Annons:
Etikettövrigt
Läst 2845 ggr
[11:11]
2018-09-01 19:38

Spetshund

Hej, jag funderar på att köpa en vithårig spetshund i framtiden. Finns det någonting som jag bör veta om dem innan jag köper en? Tacksam för svar.

Annons:
Jojaton
2018-09-01 19:44
#1

Finns ingen ras som heter Vit Spetshund, finns dock hundar av spetstyp som kommer i vitt (tex Samojed och Japansk Spets) Det är ju dock olika raser med olika krav på aktivering, olika storlek och personlighetsdrag.

Johanna - Instagram

[11:11]
2018-09-01 20:06
#2

Tack, då vet jag.

[11:11]
2018-09-01 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Såhär ser dem ut, förresten.

tiger tok
2018-09-01 20:58
#4

Läs på om rasen, träffa flera hundar av rasen och hitta en seriös uppfödare.

Lona
2018-09-01 21:11
#5

Japansk spets, har för mig att de tidigare hette japansk vit spets?🙂

Tja, vad du behöver veta beror ju lite på vad du redan kan. Jappar är ofta pigga, glada och tämligen okomplicerade men behöver givetvis aktivering och uppfostran som alla hundar. Generellt så är det en sund ras vilket spetsar ofta är, dock tror jag att de har vissa problem med patellaluxation (PL). Avelsdjur bör vara kollade och resultaten registrerade hos SKK innan parning. 
Nackdelen är väl att de - också som de flesta andra spetsar - kan vara ganska skälliga. Det kan vara bra att ha en plan för att hantera det redan från början så att hunden inte lär sig att stå och skälla i tid och otid. Att bara ignorera funkar sällan när det gäller beteenden som är så självbelönande som att skälla för en glappkäftad hund…😉(Tro mig, jag levde med en isländsk fårhund i 16 år!)

Fråga på om det är mer du undrar över, men du får förmodligen fler svar på hundar.ifokus 😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vallhund
2018-09-01 21:30
#6

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[11:11]
2018-09-02 16:11
#7

Tack så mycket för informationen. 🙂
Växte själv upp med tre hundar, en schäfer blandad med sibirien husky. Sen en jack russell blandad med tax och så en renrasig jack russel. Jag kan säga att den renrasiga jack russelln var full av energi. Han kunde springa tusen varv runt gården utan att bli trött… det var helt otroligt. Men taxen har alltid varit lite lat och vallig. Han ska alltid bita folk i fötterna och skälla så fort dem inte uppför sig ordentligt.

Upp till toppen
Annons: