Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 7238 ggr
Vattnadal
2010-01-07 23:58

Nattfrostens första valpkull - Del 5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Valparnas 3:e och 4:e vecka. Nu börjar det hända saker, ögon, tänder, bus, äta mat och slippa ur valplådan!

Vi firade deras 3:e levnadsvecka med att alla öppnade ögonen och snart började tänderna tränga sig fram.

De upptäckte varandra mer. Tidigare hade de lite hjälpligt kravlat samman i en hög för att sova. Nu kunde de söka upp varandra mycket bättre. Små brottningsmatcher började ske. De gnagde försiktigt på varandra, försökte kravla upp ovanpå varandra och givetvis utsattes deras stackars mor för samma behandling.

006.JPG

De upptäckte även att vi fanns på en annan nivå. Vittra började förstå att de där småttingarna var roliga, de fick ju helt plötsligt kontakt med henne. Mer än en gång klev hon med Drífas tillstånd i valplådan och trampade runt. Fast de var fortfarande en aning för läskiga, så hon var lika snabbt tillbaka på golvet, med tassarna tryggt på golvet. Huvudet, njae, det var en underdrift, halva hon hängde dock in och spanade på de nya kompisarna.

131.JPG

Dagen de blev 2 v började jag ge dem lite köttfärs från ett finger. Det gillades, och snart fick de prova väl uppblött hundmat. Några av de minsta var lite kräsna och ville helst ha kött, men efter bara några dagar åt de glatt av allt i skålen. Vi var snälla i början och hade alltid lite köttfärs med som smakförstärkare.

tomt.JPG

Vi började lyfta ut dem på kontorsgolvet när lådan skulle saneras. Nu började det klart märkas att de åt riktig mat också. Drífa var snabb att städa efter dem, men kunde missa en del, och även om hon städade blev filtarna söliga rätt snabbt.
Kontorsgolvet som är ett målat trägolv var dock på tok för halkigt för de små liven. När så Lisa kom för att hälsa på sin Aslak och Malin för att försöka välja en av tikarna, fick de följa med in i köket. Det var svårt att gå på det golvet också, men i alla fall genomförbart. Dagen efter köksbesöket klättrade Ubbe ur valplådan första gången.

040.JPG

När de var nästan 4 v gamla fick de därför flytta in i köket. Skönt för oss, som inte längre behövde vakna av deras oljud på nätterna, och riktigt underbart för Drífa. Hon kunde nämligen nu välja att vara med valparna, eller att lägga sig i den bekväma kökssoffan, utom räckhåll för odjuren.

Tanken hade hela tiden varit att de skulle flytta ut i hundgården när de blev 4 v gamla. Dock satte naturen stopp för detta. Vi fick helt plötsligt långt under 10 minusgrader. Några enstaka dagar var det bara 6-7 minus, och de fick vara ute dagtid. Vi konstaterade raskt att det bara var att samla ihop ännu fler tidningar och köpa hem mer rengöringsmedel. Fast ska jag vara ärlig, är det mysigt att ha dem inne. Visst blir det massor mer jobb, och de flesta av dem kommer att bli hundgårdshundar rätt omgående. Men det är så mycket enklare att pussa, mysa och leka med dem när de är inne i värmen.Skäms

067.JPG

De har umgåtts med gäster, både vuxna och barn, samt med Vidar och Vittra. Vittra älskar att de bor i köket. Hon tröttnar inte på att busa och brottas med dem. I början tyckte de att hon var lite läskig, men snart var de bästa vänner. Hon låter dem bita i svans, tassar och öron, men biter mest själv i dem. Hon lär dem vidare att man kan leka tillsammans med skaer, dragkamp kallas det. Men ibland vill hon ha sakerna själv, och då säger hon till.

123.JPG

De får lära sig att en hund som säger ifrån ska man lyssna på. Vidare kan man dela matskålar, men inte med alla. Både Vidar och Vittra vill ha sin mat själv, och då är det så. Syskon och mamma delar dock matskålar fortfarande. Om Drífa är riktigt hungrig kan hon morra åt dem och vilja ha mer själv. Fast är de hungriga och struntar i det, så delar de på maten ändå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Alex
2010-01-09 15:28
#1

Jättebra läsning! Glad Det är så underbart med uppfödare som släpper ihop valparna med andra vuxna hundar i tidig ålder, de utvecklar sitt hundspråk så fantastiskt mycket bättre då!

Ser fram emot nästa del! Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
2010-01-10 16:00
#2

Nej, nu tror jag snart det blir förbud på att lägga in fler bilder på de här små charmtrollen!

Så kul att Vidar och Vittra också intresserar sig för dem. Och som Alex säger, väldigt nyttigt. Det blir nog en riktig kanonkull det här Skrattande

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
2010-01-12 18:21
#3

Ja här har det hänt grejer sen jag kikade sist! Blir nog till att förbjuda alla fortsatta trådar om denna kull! Så där söta saker klarar jag inte av att se!

jonte1
2010-01-12 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hmm.. Letade efter nån bra bild och hittade på nån halvskaplig i motsvarande ålder(+ 1-2 veckor). I a f nu så är det väl inte mer än -16 här så det är dags att shasa ut dom där små.. Uack vilken lust man får till att ha små valpar ikring sig :) Fuskigt värre :) !

SaraC
2012-01-05 23:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har ju glömt att nämna att i maj -10 hade jag äran att träffa en del av dessa gostroll! Kan intyga att alla Elin och Kristers hundar (iaf de vi träffade) är jättemysiga och att de båda är jättetrevliga! Skulle jag någonsin vilja köpa en husky vet jag vart jag skulle vända mig! Min syster (golden retriever-galning) som var med vid tillfället kärade ner sig totalt i Elins Vittra och vill ser nog gärna att det blir en guldkull hos Nattfrostens kennel!

Vi fick låna en väldigt sällskaplig och nyfiken Bestla medan vi satt och tittade på hundarna i utställningsringen. Så passade på att fota henne lite.

Här är jag och Bestla

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2012-01-05 23:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bestla

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
SaraC
2012-01-05 23:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bestla letar godis i min väska

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Alex
2012-01-06 13:54
#8

Men åh, Sara! Varför snodde du henne inte åt mig? Det var ju Bestla jag ville sno som valp… Och hon är ju underbart vacker som lite större också!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
2012-01-06 17:37
#9

#8 Ja, vi funderade på att ta henne och sticka! Men syrran var så tjock (höggravid) så vi hade inte någon bra chans att hinna hela vägen ner till bilen.. Oskyldig Men det var modigt av dem att våga chansa sådär ändå! Du och jag skulle gjort upp en plan i förväg!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Alex
2012-01-06 20:29
#10

Ja, vi får planera bättre nästa gång. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
2012-01-06 23:12
#11

Ja, dom kommer väl till Bjurs snart igen.. Om du fortfarande är intresserad Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

chapp
2012-01-08 17:55
#12

Jag var också hemma hos Elin en gång och fascinerades av alla huskys i hundgården. Plus alla inne-hundarna förstås. Där kan man tala om flock!

Vattnadal
2012-01-12 12:32
#13

#11 Tyvärr blev anläggningen i Bjurs sur på hundfolk, och vi har flyttat rasspecialen till Idre och maj-utställningen blir en oktober, i Bollnäs om jag minns rätt…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Bondkaka
2012-01-12 19:12
#14

Fy attan vilka gosingar du har där hemma! :)

Lukten av valpar är så otroligt avslappnande också, man får ta vara på det så länge det varar ;)

Vattnadal
2012-01-12 19:28
#15

Vi får vänta till nästa november nu, gissar jag. Våra valpar är redan över 2 år, men det kan bli så att min Ego får hem en tik nästa vecka för parning. Glad

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bondkaka
2012-01-12 20:57
#16

#15 Vad skoj! :D hoppas tiken går ihop med Egon så det kanske kan bli något :)

Vattnadal
2012-01-12 22:26
#17

Tjejen som äger tiken hade tänkt använda en egen ung hane, men funderar fortfarande. Ego är bara 3, men har dragskalle, blir förhoppningsvis dragmeriterad den här vintern och har redan fått CK på utställning. Hon ska fundera, så ser vi om mitt lilla charmtroll får föra sina gener vidare. Håll tummarna åt oss.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2012-01-12 22:42
#18

#13 Typiskt! I och för sig ligger ju även Idre inom landskapet, men det är mycket längre än till Bjurs.

Håller tummarna för att Ego ska få till det!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

StrongHearts
2012-01-25 18:24
#19

enda nackdelen med att ha haft valpar är att man saknar dem så otroligt mycket när de lämnat en <3

dock är det kul att ha konakt med ägarna och se hur de utvecklas!

dock blir man sugen på en kull igen, men detta året är det mattes tur ;)

Upp till toppen
Annons: