Annons:
Etikettraser
Läst 2493 ggr
RödPlasma
2018-01-07 20:20

Lapsk Vallhund

Jag har länge funderat på att skaffa hund och letar nu efter rätt ras. Har nyss fått upp ögonen för Lapsk vallhund och tänkte höra mig lite för här om den skulle kunna passa hos mig.  En vanlig dag skulle innebära 1-2 h promenad, troligtvis lös, samt lite enkel mental aktivering. Ca 2 ggr/vecka skulle vi jogga/ åka skidor 7-10 km. I perioder skulle vi även träna och tävla agility och lydnad.

Kan tillägga att jag om ca 3 år kommer att behöva bo i en etta med hunden, om detta spelar in.

Jag är ute efter en hund som: 

*Är en aning reserverad mot främlingar (ingen "labrador- eller goldenmentalitet")
*Kan ta det lugnt med promenader i perioder, men också ha driv till att träna
*Är trygg och sansad i sig själv
*Har låg jaktinstinkt/ är lätt att träna till att ha lös
*Har viss vaktinstinkt

Uppskattar även hundar som söker mycket fysisk kontakt, men det är ju självklart inget måste. 

Tror ni att en lapsk vallhund kan passa hos mig?

Annons:
Tokryck
2018-02-02 10:32
#1

En lapsk vallhund är aktiv. Den älskar att röra på sig. Många hänger gärna på skidturer och joggingturer men det är inte alla. Jag känner flera, de jag hade inkluderade, som inte gillar att springa. Medan en vän till mig har hundar som älskar det. jag tror det är en träningssak till viss del. Lapsk vallhund är inte jättereserverad, ganska normal till glad skulle jag säga men ingen labrador/kelpietyp nej. De har mycket lätt till jakt, det kräver träning för att det ska funka. På alla individer skulle jag säga. Min ena jagade bara räv (hon hade blivit retad av en räv och hatade dem verkligen) medan den andra var hysterisk trots mycket, mycket träning. Väldigt jobbigt. Hons skrek och slet sig från selar till och med för att jaga. 

Vaktar gör de med skall. Det är också en sak som behöver tränas. Men inga problem i sig att ha i lägenhet, du motionerar ju inte i den. Men skäller den mycket kan det bli problem.

Har haft två helt olika lapska, en som var orolig att lämna och skällde mycket och en som var helt tyst och väldigt säker i sig själv. Stressade inte. Avel, avel avel! Noga med uppfödare! Tillsammans med träning så klart.

De är bra spårhundar och lydnadshundar och agility tror jag passar den väldigt bra. Men passivitetsträningen är mycket viktig inom denna ras!

Nu har jag sagt mycket som kan verka negativt men samtidigt är det en frisk ras, en aktiv ras, en träningsbar ras, en trevlig ras och de finns för alltid i mitt hjärta. Men jakt och stress/skall ligger dem nära. Det är viktigt att föra fram tycker jag.

Bra kennel är kennel Raiika. Hon har aktiva, snygga hundar som tränas. Beate på kennel Njarga är kunnig och duktig om du vill prata lapsk vallhund med någon. Såg att hon inte står som uppfödare längre men hon kan ALLT om lapsk vallhund.

Upp till toppen
Annons: