Annons:
Etikettraser
Läst 3370 ggr
chaoscrime
2016-12-07 15:43

Anatolisk herdehund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om rasen hör hemma i detta forum men testar ändå! Någon som har erfarnehet av rasen anatolisk herdehund? Ska bli jourhem åt en 1.5 årig spansk gatuhund (ser ut som en anatolisk herdehund så är förmodligen mycket procent av den rasen i honom) och vill gärna bemöta honom så bra jag kan. Därför söker jag erfarenheter som kan relatera och hjälpa mig bemöta hunden:)

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Annons:
Herveaux
2016-12-07 15:54
#1

Jag har läst en del om den rasen, men nu har givetvis allt som då fastnade sprungit och gömt sig, typiskt.

Slarvigt uttryckt kan man beskriva rasen som en blandning av mastiff och vinthund i kropp och sinne.

Det är - som du säkert redan vet - en boskapsvaktare / gårdshund som är rätt så självständig och "kan själv".

Jag ska se om jag kan gräva upp lite länkar till mer matnyttigt om rasen, för jag håller verkligen med om att han ser ut som en Anatolisk Herdehund / Kangal.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

chaoscrime
2016-12-07 16:38
#2

#1 Men åh, tack! Jag finner hundar som är lite mer självständiga mer min typ av hund, älskade det med min borzoi jag hade tidigare så jag ser verkligen fram emot att få läsa mer om denna rasen och att hunden i sig. Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig lite!

Feel my mind, read my body, touch my scars.

chaoscrime
2016-12-07 16:38
#3

Och att träffa hunden i sig*

Feel my mind, read my body, touch my scars.

chaoscrime
2016-12-07 16:38
#4

Och att träffa hunden i sig*

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Herveaux
2016-12-07 18:18
#5

Så lite så, bara roligt att kunna vara till hjälp!
Jag vill minnas att man får ta fakta man hittar om just den här rasen med en liten nypa salt. Tex så kan amerikanska sidor mer eller mindre skriva att en sån här hund fungerar ypperligt som ren sällskapshund (promenadkompis och soffhäng i lägenhet) medans tex SKK skriver att rasen kräver en mer erfaren ägare som kan ge hunden den aktivering den är avlad för.

Jag tror absolut det är en fördel att du redan är van vid, och uppskattar, hundar som har ett mer självständigt och kattigt lynne. 👍

Tror att man ber om trubbel om man tror att en Anatolis Herdehund gör som du vill för att du säger det och inte för att det är vad hunden själv tycker att den tjänar på. Motivation och samarbete är ledorden. 🙂

Hur mycket har du fått veta om hunden?
Är han tex kastrerad eller kan det vara en del hormoner som ränner runt i unghundskroppen?
Vet du om det är något speciellt han har svårt för eller problem som behöver bemötas?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

chaoscrime
2016-12-08 00:32
#6

Alright, tack, bra att veta när man letar fakta haha! 😃

Ja, han är 1.5 år och är kastrerad, så några hormontrippar kommer jag/han nog inte utsättas för. Han är tydligen väldigt stressad i hägnet han nu befinner sig i spanien och har slutat äta, lyssna och t.o.m huggit en skötare som var lite för hårt och snabb mot honom. Men utanför hägnet är han tydligen jättesnäll och vill lära känna allt och alla, därför hoppas hundrondellen på att placera honom i jourhem kan lugna ner honom och förhoppningsvis ge honom chans att stadga sig lite..

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Annons:
Vattnadal
2016-12-08 17:31
#7

Lugn och ro, få äta bra mat (utan majs), slippa korrigeringar, kanske lite adaptil inpluggat i början.

Lära sig att människor är bra att ha, få använda kroppen och huvudet, så blir det nog toppen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Herveaux
2016-12-12 15:41
#8

#6 Jag har inte glömt bort dig! Har grävt runt efter ett par sidor som jag tyckte hade bra info om Anatolisk Herde/Kangal, men nu har dom försvunnit eller tagits ner. *morr*  The search goes on!

När får du hem jycken förresten?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

chaoscrime
2016-12-12 18:01
#9

Haha, ingen fara! Jag har googlat runt lite så jag har lite mer att stå på - om än mer information inte skulle skada hehe. Jag hämtar honom på flygplatsen klockan 13 på torsdag! Superexhalterad!! 😃

Feel my mind, read my body, touch my scars.

ifoundnemo
2016-12-26 10:03
#10

Hur har det gått?:)

chaoscrime
2016-12-29 20:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Går jättebra! Drömhunden! Första dagen var han väldigt orolig men vi skapade snabbt ett starkt band till varandra. Han verkar däremot inte ha någon speciell passion för något. Har försökt få honom att leka med pinne, boll, hundar, mig själv, leta godis, tugga ben osv. men allting verkar vara så.. Hm.. Medelmåttigt. Tips på aktiviteter att testa för den deprimerade??

Feel my mind, read my body, touch my scars.

tiger tok
2016-12-29 21:05
#12

Spår?

ifoundnemo
2016-12-30 09:22
#13

Det bästa våra vet är skogspromenader, gärna någonstans där det finns många andra djur (vilt som andra hundar) så där finns en massa spännande dofter :)

Annons:
Herveaux
2016-12-30 09:34
#14

#11 Plutten då ❤️!
Jag tror det kan vara så att han känns lite avslagen nu då allting är så nytt, tror säkert att han kommer tina upp mer och mer nu och då blir nog diverse "underhållning" mer spännande också. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

SaraC
2017-01-02 21:54
#15

#11 Artikeltips ------> Berikning för hund

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2017-01-03 13:11
#16

Det kan ta ett år för en hund att landa i ett nytt hem, om det är en vuxen hund. 
Lekar kan vara svårt, särskilt i början. Jaktlekar brukar vara lättast att få igång, då kamplek är lite mer "riskabelt", slår lättare över i allvar.

Prova lika sorters godis, gärna kött, korv ed, extra megagott. Hittar du något han gillar, göm det så han får söka.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Emellaya
2017-01-09 19:38
#17

Jag undrar hur du gör en jaktlek. Ska man jaga hunden? Kan det inte finnas en risk då att hunden känner sig trängd?

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Vattnadal
2017-01-10 13:56
#18

Jaktlekar leker ju hundar tillsammans, då de turas om att jaga varandra. Det kan vara lite svårare att få till för oss. Dels är vi så långsamma, sen kan vi bli lite läskiga då vi dundrar fram.
Enklast är att ha en leksak på snöre, och leka som man gör med en katt. Dra den ryckigt fram och tillbaka, låt hunden jaga den. Där kan man låta hunden ta den och testa att leka dragkamp med samma sak. 

En osäker hund är det bra att vara extra tydlig att man leker. Titta på hundarna, de har ju ett tydligt språk, för att skilja lek och allvar. Testa att ha en speciellt kroppsspråk när du leker, mjuk i rörelserna, och gärna ha ett "lekansikte".

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: