Annons:
Etikettraser
Läst 2679 ggr
Tajga
2017-08-11 14:14

Keeshond

Hej,

vi funderar på att skaffa en keeshond. Vi har erfarenhet från brukshundar tidigare, som schäfer och terv. 

Ni som har erfarenhet av kees – berätta gärna så mycket som möjligt! 🙂Vi vill gärna ha tips om bra kennlar också. Mentalitet och hälsa är det absolut viktigaste. 

Hoppas på många svar!

Annons:
ifoundnemo
2017-08-13 09:17
#1

Jag har en keeshond hane på 3 år och när jag var yngre hade vi en hane i familjen :) Vaktiga, lätt till skall i många situationer, lojala, ÄLSKAR sina nära och kära, bra med barn, bra med andra hundar, ointresserade av främlingar efter att de nyfiket luktat lite, fantastisk päls, pigga och glada utan att kräva massvis av motion och hjärngympa, lättlärda, smarta (listar ut saker själva)….ja, fantastiskt trevliga hundar enligt mig :) Det är generellt en frisk ras som blir gammal :). Vår uppfödare (väldigt nöjda) finns i Kågeröd i Skåne, Catch Driver's heter kenneln :). Kommer inte på något mer att skriva just nu men ös på med frågor!

Persifone
2017-08-23 10:15
#2

Hej!

Va kul att ni fastnat för keesen :)

Jag har för tillfället två stycken, min mamma har en kennel i Lerums kommun.  Du får gärna kontakta mig via PM om det är något speciellt du undrar över. Vi har keesträffar lite då och då i Göteborgstrakten, vart bor du? :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Tajga
2017-08-23 15:03
#3

Tack för era svar!

Vi bor i Stockholm. Mitt i stan, i lägenhet, så det är väl lättheten till skall som vi funderar lite över. Men det kanske går att träna bort till stor del? Vi är ju hundvana, har haft schäfer och belgiska vallhundar tidigare. 
Hur är det med värme? Klarar de värme dåligt? Vi bilar ner till Italien då och då, eftersom min man har sin släkt där. 🙂

lunakees
2017-09-05 23:29
#4

Åh vad kul! Jag har själv en keeshond (uppväxt med golden retriever) och tycker det är vääärldens bästa ras. Jag bor också i lägenhet och jag tycker inte att skällandet stör så mycket. Min Luna skäller bara om det ringer på dörren eller om hon hör något "konstigt" utanför (vi har alltid balkongdörren öppen), men det blir ofta bara några skall sen slutar hon när vi säger till. Detta kan man nog träna bort också om man ligger i.

Värme är väl inte keesarnas favoritgrej, men jag tycker de klarar av värme minst lika bra som en golden retriever till exempel. Massa människor som bor på jättevarma ställen har ju både keesar och samojeder och så länge man hittar skugga åt dom och har med sig vatten ska det ju gå bra.

Persifone
2017-09-07 19:26
#5

Jag har mina två i lägenhet (hade tre innan) och precis som lunakees säger så skäller det när det kommer någon. Vilket jag tycker är helt okej. Men mina två är annars tysta inomhus. Den yngre på ett år kan skälla när hon leker med andra hundar också. 

Jag går inte en långpromenad i stan mitt på en solig sommardag när det är som varmast med mina. Men att gå i skogen där det finns skugga och lite vattenbryn är inga problem. Inomhus lägger de sig gärna på svalare ställen, som på stengolv. Hade en mops innan och han hade verkligen problem med värmen i jämförelse!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Tajga
2017-09-07 19:51
#6

Tack för era svar!

En fråga till: vad ger ni era keesar för mat? 🙂

Annons:
lunakees
2017-09-08 13:23
#7

Luna äter mush och det funkar jättebra! :)

Persifone
2017-09-08 19:42
#8

Mina äter Acana och fungerar bra på det :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Upp till toppen
Annons: