Övrigt

Spetshund

2018-09-01 19:38 #0 av: 11:11

Hej, jag funderar på att köpa en vithårig spetshund i framtiden. Finns det någonting som jag bör veta om dem innan jag köper en? Tacksam för svar.

Anmäl
2018-09-01 19:44 #1 av: Jojaton

Finns ingen ras som heter Vit Spetshund, finns dock hundar av spetstyp som kommer i vitt (tex Samojed och Japansk Spets) Det är ju dock olika raser med olika krav på aktivering, olika storlek och personlighetsdrag. 

Johanna - @mysheltiesam

Anmäl
2018-09-01 20:06 #2 av: 11:11

Tack, då vet jag.

Anmäl
2018-09-01 20:07 #3 av: 11:11

Såhär ser dem ut, förresten.

Anmäl
2018-09-01 20:58 #4 av: tiger tok

Läs på om rasen, träffa flera hundar av rasen och hitta en seriös uppfödare.

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2018-09-01 21:11 #5 av: Lona

Japansk spets, har för mig att de tidigare hette japansk vit spets?Glad

Tja, vad du behöver veta beror ju lite på vad du redan kan. Jappar är ofta pigga, glada och tämligen okomplicerade men behöver givetvis aktivering och uppfostran som alla hundar. Generellt så är det en sund ras vilket spetsar ofta är, dock tror jag att de har vissa problem med patellaluxation (PL). Avelsdjur bör vara kollade och resultaten registrerade hos SKK innan parning. 
Nackdelen är väl att de - också som de flesta andra spetsar - kan vara ganska skälliga. Det kan vara bra att ha en plan för att hantera det redan från början så att hunden inte lär sig att stå och skälla i tid och otid. Att bara ignorera funkar sällan när det gäller beteenden som är så självbelönande som att skälla för en glappkäftad hund...Skämtar(Tro mig, jag levde med en isländsk fårhund i 16 år!)

Fråga på om det är mer du undrar över, men du får förmodligen fler svar på hundar.ifokus Förlägen

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-09-01 21:30 #6 av: vallhund

https://www.skk.se/sv/hundraser/japansk-spets/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.