Annons:
Etikettvalpar
Läst 1321 ggr
kajsa_johansn
2016-09-30 13:59

Första spetsen

Vi ska skaffa finsk lapphund i vinter och det är våran första spets, har innan två golden. 

Vad skulle ni säga är typiskt "spetsigt"? 

Finska lapphundar har ju väldigt lätt för skall. Hur har ni hanterat det? Vi bor ute på gård mitt i skogen så "varningar" inga problem men vi vill inte ha en hund som skäller i tid och otid då våran ena golden har väldigt lätt för skall.

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

Annons:
ifoundnemo
2016-09-30 18:49
#1

Vår första spets var vår keeshond. Men viktigaste att tänka på är att hitta att hitta en metod för att dämpa skällandet (finns ju olika så hitta en som passar) och var väldigt tydliga med när hunden får skälla och inte, t.ex. vår har alltid fått skälla vid lek så då dämpar vi aldrig. Be uppfödaren visa dig hur man borstar pälsen eller kolla lite på youtube, inte svårt men har man bra teknik går det såklart snabbare (vi testade oss fram för att hitta en metod som passade oss bra). I början borstade vi en liten stund (30 sek till 5 min) varje dag med en massa belöningar just för att vänja hunden vid borstning, är ju en del päls att borsta igenom! :)

Det var det jag kunde komma på som skiljer spetsar från golden :). Lycka till! Finsk lapphund är en underbar ras!!

kajsa_johansn
2016-09-30 22:21
#2

#1 Apropå borstandet?  Vad jag har läst behöver inte en finsk lapphund borstas mer än som en golden typ en gång i veckan och mer vid fällning, att man bara ska kolla efter tovor?

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

ifoundnemo
2016-10-01 09:38
#3

#2 Stämmer bra det! Men, det är mycket päls som ska borstas igenom när man väl borstar. Själv tyckte jag armhållorna var kluriga i början…Gäller att "sära" på pälsen lite för att nå ner hela vägen då täckhåren kan bli rätt långa och då kan underullen tova sig om man inte borstar igenom den riktigt (i alla fall på vår keeshond). Som sagt, det är inte svårt men tar extra mycket tid om man inte har rätt teknik eller vana - vilket för mig är tråkigt då jag inte är så glad för pälsvård. Tänkte mest att pälsen i sig är annorlunda än en goldens, men jag tror nog pälsvården egentligen är lättare. Behöver inte borstas så ofta, behöver inte badas så ofta, fäller inte så mycket mer än under fällningsperiod, skakar oftast av sin smuts, fastnar väldigt lite pinnar/löv (jämfört med vår spaniel åtminstone, han har alltid halva skogen med sig in medan keeshonden inte har nåt alls i sin päls). Jag älskar spets-pälsen tack vare allt detta, men jag tyckte den var väldigt annorlunda att borsta jämfört med spaniel/retriever päls. 

Hur ofta vi borstar vår keeshond beror mycket på väder och om vi går mycket i skog, men vi borstar var 7-10:e dag ungefär. Vid fällning brukar vi borsta korta stunder varje dag (vår keeshond älskade att borstas tills han kom upp i "tonåren", nu tolererar han det bara så för att vi inte ska borsta så långa stunder i sträck vid fällning delar vi upp det isället). Vid dåligt väder behöver och mycket skog behöver vi borsta oftare, än har det varit högst 2 gånger på en vecka.

Upp till toppen
Annons: