Annons:
Etikettraser
Läst 1468 ggr
WilmaMO
10/10/18, 7:58 PM

Eurasier eller annan ras?

Hej! Jag har varit inte & kollat lite på dom olika inläggen här & sett många frågor kring olika hundraser. Nu är det så att jag snöat in mig på rasen eurasier. Men känns som att man hittar lite blandad information på internet. Tänkte därför höra med er om ni tycker att eurasier skulle passa mig, eller om jag ska kolla vidare. Isåfall så kanske ni har någon rekommendation på en hundras? Först och främst, jag har inte tidigare ägt en egen hund. Utan jag har bara haft en hund med min familj. Jag var alltså inte den som hade huvudansvaret för hunden, men med åren (desto äldre jag blev) växte mitt intresse och jag höll på med lite lydnad på hobbynivå. Men på vissa sidor har jag läst att eurasier kan ägas av nybörjare och på vissa sidor läser jag att man bör ha god hunderfarenhet för att kunna köpa en eurasier. Så vad tycker ni? Jag intresserade mig framför allt för denna ras då den låter som en stabil och trygg hund som jag kan ta med på mina skogspromenader. Jag är också förtjust i hundar som kanske inte springer fram till alla människor de träffar för att hälsa, utan föredrar nog en lite mer reserverad hund (mot främlingar). Jag har två katter sen innan, & vad jag har läst mig till så brukar inte det vara ett problem för rasen? Jag har ju även såklart läst om att de inte vill vara ensamma. Vilket jag redan har plan på. Visst, jag bor själv just nu men jag har familj ett stenkast bort som kommer träffa min eventuella hund nästan dagligen, iaf flera gånger i veckan. De kommer även ha hunden när jag jobbar & de har en hund som kommer hålla hunden sällskap på många promenader. Om det skulle va så att familjen inte skulle kunna ha hunden så har jag nära vänner som också kommer ställa upp. Däremot så bor jag i lägenhet så hunden kommer inte ha tillgång till en trädgård. Men jag bor nära skog & fina områden. Jag har även som plan att ta med hunden till hundrastgårdar runtom stan. (Eftersom att jag bor i lägenhet önskar jag en hund som inte skäller ”onödigt” mycket. Är jag inne på rätt spår?) Vad gör ni mer era eurasier? Jag är mest intresserad av lydnad. Men bara för att ha kul, på hobbynivå alltså, jag är inte intresserad av att tävla. Är det rimligt för rasen? Jag skulle också kunna tänka mig agility, men har inte bestämt mig helt. Tillsist, om det låter som om jag skulle passa en eurasier -> har ni några tips på uppfödare? Mina planer att skaffa hund ligger ungefär ett år i framtiden men skulle vilja besöka en uppfödare för att få bekanta mig med rasen.

Annons:
lizton
10/14/18, 11:11 PM
#1

Det finns en facebookgrupp som heter Eurasier Sverige. Gå med där och fråga,  så kan du få svar av eurasierägare.

Ja, jag tror att rasen kan passa dig. Uppfödare brukar ofta välja valp som passar de olika blivande hundägarna. Det bästa är att träffa vuxna hundar och se om rasen är något för dig. Titta också på youtube-filmer med eurasier.

De kan vara envisa och en del är svåra att motivera med godis. En del euraier bryr sig inte så mycket om godis, så du måste ha det allra godaste godiset för att de ska vilja göra något.  Typskt är att de inte lyder direkt utan ser ut att tänka "Måste jag verkligen? " Lycka till!

SaraC
10/15/18, 5:52 PM
#2

Tror absolut att det skulle kunna vara en passande ras. Låter som en bra idé att leta upp uppfödare och hälsa på. Har inte själv någon personlig erfarenhet av eurasier, men har läst mycket och pratat med ägare/uppfödare då det är en ras vi också är intresserade av. Har varit i kontakt med Leiionspitz som jag fått ett gott intryck av och hört bra om.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: