Annons:
Etikettraser
Läst 4308 ggr
felucca
1/6/17, 3:30 PM

Västgötaspets, svensk lapphund eller norsk buhund?

Hej!

Jag och sambon planerar att skaffa hund, och har nu en lista på tre raser vi kollar på som alla verkar vara toppenhundar. Vi tror att vilken som helst av dem skulle passa hos oss - frågan är bara hur vi ska kunna VÄLJA?

Valet står alltså mellan:

  • Västgötaspets

  • Svensk lapphund

  • Norsk buhund

Vilken passar oss bäst, tror ni? Fördelar/nackdelar med raserna?

Sambon har haft västgötaspetsar förr och vi älskar dem, så det är ett säkert kort, men han är lite sugen på att testa en ny ras. Sneglar mycket på den svenska lapphunden eftersom den är så pass ovanlig och det skulle vara kul att bidra till att hålla rasen levande i Sverige - hur funkar den i vardagen som aktiv familjehund? Buhunden är mer av ett wildcard, så övertyga oss gärna om varför det är rätt/fel hund för oss.

Så här funkar vårt liv:

Vi bor på landet och söker en extra familjemedlem, en hund med stor personlighet som kan och vill vara med på allt vi människor gör, både aktiva och lugna aktiviteter. Vi bor i direkt anslutning till flera hektar skog och mark så långa promenader och kortare joggingturer hör vardagen till. Hunden måste kunna gå okopplad. Den bör även komma bra överens med andra djur som katter, höns, kaniner och andra hundar. Vi söker en hund som gärna hänger med på våra aktiva intressen (vara mycket ute i skog och mark, vandra, åka skidor, paddla kajak, simma) men också klarar av ett lugnare tempo då vi är ganska lugna och trygga av oss som personer, odlar eget (= mycket påtande i trädgården) och tycker om att sitta inne framför kaminen och mysa och gosa och läsa böcker eller bjuda över vänner på god mat, brädspel, filmkväll och liknande. En hund som älskar att bli inkluderad vad som än händer skulle alltså trivas bäst hos oss.  Socialt så kommer det alltid att finnas någon där för hunden eftersom jag jobbar hemifrån hela dagarna och granngårdarna är fyllda med hundälskande vänner och familj. Det kommer och går en del folk, från småbarn till pensionärer, och vi planerar själva att skaffa barn något år efter hunden. Västgöten har som sagt fungerat utmärkt tidigare, men hur är det med de andra två?

Annons:
SaraC
1/10/17, 12:22 PM
#1

Om du inte läst denna artikel redan så kanske den kan vara till lite hjälp 🙂 Svensk lapphund - Medlemmarnas raser

Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av någon av raserna.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

felucca
1/11/17, 10:45 AM
#2

#1 Ja, jag såg den - ruskigt fin lapphund!

Vi har mer eller mindre bestämt oss för lapphunden nu. Ska ut till en kennel om ett par veckor och träffa fler hundar och göra lite mer efterforskningar och känna oss för. Känns ju tryggt att veta att vi alltid har västgöten att falla tillbaka på om allt inte känns rätt, och kul att få chansen att lära känna en ny ras 😃

Om nån har erfarenhet (positiv/negativ) av den svenska lapphunden får ni gärna skriva en rad.

SaraC
1/12/17, 10:18 AM
#3

#2 Skriv samma fråga i den tråden så når du förhoppningsvis fler 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Emellaya
2/12/17, 12:37 AM
#4

Jag tänker på den norska buhunden som mer energisk och ivrig.  Den har använts vid jakt, som räddningshund och andra fysiskt krävande uppdrag. Min känsla är att buhunden vill ha mer fysisk träning än mental, om den själv får bestämma. jag läste i min hundbok att buhunden har bra kontakt med sin förare och är möjligtvis lite lättare att träna än lapphundarna. Den är ju gårdhund från början med allehanda uppgifter. (Lapphundarna har ju varit främst jakthundar- sedan renvallare även om de såklart vaktat lite de med.) Sedan var rasen påväg att försvinna och har korsats in andra rastyper. Den verkar ha större vaktinstinkt och har mycket lätt till skall. Rasen har samma förmåga som Border collien gällande att valla med blicken så kallad "eye"-förmågan att hypnotidsera fåren. Buhunden är en sällskapshund idag men jag får intrycket av att de kräver mycket. Den finska lapphunden har väl mycket individer när det kommer till aktivitetsbehov, en del är mer bekväma andra blir rastlösa vid för lite aktivitet. Här tror jag att man får jämföra kennlar. Eftersom svenska lapphunden inte är lika stor i rasen är den nog mer jämn i förväntad aktivitet, även om det såklart finns individer här med. Hur långt har ni kommit hittills i funderandet? Jag har själv varit intresserad av samtliga raser. :D

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

IdaT
2/19/17, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#2 Tack så mycket! Det jag tänker på är att ni bör fundera på hur viktigt det är att kunna ha hunden lös. Det är inte självklart att det går med svensk lapphund, på grund av jakten. #4 Border collie och lapphundar vallar inte på samma sätt en lapphund eyar inte när den vallar, den skäller.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

IdaT
2/19/17, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#2 Tack så mycket! Det jag tänker på är att ni bör fundera på hur viktigt det är att kunna ha hunden lös. Det är inte självklart att det går med svensk lapphund, på grund av jakten. #4 Border collie och lapphundar vallar inte på samma sätt en lapphund eyar inte när den vallar, den skäller.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Annons:
Emellaya
2/19/17, 8:32 PM
#7

#6 jag vet inte hur man taggar på Ifokus… men det här med att buhunden har en egenskap att valla med blicken är något jag lärt mig nyligen genom min rasbok, Hundraser i sverige av Åsa Lindholm. ;)

citat "Än idag kan man hos norska buhundar se en utpräglad vallinstinkt som kombinerar 'eye'-hundens förmåga att hypnotisera tillsammans med kroppsvallning". Mycket intressant var det att läsa detta och jag  har insett att norsk buhund bör räknas mer som en vallhund än gårdshund då de verkar ha ett jäkla arbetsdriv och är stora mångsysslare.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

SaraC
2/21/17, 11:04 AM
#8

#6 och #7 

Tror att ni pratar om olika raser nu. Emellaya menade nog att Norsk buhund eyar och inte lapphunden

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Emellaya
2/21/17, 3:40 PM
#9

#8 och #6 Precis, jag pratade om mitt intryck av buhunden i texten över. Det jag ville framföra är att buhunden verkar vara mer av en arbetshund, mer ivrig och inte lika anpassningsbar som lapphundarna.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

felucca
4/25/17, 11:38 AM
#10

Här har det hänt en del sen sist jag var inne, ser jag. Kul med alla svaren, har fått en del att tänka på! 🙂 Vet inte om nån läser nu eftersom det var så längesen men jag uppdaterar ändå.

Våra hundplaner ligger på is för tillfället. Tänker fortsätta läsa på och se oss omkring och träffa hundar, men avvaktar med att ta några beslut tills vidare -  det är en stor livsomställning och man vill ju inte ta sig vatten över huvudet.

Den roliga nyheten är att sambons syster också fått upp ögonen för svensk lapphund så nu är vi flera stycken som hjälps åt att samla erfarenheter och planerar en gemensam hundframtid, hurra! Vi har även haft en kompis hund (en vorsteh) boende hos oss ett tag så att jag som har dålig hundvana sen tidigare kunde få lite mer känsla för det. #6 Erfarenheten har bland annat gjort mig mer positiv till koppel i skogen (det blev inte så trassligt som jag trodde, haha) så det är ingen dealbreaker om hunden inte går att ha lös, bara en trevlig bonus om det går.

#4 Kul att vi är intresserade av samma raser! Det verkar stämma som du säger att buhunden kräver mer fysisk aktivering. Har träffat några buhundsägare och samtliga sa att de var ute och cyklade regelbundet med sina hundar för att kunna uppnå rätt aktiveringsnivå. Vi har inte speciellt cykelvänliga vägar här så det skulle inte funka så bra för oss. Har du kommit längre i ditt funderande?

Upp till toppen
Annons: