Drag - var och hur börjar man?

Jag är lite spänd på att börja med drag på riktigt, men jag har lite svårt att tänka ut hur jag ska börja och var jag ska börja. 

Var tränar ni drag? I skogen? Jag har tidigare kört lite på cykelbanor men det blir inkonsekvent och farligt.

Hur lär ni hundarna att dra - plus kommandon så de stannar och svänger rätt! Har ju lärt min hund höger, vänster, rakt fram, sakta, spring, fortare.. MEN jag vet inte om jag litar till fullt ut på att han gör detta om vi är i hög fart så därför håller jag mig alltid på nivån sakta. Finns det "drag-kurser" för både mig och min hund?

Jag har en gammal trehjuling med dåliga bromsar, som jag köpte på blocket och nu behöver byta ut. Var köper ni både kickbike och kickslide? Har ni tips och idéer?

Annons:
Vattnadal
2013-07-13 12:39
#1

Hej!

Vi på Draghundcenter håller kurser då och då, i både barmarksdrag, nordiskt och slädstil. Vi finns i Gävleborgs län, och kan hålla privata kurser med, om intresse finns. Vi säljer även det mesta du behöver i utrustningsväg. Vi kommer troligen att ha ett samarbete med SPHK Gävle/Dala i höst, med en akvivitetshelg där större tiden läggs på drag.

Börja med att fortsätta att träna kommandon på alla promenader, så att start, tempoökning, temposänkning, stanna, höger, vänster, passera, vända, tillbaka ut på vägen (om de lämnar den av någon anledning) mm sitter benhårt. Du kan ju testa dem när hunden är lös oxå, så att de sitter i alla lägen, inte bara under drag. 
Säg helt enkelt höger alltid när ni svänger höger, sakta när ni sänker tempot en gångart, stanna när ni stannar osv. De lär sig väldigt bra alla grundkommandon på promenaderna.
Ta sen på hunden en Y-sele eller dragsele och uppmuntra hunden att lägga tyngd i den och dra, på promenader. Det underlättar då för er båda om du har tolkbälte och en expanderande tolklina för att slippa hårdare ryck. Det kan vara bra att ha en "hare" dvs någon som springer eller cyklar före er när ni kör drag. Då har hunden någon att jaga efter och draget tänds lättare. Vissa raser har det lättare (tex siberian husky som ska ha det medfött) medan andra måste lära sig att dra.

Det kanske går att lägga till en bit skotermatta som broms, likt anordningen man har på släde, på din 3-hjuling, för att få bättre bromsar till du köpt en kickbike?

Vi kör drag på skogsvägar, där det kan hända att det kommer en timmerbil, någon enstaka bil, älg eller så. Asfalt ska man undvika, då det både sliter onödigt på tassar, samt är för stumt så det sliter på lederna med.

Kom gärna med frågor, så ska jag försöka svara på dem!

Vad har du för ras? Hur gammal?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: