Annons:
Etikettutställning
Läst 2034 ggr
Poison-heart
2011-08-14 10:48

Utställning

Så var det dags att ställa hund för första gången! Hästar har jag visat med hund är nytt. Ska visa min 4 månaders gamla finska lapphund på en mindre, inofficiell utställning i slutet på augusti. Mest för skoj skull och lära mig lite bättre hur det går till.

Så, till er rutnierade. Har ni några användbara tips som kan vara viktigt att tänka på innan? Förutom att försöka träna hunden på "stå"?

Annons:
Vattnadal
2011-08-14 10:55
#1

Träna på att trava snyggt på din vänstar sida, spring gärna i "låtsasringar" dvs i en fyrkant på 5 x 5 m, eller lite större, för att få till fint steg, bra kurvtagning och inget bus. Träna även på att stå, att hon känns igenom, visa tänder od av främmande, om du kan.

Misstänker att de ska visas som de flesta i gruppen, dvs rätt fritt om det går, samt helst med en underbar vägvinnande trav, så jobba påå att få ut ett långt steg på henne, så hon rör sig smidigt och snyggt.

Ett tips för unghundar som gärna busar om man rör sig snabbt, är att börja gå, sen när det går bra, öka farten.
Ett annat är att hålla koll hela tiden man är inne i ringen, även när man går in, om domaren tittar på ekipaget. Tittar domaren så uppför man siog och förslker få hunden röra sig snyggt och stå fint.

Först springer alla tillsammans, sen under den individuella bedömningen brukar man få ta ett eget varv, sen antingen springa i en triangel eller rakt ut och rakt tillbaka. Ta gärna ögonkontakt med domaren och rikta in er så att ni går rakt mot denne, så hunden ses rakt framifrån. Detta brukar uppskattas av domare.
Sen ska kritiken skrivas, och då brukar domaren hälsa på hunden, känna genom kroppen, kolla tänder och testikelstatus (på hanar då). Har man tur gick det bra, exellent, så att man få in igen och tävla om placeringar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lukasfelix
2011-08-14 13:38
#2

Så skojigt! Jag funderar på att ställa ut min i slutet av september :) Så uppdatera gärna hur det gick med din så jag vet vad jag ska tänka på ;) min kommer också vara fyra månader drygt då

chapp
2011-08-14 21:02
#3

Jag tränade inte alls med min finne, och det gick väl rätt bra ändå! Leia uppförde sig som en dam hela vägen. Sa till domaren att det var första gången.

Köpte ett halsband plus koppel att ha på utställningar.

SaraC
2011-08-14 21:12
#4

Vi har ju också två bra artiklar om utställning här på sajten

Artikel 1

och

Artikel 2

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Poison-heart
2011-08-15 09:46
#5

Tack alla för svaren Glad

Det jag är mest "rädd" för är som Vattnadal skriver att hon ska blu busig och börja hoppa runt och bita i kopplet. Vi ska träna mer så får vi väl se!

Vattnadal
2011-08-15 10:00
#6

Domare brukar ha lite överseende med busvalpar, men de kan å andra sidan inte bedöma rörelserna som är väldigt viktiga, om det busas hela tiden. Börja sakta, beröm med lugn röst och öka sen försiktigt till hon travar och beröm med lugn röst.

Ska själv bestämma vilka som ska med till Idre på rasspecial om en månad, och börja ringträna lite.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Poison-heart
2011-08-25 11:22
#7

Får man ha med andra hundar in på utställningsområdet som inte ska visas?

Och om man åker på en uställning som åskådare, får man då ha med sig sin hund?

Hur funkar det med nummerlappar? Får man det på plats? Mångra frågor blev det nuFlört

Scully
2011-08-25 12:16
#8

Är utställninge utomhus så får du ta med den, kom ihåg bara att det är bra att du har med dig vaccinations kortet ifall dom kollar. Inoff utställningar har jag aldrig sett att dom kollar vaccineringen på.

Perfekt tillfälle att socialträna valpar/unghundar

På inoff brukar man oftast få dem på plats, medans "riktiga" utställningar så skickas dom hem Glad

Upp till toppen
Annons: