Annons:
Etikettraser
Läst 1659 ggr
neko
2017-04-01 21:08

Cirneco dell'etna

En vän till mig är väldigt nyfiken på rasen cirneco dell'etna och därför tänkte jag kolla här om någon äger/har ägt/har några uppfattningar om rasen? 🙂

Har själv aldrig hört talas om den innan.

Annons:
Herveaux
2017-04-01 21:14
#1

Smurfan-13 har en Cirneco.

Fina hundar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

SaraC
2017-04-03 10:25
#2

Tror hon har två nu till och med 😃 Hoppas hon hittar till denna tråd inom kort 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Herveaux
2017-04-03 11:06
#3

#2 Ah, vad mysigt med tillskott! 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

smurfan-13
2017-04-03 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Japp, jag har två monster av den sorten. ;) Vad vill du veta?

neko
2017-04-03 19:16
#5

Hur mycket motion kräver dom?

Hur mycket mental aktivering kräver dom?

Hur beter sig dina mot främmande personer?

Skäller dom mycket?

Är dom känsliga mot kyla?

Hur är dina hundars personligheter?

Finns det stora (beteende) skillnader mellan individer inom rasen?

Tack på förhand! 🙂

smurfan-13
2017-04-03 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det var ju ganska så stora frågor. :)

Mina hundar springer lösa ca en timme per dag. Vissa dagar blir det betydligt mer, andra dagar mindre. Så mkt mindre än så går inte allt för många dagar i streck dock!

Jag tränar mina hundar några gånger i veckan som minimimum. Vissa dagar blir det flera små pass. Knott (4,5 år) har jag testat en del olika saker med (spår, agility, tricks, rally). Han skulle funka fin fint till htm, freestyle och drag med skulle jag tro. Vi har tävlat agility och tävlar i rally (bla på crufts iår och tog oss till mästarklass på mindre än ett år innan vi flyttade till wales). Han skulle bli olidlig om han inte fick göra något mentalt! Var över 3 år innan han började kännas vuxen och klara av lugnare perioder utan att bli för jobbig. Joy (8 månader) är betydligt lugnare i sin person även om hon är skitdryg nu som unghund! Hon har inte riktigt samma träningsdriv och skulle kanske klara sig på ordentligt med motion bara, men isf skulle hon behöva absolut minst en timme om dagen, antagligen närmare två som minimimum.

Båda gillar folk. Knott gillar dock inte att folk tar på honom & gosar bara m sin närmaste familj (då är han dock supergosig och vill helst alltid vara nära). Han skäller på folk som tar kontakt m oss ute. Han är glad, men vill inte att de tar på honom. Joy är betydligt lugnare, tyst som oftast och tar gärna lite kel. Är hon lös eller lite upphetsad tar hon dock gärna ett rejält grepp runt en arm eller ben när hon hälsar. ;) Hon är även fortfarande väldigt valpig och dryg stundtals och kan då hoppa en massa på folk.

Det är en skällig ras! Knott låter massor! Skällandet är inte så farligt längre, men han gnäller, pratar och muttrar över allt o inget. Joy är betydligt tystare, men kan allt skälla med. Rasen har även ett väldigt skarpt och högt skall som kan vara ganska så obehagligt.

Knott fryser jättelätt! Han har dessutom en rygg som krånglar lite om han går o spänner sig (vilket han gör när han fryser), så han måste hållas varm. Han älskar dessutom värmen och kan ligga under ett täcke rejält flåsandes & ändå vägra flytta på sig. Han har nästan aldrig ute tungan oavsett hur varmt det är och hur aktiva vi är. Joy verkar inte frysa alls på samma sätt! Hon blir istället ganska så lätt varm, tungan kan komma fram bara av att hon ligger i solen och när jag sätter täcke på henne och vi går på stranden slänger hon sig platt på magen för att svalka sig ibland.

Jag tror skillnaderna kan vara stora (se bara på mina två), men generellt kan en nog säga att de kräver ganska så mkt, att en måste ha ett sinne för humor för att inte bli galen på allt de tar sig för. De är ganska så känsliga själar som behöver leva och tränas med mjuka metoder.

Vi var ev inne på annan ras nu sist, då husse i familjen tycker att det är lite för mkt. Pratade en del m folk som har whippet och cirnecon och whippet är betydligt enklare att leva med än en cirneco. De ska inte jämföras. Mitt önskan om aktiv hund vann över husses önskan om lugnare, mest för att det är jag som är aktiv m hundarna & för att vi båda tycker de är betydligt snyggare än whippeten ;)

Annons:
SaraC
2017-04-04 06:59
#7

Så himla snygga och så häftiga öron!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
2017-04-04 10:17
#8

#7 Tack, det tycker jag med ;)

Upp till toppen
Annons: