Annons:
Etiketthundsport-aktiviteter
Läst 1773 ggr
SaraC
8/27/09, 12:01 AM

Hur aktiverar du hunden?

Vad aktiverar ni er hund/era hundar med?

Och tävlar ni i något?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Vattnadal
8/27/09, 12:20 AM
#1

Dagtid när vi jobbar är alla i hundgårdarna. Där och i rasthägnet erbjuder vi berikning istället för aktivering. Vidar och Vittra är inne när jag är hemma, Freja kommer in till middagen och går ut med frukosten.

När vi kommer till aktiviteter vi gör tillsammans, är drag det största och viktigaste. Nu är vi kvar i sommarvila pga temperaturen. Det blir en del koppelpromenader och massor av spring i rastgården. När det blir svalare kommer 4-hjulingen fram och vi börjar lägga mil under tassarna på dem.
När snön kommer blir det släde, med turer hemma på 1-3 mil och i stugan på uppåt 7-8 mil per dag. Hemma är det dragträning 3-4 dagar i veckan, i stugan blir det mindre vila, för att utnyttja tiden där.
Krister ska tävla i polardistans med Piro och Drífa i mars, lånar in 4 hundar för att få ihop till ett 6-spann. Det kommer att bli fler tävlingar framöver, bara vi får ihop tillräckligt med hundar att tävla med. De ska ju vara rasrena och i rätt ålder för att duga till SPHKs tävlingar.Fast vem vet, det kanske blir nån tävling mot alaskan huskys oxå. Dock är ingen av våra alaskans bra nog för att tävla heller. Freja för gammal, Cora är farträdd och Vidar för stor, tung och vill inte sova ute…

Vidare pysslar vi med blodspår, främst för berikning. Hoppas dock få hundar som går att köra praktiskt eftersök med av dem. Tyvärr är stjärnan Vidar skotträdd… Kanske går vi prov någon gång för kul…

Sen ska väl utställning räknas som aktivitet. Vi åker på så många av SPHKs utställningar vi kan varje år. För att få hundarna bedömda, meriterade och miljötränade, samt för att umgås med rasfolk och ha skoj. Man lär sig massor oxå.

Goldenvalpen har vi börjat leka in apportering på. Hoppas att vi gör det bra, skulle vara kul att pyssla med det mer seriöst!

Sen pysslar vi en del med vardagslydnadsträning, lär in fåniga trick, låtar hundarna balansera, hoppa och klättra i skogen, enklare personspår, har provat på rallylydnad. Så de självklara skogspromenaderna, cykelturer, klövjning, gos och bus od.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
8/27/09, 12:39 AM
#2

Det är ju knappt så att man vågar berätta vad man själv gör efter din presentation! Tungan ute Förstår inte att ni orkar och hinner med allt, är verkligen imponerad!

Jag och Eros tränar lite allt möjligt hemma för skojs skull, ibland tillsammans med hundkompisar. Vi har gått en del kurser också och planerar närmast att gå utställningsträning tillsammans med en kompis när hon gått färdigt sin valpkurs och då sedan självklart prova ställa ut lite, vill mest testa och se hur det är.

Vi promenerar nästan alltid i skogen, där vi ibland hittar på lekar och små aktiviteter. Åker ofta upp till stugan, som ligger en mil härifrån, där Eros kan få springa runt lös och busa och nosa. Eros brukar även få följa med husse eller lillasyster ut och springa någon gång i veckan, men sådant är jag för lat för.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
8/27/09, 12:49 AM
#3

Men vi gör ju inte allt varje dag! Dragträningen ligger på is, eller, njae, tvärtom, saknar is. Då blir det mest bara bus och utställningsträning (som jag skäms över att vara så dålig på, när jag vet att det behövs) samt promenader. Vidar brukar tala om när han behöver klickertränas, blodspår är inget man gör varje dag heller.

Oj oj oj, lär jag så ambitiös, fast jag inte alls är det!Skäms

Berikning är grejen, då gör hundarna själva det de behöver, och vi kan lata oss!Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
8/27/09, 12:52 AM
#4

Nä jag förstod nästan det, men det är ändå mycket och med många hundar. Berikning är kanon, skulle varit toppen att ha en rastgård att göra i ordning men vi försöker så gott det går här hemma.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tatsja
8/27/09, 9:19 AM
#5

Nu när hon är äldre, så är det tennisbollar som gäller. Annars när jag bodde på landet och hon kunde följa med till ladugården, så var hon väldigt aktiv. Fast valla korna, ville hon aldrig, bara leka med ungdjuren. Sen vallade hon fåglar i hagen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Ricko
8/29/09, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Agility, sök, lydnas och spår. Sen har vi ju 10m till skog så 2 tim kvälls/natt promenad får dom där sen efter jag kommit hgem från skolan cyklar jag runt byn med dem(tar ca 40 min)

På bilden: Min egna hund Ricko och jag på skogspromenad.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: