Annons:
Etikettagility
Läst 2512 ggr
nollsjuarton
2016-09-25 20:01

Mittelspitz - hund med driv?

Hej! 

Jag har snöat inte på Mittelspitzen. Får mixade signaler när jag läser på forum och liknande. Vissa verkar tycka att det är den ideala hunden att träna agility och lydnad med medan andra snarare verkar ha erfarenheten att hunden är för "tramsig" och inte tillräckligt arbetsvillig. Jag är verkligen intresserad av rasen, men hur den är i träningssammanhang kan verkligen vara en dealbreaker.

Vad är er erfarenhet?

Annons:
ifoundnemo
2016-09-26 17:42
#1

Jag har förstått det som att rasen är ganska ojämn då vissa uppfödare främst ställer ut medan andra tränar/tävlar hundsporten och därmed avlar på aktivare individer. Så jag hade kollat upp olika uppfödare, gärna då som tränar eller tävlar aktivt med sina och hört med dem - allra helst träffat deras hundar. Jag har träffat några stycken och en del har varit utställningsalade och upplevde dem som lite flamsigare än de som kom från uppfödare som tävlade i hundsporten. Så vill du träna ordentligt får du nog kolla upp linjer, men det är absolut möjligt! En som jag stöter på ibland på promenader har en väldigt träningsvillig mittel som hon tävlar med i agility och rally (vet dock inte alls nivå). Lycka till!

[Caroline.N]
2016-09-27 19:32
#2

Jag håller med #1, det beror mycket på vad uppfödaren avlar på. Jag har själv en mittel-kille på snart 5 månader och jag är hur nöjd som helst med honom! Jag hade egentligen haft ögonen på en viss kennel som tävlar aktivt i agility med sina hundar då det är vad jag vill satsa på med min. Tyvärr skulle de inte ha valpar när det passade för mig, så det vart från en annan uppfödare som mest ställer ut. Han är dock hur kul som helst att träna  med (änsålänge på valpnivå dock), envis som få och väldigt snabblärd. Honom har jag dock gasat upp en del, men det fanns en riktigt bra grund :)  Kolla vad uppfödaren gör med sina hundar. kör de t.ex. mycket agility, lydnad m.m. och valpköpare tävlar med sina hundar så har du ju i alla fall ett hum om vad de avlar på för typ :) Lycka till!

nollsjuarton
2016-09-28 11:50
#3

Tack för svar! Det viktigaste för mig är egentligen inte att vi når en hög nivå utan att det alltid finns utvecklingspotential och att vi klättrar. Jag har såklart varit inne på Sheltie som är ett mer "självklart val" men jag är helt kär i Mitteln och har dessutom god kontakt med flera uppfödare nära mig, så jag är glad att det inte är ett blankt nej att tävla i agility :)

ifoundnemo
2016-09-28 11:54
#4

Utvecklingspotential finns det helt klart, även om det kanske kräver mer av dig jämfört med shelite, men föredrar du mittel är det ju värt att lägga ner lite mer fokus på att motivera och variera träningssätt :) så känner jag i alla fall!

[Caroline.N]
2016-09-28 12:48
#5

#3 Jag var också rätt så säker på att det skulle bli en sheltie, men så ändrade jag mig när jag fick höra att det fanns problem med rädslor. Steget från en tuff terrier till en förarvek vallhund kändes också lite stort, så jag kikade efter något lite stabilare men som ändå är hyffsat lik sheltien i storlek och behov. Jag kollade sedan på livesändningen av agility-SM 2015 och såg några mittlar som tävlade och sedan var jag fast :D Har börjat med grunder i agilityn (typ runda stolpar, torrhandling/cirkelträning) med min lillkille och vi tycker båda att det är skitskojigt!

nollsjuarton
2016-09-29 10:55
#6

Ja, jag har ju inte direkt SM-ambitioner. Dessutom söker jag en hund som periodvis kan vara "bara sällskapshund", alltså hänger med när jag är med mina vänner och nöjer sig med vanliga promenader. Mitteln känns som ett bättre kort då. Tack för alla svar! Det blir nog en mittel.

Annons:
[Caroline.N]
2016-09-29 14:36
#7

#6 Tycker det låter som att Mitteln passar bra :) Ett krav jag hade när jag letade ras var just att den ska kunna nöja sig med att vara ren sällskapshund utan att klättra på väggarna då jag ibland har perioder när min hälsa strular, men att den ändå skulle kunna tävlas om jag vill det och jag tyckte att Mittelspitzen passade in där. Lycka till med hundköpet :D

Upp till toppen
Annons: