Annons:
Etikettbeteende
Läst 1766 ggr
SaraC
8/2/16, 10:15 PM

Ha hunden lös

Det finns ju en del raser i den här gruppen som brukar kunna vara svårare än andra att ha lösa -  jakthundar, draghundar, vinthundar.. Hur har ni det med era hundar? Hur funkar de att ha lösa? Om ja, har ni fått jobba mycket för det? Om nej, hur låter ni hundarna istället få rusa av sig ordentligt?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
smurfan-13
8/3/16, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har min cirneco lös stort sett dagligen. Vi har jobbat stenhårt för detta från dag ett han kom hem. Massor m belöningsträning och roliga jaktlekar tillsammans. Hela hans inkallning bygger på att vi har roligt ihop och att han vill vara hos mig. Han vänder på rådjur och hare för mig, mne vi har haft väldiga problem vid hundmöten. Nu bor vi i Wales och promenerar dagligen lös på stranden m massor av hundmöten och det är ytterst få gånger han hälsar otillåtet numer. Däremot blir han helt galen på alla ekorrarna i parken, så där kan jag inte ha honom lös :P

Vattnadal
8/3/16, 4:24 PM
#2

Vi har ju 14, en ur annan rasgrupp (8) och hon är läs jämt typ. Kan kalla in henne om det så springer älg, rådjur eller räv framför nosen på henne.

De övriga är ur rasgrupp 5. Grönländarna går att ha lösa. Ingrid är 4, får vara lös hemma på gården och ibland på promenader. Kollar bara av viltnivån först.  Hennes dotter Karin är bara 12 v, alltid lös på promenader hittills, men ska gå valpkurs och träna på att gå i koppel oxå.

Huskygänget, där är ingen av dem lös. Ego kan, korta stunder, då han är så osäker. Men övriga aldrig lösa, inte en chans! De bor i hundgårdar (hälsar så klart på inne mellan varven), får promenader i koppel, dragträning i linor och sen får de varje dag springa lösa i ett stort rasthägn med berikning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

immobilized
8/5/16, 3:45 PM
#3

Ingen av mina ur Huskygänget är lösa. Blandrasen (Schäfer/Husky) däremot är lös under kontrollerade former. Dvs hemma och där vi känner oss trygga med att ha honom lös.Om vi åker in till svärmor och ska gå promenad där så är han aldrig lös däremot. Säger samma som Elin ovanför mig i övrigt.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

immobilized
8/5/16, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Schäfer/Huskyn

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Hiro
8/12/16, 12:10 AM
#5

Norrbottenspetsen är för det mesta lös, inte jobbat särskilt mycket med det

Agda
8/15/16, 8:33 AM
#6

Min gråhund fick en spark av en älg under sin första jaktsäsong, sedan dess har hon gått bra att ha lös i skogen. Hon håller sig alltid i närheten av oss människor, och om hon stöter på en älg så springer hon till oss för att få skydd 🤫

Hemma på gården kan hon inte vara lös, grannen som bor nära landsvägen har massa spännande djur på gården. Så då springer Tara dit och springer kors och tvärs över vägen (där det i princip dagligen går lite tyngre trafik). Så hon sitter fast i en trådgårdslina och i den kan hon springa av sig en del (vår andra granne har kossor i en hage nära Taras plats, så hon gillar att springa runt och skälla på dem 😉). Det går även bra att busa när hon sitter i linan, bra plats för henne att springa "tok-ryck".

Vid promenader på skogsbyväg eller inägor så använder jag midjebälte och spårlina på antingen 5 eller 10 meter. Då har hon bra möjlighet att springa.

Annons:
SaraC
8/17/16, 9:27 PM
#7

Intressant att läsa 👍

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: