Annons:
Etikettraser
Läst 3783 ggr
parsley
6/23/17, 10:29 AM

Skillnad klein, mittel och japansk spets

Upplever ni att det är någon skillnad mellan tysk spets kleinspitz, mittelspitz och japansk spets, förutom storleken och färgen? Mittelspitzen och den japanska spetsen är ju större än kleinspitzen och den japanska spetsen brukar vara vit med de tyska spetsarna kan ha ett antal olika färger.

Tyvärr har jag inte träffat så många japaner och jag upplever mittelspitzarna som lite skarpare och mer reserverade än kleinspitzen.  

Hur är det med vaktigheten och skälligheten?

Annons:
ifoundnemo
6/23/17, 2:29 PM
#1

De jappar jag träffat har vaktar ytterdörren (inte extremt men skällt när någon gått förbi eller plingat på dörren), är annars inte så skälliga (skäller vid lek, om den blir super glada eller så, men inte överdrivet), de har hälsat utan problem på främlingar men inte varit så intresserade. Min kompis har två tikar och redan andra gången jag träffade dem blev jag accepterad som vän och var helt plötsligt hur intressant som helst x). Trevliga, glada hundar :). Funkar väldigt bra med andra hundar och barn. Har bara riktigt träffat en mittel, den var likadan vid första mötet som japparna (dock bara träffar mitteln på promenader). Enligt ägaren så skäller han också vid dörren när någon går förbi eller plingar på. Han hade inga problem med våra hundar, men har inte pratat så mycket med ägaren. Hade lite strävare päls än japparna, men fortfarande mjuk.

SaraC
6/26/17, 11:19 AM
#2

Den enda tyska spets jag har erfarenhet av är pommen. Men japansk spets har jag haft ❤️ Tror skälligheten varierar mycket mellan linjer. Det är ju en ras som inte ska vara skällig, men tror en del tyvärr inte bryr sig så mycket om det vid val av avelsdjur.. Min hane larmade när det ringde på dörren.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: