Annons:
Etikettövrigt
Läst 5757 ggr
T0vve
6/28/17, 7:09 PM

Svensk lapphund

Hej!
Har blivit övertalad av min pojkvän att i framtiden skaffa hund då detta är något han verklgen vill och har därför undersökt olika raser och fastnat för svensk lapphund. Någon här som har en svensk lapphund som kan berätta lite? Jag har funderat lite över en del frågor. 

1. Hur mycket de hårar - både i vanliga fall och under fällning.  Är det tex hår i hela soffan? Sätter man sig så måste man rolla kläderna?

2. Hur mycket "hund" luktar de? Jag är ingen hundmänniska och lite känslig för stark hund-lukt så vill helst ha en ras som i alla fall inte är känd för att lukta en massa :)

3.  Har läst att svensk lapphund ska vara hyffsat allergivänlig, erfarenheter från detta?

4. Brukar de klara att vara ensamma? Vet att de kräver en del aktivering men hur hanterar de att vara ensamma?  

Övrig info jag bör veta? :D

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Annons:
ifoundnemo
6/28/17, 9:15 PM
#1

Nu har jag en keeshond, har tyvärr ingen direkt erfarenhet av svensk lapphund, men de har samma typ av päls :)

Min kees fäller en hel del under fällperioden och behöver då borstas dagligen. Övrig tid räcker en rejäl borstning ca en gång i veckan/var tionde dag. Slarvas det med borstningen så fäller han mer, men i "tussar" så det är lätt att plocka upp. Annars fäller han inte så mycket, men lite fäller han. Jag tycker att det fastnar i soffan ochpå kläder men det är väldigt lätt att ta bort för han för det sitter inte fast så som kort päls kan göra. 

Vår kees luktar ytterst lite, flera i min familj som är allergiker har inga problem att spendera tid hos oss eller att han är med hos dem en dag. Vet allergiker som bott med keeshond, men sånt är ju väldigt individuellt. 

Men, detta är keeshond, men skulle tro det är ungefär samma för svensk lapphund :)

Om du inte redan läst så har rasklubben en bra presentation av rasen :) http://www.slk.nu/?p=11

Lycka till och hoppas att någon med erfarenhet av rasen delar med sig av sina erfarenheter :)

T0vve
6/29/17, 7:24 PM
#2

#1 Tusen tack :) Ska läsa om den hunden också. Tack för ditt svar!

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

ifoundnemo
6/29/17, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2. Så lite så :). Har du några keeshond frågor så svarar jag gärna på dem, det är eb väldigt trevlig ras som på en del sätt påminner mycket om svensk lapphund :) (läste på lite om svensk lapphund innan vi skaffade keesen). Sen skadar det ju inte att keesar (och även svenska lapphundar!) är så himla fina ;) ett fint yttre till härliga personligheter!:)

[westerlind]
7/6/17, 9:06 AM
#4

Nu har jag inte en svensk, men en finsk lapphund och de är rätt lika (de jag träffat). 1. Unni fäller rejält en/två gånger om året. Då ryker all undertill och det är päls överallt ett tag. Annars hittar man inte ett hårstrå från henne. 2. Jag upplever inte att vår finne luktar mycket hund, faktiskt. Hon luktar gott! 3. Min syster som är pälsallergiker kan vara i samma rum som hunden, men inte ner med näsan i pälsen och gosa omkring. 4. Jag tror det är väldigt individuellt. Unni kunde vara ensam tre/fyra timmar innan vi fick barn, nu gråter hon så fort vi stänger dörren. Lapphunden är en rolig ras, den finska är väldigt clownig medan de svenska jag träffat är lite mer seriösa och reserverade. Väldigt lättlärd, enkel att ha att göra med, lika glad om hon får gå flera timmar i skogen eller bara hänga i trädgården en hel dag.

T0vve
7/6/17, 10:14 PM
#5

#4 tack så mycket för ditt svar! Låter som en fin hund du har. Vet du möjligtvis om skillnader mellan finska och svenska även finns hos pälsen? Eller ligger skillnaderna mest i temperament som du skrev? :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

T0vve
7/6/17, 10:14 PM
#6
Annons:
[westerlind]
7/9/17, 8:59 PM
#7

Jag är osäker, har mest klappat ordentligt på finnar. Men jag tror (med betoning på tror) att de är likartade, med skillnaden i färg då. Kan varmt rekommendera både svensk och finsk (finne lite mer, såklart).

ifoundnemo
7/10/17, 4:51 PM
#8

Jag vill minnas att jag läst (på rasklubbens hemsida) att man tidigare inte skiljde på svensk lapphund och finsk lapphund. Om jag minns rätt så borde ju det betyda att pälsen är väldigt lik :).

JossiJos
9/30/17, 5:22 PM
#9

Har en Finsk lapphund men stått med i rasmontern för SLK och det är ingen större skillnad på finsk och svensk :) endast att de är svarta med små inslag av vitt ( tex bringa, tass osv :) 

lika i temperament och  tydlig "av och på knapp" :)

1. Beror helt på hur kallt/varmt det är under årstiden! 2 stora fällningar per år, (sommar /vinterpäls) detta året när det har skiftat så mycket i graderna har min hane fällt lite mer än vanligt men det är ju en självklarhet :P inte sitter vi med för mycket kläder på ibland ;)? 

Kan finnas hår i soffan ja, om hunden är tillåten där ;)…. Enklast är isåfall att ta en foppatoffel och dra över soffan så försvinner pälsen fort!

2. Skaffar du en valp kommer den lukta valp i början ;) vilket är en mysig doft! sedan tycker jag att de kan lukta MER när de blir blöta, men alla hundar luktar när de är blöta såklart…  Annars är det ingen speciell doft..

3. Många tror att en viss pälsstruktur minskar allergirisken, men det behöver inte vara pälsen som är problemet. De flesta allergiker tål inte de äggviteämnen som finns i hundens hudavlagringar (mjäll, saliv och urin)
En allergiker bör först prova att besöka någon med den rasen, vanligt är också att allergiker reagerar kraftigare för valpar än för vuxna hundar och även för svarta hundar. Hur man reagerar på en hund VARIERAR från individ till individ :)

4. Med en bra, rätt och ordentlig träning så kan vilken hund som helst vara ensam hemma, har inget med ras att göra :)!

JossiJosGlad

T0vve
10/1/17, 8:36 PM
#10

Tack så mycket för alla svar :D

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Tokryck
11/2/17, 10:22 AM
#11

Skulle väl säga att den berömda av- och påknappen inte är rastypisk och många lapphundar har svårt med avknappen. Mycket pip och skall. Det är, precis som med ensamhetsträningen ofta en träningssak även om så klart vissa uppfödare tänker på den och tar avelsdjur som har denna fina egenskap. 

Finnarna tycker jag har tjockare och mer päls än de svenska lapphundarna, men det är mycket päls på båda så det är en marginell skillnad. Min erfarenhet säger också att svensk lapphund är mer föriga än finsk lapphund och att finnarna (hanarna) är skarpare. Men mycket är individuellt där också, det är ju lika raser men det är mer än pälsen som skiljer dem åt självklart! Båda raserna vill gärna träna även om de är självständiga och lika gärna kan hitta på något roligt på egen hand.

Myten om att Svensk lapphund skulle vara lite mer allergivänlig tror jag hänger med från en person som x antal år sedan skrev i lapphunden (om jag inte minns fel) att hen inte tålde många andra raser men svensk lapphund gick bra. Det är ju så klart individuellt och det var efter den artikeln som jag hörde fler som sa att den var mer allergivänlig.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: