Annons:
Etikettraser
Läst 2443 ggr
Apootie
2017-07-11 15:11

Hane vs tik shiba

Hej! Efter mycket googlande blir jag inte särskilt klokare. Jag planerar att skaffa Shiba nästa år och har börjat kontakta olika uppfödare som jag självklart kommer prata med sedan också, men vill ha lite tips och råd för att stilla mina funderingar. Jag var helt inställd på att skaffa en hane men efter en utställning där jag fick träffa en uppfödare blev jag rekommenderad tik då jag talade om att hunden med stor sannolikhet kommer vistas mycket med andra hanhundar. Min hundvane farmor sade att det alltid är lättare med tik. Hur är det egentligen med Shiban? Beror det helt på individen? Tack på förhand

Annons:
[AnimeV4]
2017-07-11 15:13
#1

Jag rekommenderar att du söker på ex. "hane vs tik" på Hundar iFokus. Det finns flera trådar som tar upp för- och nackdelar med båda🙂

Apootie
2017-07-11 15:43
#2

Tack jag har kollat där också men känner inte att jag får svar på min fråga angående Shiban ändå. Det jag undrar över är om det som med många andra raser är per individ eller om det finns rastypiskt att urhundar har svårare att gå ihop hane med hane.

[AnimeV4]
2017-07-11 20:27
#3

Hm, det har jag ingen aning om. Kanske är smart att starta en ny tråd på Hundar iFokus? Det är mycket mer aktivt där, tänker jag🙂

Apootie
2017-07-12 10:08
#4

Det ska jag göra då! 😊

SaraC
2017-08-07 20:09
#5

Mitt tips är att även ställa frågan i en gammal tråd om shiba, så kanske man därigenom kan nå medlemmar med kunskap om rasen 🙂 Här är till exempel en tråd, men använd gärna sökfunktionen här på sajten för att hitta fler.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Novelia
2017-08-10 17:42
#6

Jag generellt föredrar hanar. Men jag vet inte om det är mycket hanagressivitet inom rasen? Det är ingenting jag har hört tidigare. uppfödaren borde ju veta. Men för mig, hade inte det varit ett skäl nog att välja tik framför hane. Det är mycket annat som väger in i valet av kön. Kanske kontakta någon svensk shiba klubb och fråga vad dom har för uppfattning? :)

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Upp till toppen
Annons: