Annons:
Etiketthundsport-aktiviteter
Läst 1479 ggr
Binajis
9/22/16, 10:36 AM

Fördjupningsarbete Siberian Husky

Hej!

Jag utbildar mig till professionell hundtränare och ska göra ett lättsamt fördjupningsarbete på bl a Siberian husky. Har naturligtvis kollat in rasstandarden, RAS-dokumentet och klubbsidan, men en del frågor måste jag snarare ha svar från personer med lång erfarenhet av rasen :)

1. Vad skulle ni säga är sibbens aktionsradie? Dvs hur långt hunden håller sig från föraren naturligt.
2. Lätt/svårt till skall, och varför?
3. Leksätt - finns det något enligt er typiskt leksätt för en siberian husky?
4. Apportering, är det något ni skulle säga är intressant?
5. Vatten, att simma frivilligt?
6. Hur stort skulle ni säga att motions/arbetsbehovet är? Gärna utförligare än "STORT!" 😃
7. Vad skulle ni säga till en förstagångsägare av denna ras? "Att tänka på.." :)

Tack snälla på förhand!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Annons:
Vattnadal
9/22/16, 4:37 PM
#1

1. Vad skulle ni säga är sibbens aktionsradie? Dvs hur långt hunden håller sig från föraren naturligt.

LÅNGT från föraren. Har man tur och har en ovanlugt kontaktsökande håller de sig inom synhåll. Men de kan lika gärna dra iväg några kilometer eller mer.

2. Lätt/svårt till skall, och varför?

Svårt till skall, lätt till andra ljud. de vaktar inte, kan larma om hotfulla djur kommer för nära (björn eller stora älgar för nära hundgårdarna tex). De kan muffla och "boffa" om en människa de finner är hotfull står och tittar på dem när de inte kommer undan.
Annars pratar de med ljud och ylar, men skäller inte.

3. Leksätt - finns det något enligt er typiskt leksätt för en siberian husky? 

Leka jaktlekar är bäst. Jaga och ibland styra varandra.

4. Apportering, är det något ni skulle säga är intressant?

Vi har en som älskar att apportera sitt mopeddäck, övriga swpringer gärna efter boll/pinne ed, men tar den inte, utan jagar bara efter och låter ligga.

5. Vatten, att simma frivilligt?

De flesta av våra gillar inte att bada. Alla går ut till magen om de är varma, få av dem simmar frivilligt.

6. Hur stort skulle ni säga att motions/arbetsbehovet är? Gärna utförligare än "STORT!" Skrattar

När de är 2 år bör de tröttas ut fysiskt 3-4 gånger i veckan. Det gör man inte med promenader, så drag, cykel, skidor, släde, galopp varvat med snabb trav. Minst 8-12 km, gärna längre, då det ärlångdistanshundar.

7. Vad skulle ni säga till en förstagångsägare av denna ras? "Att tänka på.." :)

Släpp inte lös dem, förr elelr senare slår jaktinstinkten till.
Räkna med att de inte går att lämna ensamma pga separationsångest. Ha inte bara en, utan minst 2, gärna en hundgård åt dem att vara i dagtid. 
Kör drag några dagar i veckan. De fäller massor, äter dåligt om de är ensamma.
Se upp för polarhundssjukan! Innan man hinner blinka har man lämnat sitt boende, sitter i ett hus ute i skogen där snötillgången är säker, och har minst 6 husky!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
9/22/16, 4:38 PM
#2

Vi har 14 hundar hemma nu, en golden, 2 grönlandshundar, en oreg siberian och resten siberian. Kör drag så klart, det är därför vi har fastnat för rasen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Binajis
9/24/16, 11:48 AM
#3

Tusen tack för svar Elin! Vet ju hur mycket erfarenhet du besitter, det är guld värt för mig. :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Binajis
9/24/16, 1:13 PM
#4

En fråga som jag missat. Har sibben lätt för att bita? Dvs är den reaktiv, impulsiv?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Vattnadal
9/27/16, 12:25 PM
#5

Nafsa som markering kan den göra om den blir trängd, är nog mer "ångestbitare". De är så språksäkra och signalkänsliga att de ofta löser det utan bett, men om en annan hund eller människa inte fattar vad den säger och den inte kommer undan, biter den.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Binajis
9/27/16, 4:08 PM
#6

Tack!! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Annons:
Upp till toppen
Annons: