Annons:
Etikettövrigt
Läst 2669 ggr
Lennermo92
2/14/18, 11:35 AM

Norrbottenspets allergivänlig?

Min sambo och jag håller på och kollar jakthund och vi har båda fått upp ögonen för norrbottenspets. Jag har läst att norrbottenspetsen är något snällare allergi mässigt, varken jag eller min sambo är allergiska men min storasyster är och vill ju gärna att hon inte ska bli dålig när hon är här på besök. Någon som har någon erfarenhet av detta??

Annons:
Fridaaaa
2/14/18, 11:49 AM
#1

Finns inga allergivänliga hundraser :) 
Allting hänger på den som är allergisk samt på varje hundindivid, ej på ras :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
2/14/18, 12:11 PM
#2

Jag tror inte att det är någon större skillnad på tex norrbotenspets och finnspets vad gäller allergener.
Det finns förvisso raser som är lågallergena, men det går aldrig att garantera att en person tål dem.
Är det just en trädskällare ni vill ha eller vilken typ av jakt är det ni har tänkt er?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
2/14/18, 12:43 PM
#3

#2 Finns inga raser som är lågallergena, enbart enskilda individer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mitchika
2/14/18, 12:50 PM
#4

Som #1 säger. Jag är själv allergisk mot ett antal olika pälsdjur, men jag tål nästan alla hundraser och individer jag träffat på. Ett tag trodde jag därför att jag inte hade någon hundallergi. Sen spenderade jag en eftermiddag med en väns unga Rottweilertik och fick en av dom värsta allergiska reaktionerna jag haft i hela mitt liv. 

Jag har aldrig varit med om något liknande före eller efter det, inte ens när jag legat i valplådor med hundvalpar och myst. Min Goldenkille hade en Rottweilerhane som lekkompis när han var ung och honom reagerade jag inte alls på. 

Min pappa är allergisk mot hundar, men han klarade min Golden Retriever så länge min Golden inte slickade honom i ansiktet (vilket triggade en allergisk reaktion) eller rev honom med klorna (rivmärkena svullnade upp rejält). Jag har inte alls det problemet, hundar kan pussa halvt ihjäl mig utan att jag reagerar det minsta och jag får inga konstiga reaktioner av varken rivmärken eller bett. 

Allergi är väldigt komplicerat och tyvärr inte så enkelt att lösa genom att välja så kallade allergivänliga hundraser. 😕

Har du pratat med din syster om det? Hon känner sin allergi bäst och borde därför veta om hon stött på individer/raser hon klarat av bättre än andra. Alternativt om hon har mediciner som fungerar bra mot hundallergi som skulle kunna hjälpa vid besök.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: