Annons:
Etikettlydnad
Läst 1693 ggr
oklart
2018-08-14 19:52

Min hund vägrar lyssna

Som titeln lyder, jag har en 7 årig japansk spets och jag är yngst i familjen, vilket han tydligt har fattat. Han vägrar lyssna på mig och skäller mer när jag är i närheten. Han vill gärna leka med alla andra men så fort jag försöker bara låtsas han som att jag inte ens existerar. 

På promenader är det allra värst, Han drar i kopplet och vill gå hem igen, när han väl vill vara ute brukar jag släppa lös honom så han får springa av sig. Men återigen låtsas han om som att jag inte existerar. Lyssnar inte till kommando, ibland måste jag brotta  ner honom, då lyssnar han i 5 minuter och sen blir det samma visa igen.

Vad ska jag göra?

Annons:
vallhund
2018-09-01 21:48
#1

Jag skulle inte heller lyssna på någon som brottar ner mig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jaguar_
2018-09-02 11:17
#2

Börja med att köpa hem något godis han älskar och få han att se dig som den intressantaste personen i världen. Gör det roligt på promenader. Ge kommandon och godis när han gör rätt. Inkallning och godis plus beröm.  Kan även ta med någon leksak under promenader om han gillar sånt. Byt ut kopplet till en sele med fästet vid halsen. Du har bättre kontroll och han skadar sig inte om han drar. De drar oftast mindre med fäste vid halsen. Vi kör med Flexikoppel så det är smidigt att vara naturlig vid fri promenad och om man leker lite. Sitt ner under promenader och gosa med han. Be han sitta och sedan släng in en godis i gräset som han sedan få nosa sig fram till. Finns massor att göra. 🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

koppargaller
2018-10-10 21:04
#3

Läs Kontaktkontraktet  av Eva Bodfäldt.

[~Kollen~]
2018-10-11 08:07
#4

Ska man verkligen brotta ner hunden? Det låter lite dumt?

vallhund
2018-10-11 13:35
#5

#4 Om man vill att hunden skall lära sig något så är det väldigt korkat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[~Kollen~]
2018-10-16 18:25
#6

Brotta inte ner din hund du ska vara tydlig, bestämd ja men du ska också vara en rolig ledare enligt vad jag sett är du inte roliga ledare tycker hunden att du är tråkig

Annons:
S
2023-10-29 13:33
#7

#5: länge sen tråden var aktiv men jag har lite feedback. Om du ska vara med i ett forum där människor skriver om hundar kan ett tips vara att dela med sig något om hundar, hur man själv tränar osv istället för att kalla andra människor korkade som bara ber om hjälp. Men jag förstår att det ibland kan vara svårt att vara en trevlig medmänniska i alla lägen.

Upp till toppen
Annons: