Annons:
Etikettbeteende
Läst 5435 ggr
[Twinnflower]
7/16/16, 10:22 AM

Hur mycket kräver raserna?

Jag ska köpa hund i höst/vinter så nu går i princip all min lediga tid åt att läsa på om olika raser och vilken som kan passa mig etc. Jag vill veta exakt vad jag ger mig in på och hur jag ska få min kommande hund att må bra. Jag vill ha en aktiv hund som även tycker om att gosa i soffan. Det jag kommer kunna ge hunden är cirka 2 h promenad  totalt om dagen, där långpromenaden är minst 1 h, och så kommer den även få springa i rasthage i minst 30 minuter. Hunden kommer få 4 h promenad på helgen ungefär om inte lite mer (har en bra runda som tar 2 h för mig i PW, kommer ju ta längre tid med en vovve som ska nosa och busa lite). Jag är även väldigt intresserad av att lära hunden roliga tricks, och alla basgrejer som sitt, ligg, vacker tass etc. Vad menas med att hunden behöver "jobba"? Agility verkar kul men kan ingenting om det ännu. Hur mycket behöver hunden få jobba med hjärnan för att må bra? Hur kan man stimulera hunden på olika sätt?

Skulle någon lite mer ingående kunna beskriva vad till exempel en samojed kräver? Hur ser en vanlig dag och vecka ut? Undrar även vad som krävs av mig om jag skaffar en finsk lapphund, keeshond och japansk spets?

Annons:
[linda1989]
7/16/16, 3:03 PM
#1

Jag har ägt en japansk spets sedan valp, han nöjde sig helt klart med en lång promenad och lite kortare promenader. Framförallt ifall han fick vara lös något på promenaden, han hade inte direkt någon jakt i sig så han var väldigt lätt att ha lös. Ville gärna ligga i soffan och väldigt duktig på att ta det lugnt inomhus. Väldigt lugn inne och aktiv ute. De är lättlärda och går absolut att lära tricks, inte svårmotiverade enligt min mening. Han fick söka upp godis/mat i gräset, gå på olika underlag och balansera på stockar och sten och liknande utöver promenader. De biter absolut inte sönder ditt hem för att du är sjuk några dagar, en bra allroundhund.  

Finsk lapphund har jag bott med och hon var helt underbar, samma där med lugn inne och aktiv ute men lite mer svårmotiverad vid träning och inte så stort intresse av det eller tricks. Men nog individuellt inom rasen. 

Du får gärna ställa fler frågor om du har några =)

[Twinnflower]
7/16/16, 3:26 PM
#2

#1 Japanska spetsen låter ju som en supermysig ras! Är hunden skällig av sig och hur var hunden i möte med andra hundar? Tror du den fungerar ihop med katter för vi har nämligen två stycken. Finska lapphunden är ju fin också… Åh det är så svårt att veta vad som passar bäst…

[linda1989]
7/16/16, 3:44 PM
#3

#1 Ja det är en underbar ras. Vår hund skällde aldrig, behövde aldrig träna honom med det. Mestadels i flock de skäller om man har dem ute ensamma i trädgården eller något, aldrig haft det problemet. Vi hade två olika raser ute i trädgården men han skällde inte där heller. Han älskade allt och alla så han ville gärna fram och hälsa men var inte svårt att gå förbi och genom kontakt med mig undvika att hälsa på alla. Han har bott med katter så det går absolut, många japanska spetsar från hans kennel som bor med katter. 

Bästa är nog att ta kontakt med någon som äger raserna eller uppfödare för att få en klar bild av vilken som passar dig bäst =)

[Twinnflower]
7/16/16, 3:58 PM
#4

#3 Då behöver jag kanske inte vara rädd för det! :) Hur mycket behövde du borsta honom? Jaa jag får nog mejla några uppfödare och höra :)

[linda1989]
7/16/16, 4:07 PM
#5

#4 Nej sålänge man är konsekvent från start med vad som är okej och inte så ska det inte bli några problem. Vi behövde som sagt aldrig träna på det. Borstade honom inte speciellt ofta, en gång eller varannan vecka. Väldigt enkel spetspäls, smuts- och vattenavstötande som är ett stort plus =)

[Twinnflower]
7/16/16, 5:19 PM
#6

#4 Låter ju super! :)

Annons:
[linda1989]
7/16/16, 5:23 PM
#7

#6 Ja skönt. Jag svarar gärna på fler frågor om det kommer upp =) Kan alltid PM:a. Kan lite om finska lapphunden som jag bodde med ett år också.

Rutabaga
7/17/16, 1:00 PM
#8

Har en keeshond, så kan berätta lite om mina erfarenheter av den rasen. Väldigt lättskött päls, borstar honom en gång i veckan, då förblir pälsen luftig och skön. Två timmars promenad om dagen låter utmärkt, fast på sommaren brukar i alla fall inte min hund vilja gå långt alls, särskilt inte mitt på dagen. Han sitter dock gärna ute i skuggan och spanar som den vakthund han är :) 

Han älskar att öva på tricks och att HOPPA.  Är som en get och ska hoppa upp på allting. Bra agilityras. 

Skulle aldrig skaffa en samojed om jag inte bodde i Sibirien, tycker deras päls är helt fruktansvärd 😭😞

Vänligen, 

Elin 

[Twinnflower]
7/17/16, 1:11 PM
#9

#8 Vad skönt att bara borsta en gång i veckan!! Har läst att man behöver borsta varje dag? Stackaren, blir det för varmt på sommaren? :( Kan man underlätta på något sätt? Fruktansvärd hur då menar du? Att den är så varm? Haha :D

Rutabaga
7/17/16, 5:16 PM
#10

#9 Man behöver verkligen inte borsta varje dag, en ordentlig genomborstning då och då räcker. Pälsen tovar sig inte så lätt. Jag brukar fluffa till rumpan mellan gångerna bara.

Ja, det blir varmt, trots att pälsen känns luftig. Enda sättet att underlätta är nog att försöka få bort så mycket underull som möjligt samt det gamla vanliga: bada, dricka mycket, kyldyna/kylväst, välja skuggiga ställen och tidpunkter att gå på (typ i skogen, ta långpromenader på morgonen/kvällen).

Samojeder har sån himla tjock och tät päls, även på sommaren. Jag jobbar med pälsvård och även efter bad med fällschampo, fönande, borstande och kammande i flera timmar är pälsen nästintill ogenomtränglig, haha, trots att det ligger en ståtlig pälshög minst lika stor som hunden själv bredvid trimbordet 😉

Tycker att det borde vara smått klaustrofobiskt att ha en sån tät, varm päls på sommaren. Men de är väldigt snälla, härliga (och vackra!) hundar ändå.

Vänligen, 

Elin 

parsley
7/17/16, 6:11 PM
#11

Tror absolut att keeshonden kan passa dig. Pälsen verkar mer lättskött än vad som står på en del faktasidor om rasen. 

Den brukar gilla att göra diverse tricks och konster, vad man nu kan hitta på som man tycker är roligt att lära den.

[Twinnflower]
7/17/16, 8:05 PM
#12

#10 Känns ju betryggande! :) Känns dock lite jobbigt att ha en sådan varm hund 😕Skulle tycka så synd om den… Hahah oj! Hoppas ingen i LA eller varma länder har en sån hund då… :/ 

#11 Ja den verkar väldigt mysig =)

ifoundnemo
7/17/16, 9:38 PM
#13

Min kees hade stortrivts hos dig :) min kompis har japansk spets och dem hade också trivts hos dig och utifrån min uppfattning hade även finsk lapphund trivts :) kan inte tillräckligt om samojed. om jag var du hade jag åkt till uppfödare av raserna för att få träffa massa individer :) tänk dock på att samojeden till viss del (enligt min uppfattning men kan som sagt inte så mycket om rasen) uppdelad i utställning och drag. Lycka till!:)

Annons:
tetri
7/17/16, 11:33 PM
#14

Jag skulle tro att alla raserna skulle trivas jättebra hos dig, ev kan ju samojeden behöva dra men det är nog bara att välja rätt linjer :)

feral jesus

[Twinnflower]
7/18/16, 12:21 AM
#15

#13 Åh vad kul att höra! :) Jag har mejlat ett gäng uppfödare men tyvärr bor ganska många en bra bit bort… Men det får det ju vara värt! :) Det är såå svårt att veta vilken ras som är bäst…

#14 Vad kul! :) Vad är det för hund jag skymtar på din profilbild?? Supersöt!! Jo jag har läst det… Men det blir nog tyvärr inte en samojed även fast de är underbara. Lite för stora och så fäller de så mycket.

Shirokaze
7/18/16, 1:55 AM
#16

Jag har haft en samojedtik förr så kan ju berätta lite om hurdan hon var. :) Hon drog  alltid i kopplet, energisk och glad men med en rätt tydlig on/off knapp. Hon var vänlig mot allt och alla, studsig när hon hälsade och matglad. Hon hade rätt lätt till att skälla och hennes skall var extremt ljust och högt, så pass att det skärde i öronen haha.

Hennes päls var mer lättskött än vad man hade förväntat sig – det räckte med att borsta lite nu och då för att slippa tovor och sen duscha henne om hon var lerig etc. Hon fällde knappt något vad jag kan minnas (eller så var min morsa extremt effektiv på att städa bort håren omedelbums).

Hon krävde dagliga promenader och orkade gå långt. Vi bodde ute på landet på den tiden så hon var alltid i landsbygd eller skogar. Det gick absolut inte att ha henne lös och blev hon lämnad ute ensam (i koppel etc) så gjorde hon verkligen allt för att rymma. Hon funkade som utehund så länge en hundkoja fanns men p.g.a. att hon var så sällskaplig så trivdes hon ju bäst inne.
En riktig myshund som följde oss överallt men självständig var hon – visst kunde hon sitta, ligga och ge tass men hon gjorde det inte om hon inte kände för det just då.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

[Twinnflower]
7/18/16, 9:46 AM
#17

#16 Vad mysiiigt!! De är ju så himla fina hundar… Hade det räckt med 2 h promenad om dagen på vardagar och sen 4 h på helgen? :) Men hade nog blivit lite trångt i en lägenhet kanske :/

Shirokaze
7/18/16, 4:21 PM
#18

#17 Jag tycker det låter bra. Alltså jag har själv en hund i motsvarande storlek och bor i en ungdomslägenhet på under 20 kvm så jah, det är trångt men det funkar. 🤪Det är ju uppenbart att det inte är det bästa nånsin men eftersom min hund är extremt lugn inomhus och skäller inte så har jag inga problem med det och vovven verkar trivas den med; har tyvärr inte råd eller möjlighet att flytta till ett rymligare ställe just nu.
Så jah, det funkar men däremot tänker jag att samojeden kan vara lite för skällig/högljudd för att fungera i lägenhet och särskilt om man har grannar. Vi bodde på landet i en stor villa när vi hade vår samojed. Nog kan en samojed funka i lägenhet men man måste verkligen lära den att inte skälla i onödan då den har lätt till skall.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

[Twinnflower]
7/18/16, 6:19 PM
#19

#18 Oj!! Vad har du för vovve? :D Kan tänka mig att det är trångt… Åh, ja så kan det nog vara tyvärr! Så är det  väl med de flesta spetsar egentligen…

Shirokaze
7/19/16, 3:27 AM
#20

#19 Jag har en japansk akita (min profilbild). Spetshund det med, dock väldigt tyst hund. Han skäller endast för att "varna" om någon går i korridoren då han är vaktig av sig, annars är han extremt tyst. Skäller inte ens på hundmöten eller när han är glad, funkar därför bra för mig som bor på lägenhet då jag älskar just spets- och urhundar. :)

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Annons:
Lavine
7/30/16, 10:52 PM
#21

Jag känner en samojed och när den hunden fäller så är det päls verkligen överallt! Om hunden stryker sig mot en har man vita kläder… :p Men en mycket go och rar hund. Kräver mycket motion. Ägarna hade en samojed tidigare också, och den var väldigt mycket som beskrivs i #16, mycket självständig. Om hunden var lös ute stack den och kunde vara borta i timmar, jag tror det var mycket jaktinstinkt i den. Jag ser ibland samojeder på promenader med sina ägare, och det verkar inte ovanligt att de blir ganska jobbiga hundar, drar i koppel (och de är starka), vill jaga cyklister, skäller och drar mot andra hundar. Det jag vill säga med det är att samojeder är helt klart snälla och härliga hundar, men jag tror att man måste vara intresserad av att ha polarhund för att passa med en. Motion (inte enbart promenader utan ibland också cykla, springa, drag) och lite hjärngympa t ex i form av spår/viltspår verkar passa dem. På sommaren gör de inte många knop pga kombinationen värme och päls.

[Twinnflower]
8/27/16, 7:45 AM
#22

#21 Oj, jag har glömt att svara dig! Förlåt! :) Jag har förstått det som att samojeder drar i kopplet eftersom de ju är avlade för att dra, så det faller så naturligt för dem… Tyvärr är nog inte denna fantastiska ras något för mig just nu, men i framtiden kanske. 🙂

[Twinnflower]
8/27/16, 7:53 AM
#23

Jag skrev inte det i detta inlägg eftersom det inte är en spets/urhund, men jag har varit väldigt inne på sheltie också. Det har varit näst intill bestämt men jag vill verkligen vara 110 % säker på att det blir rätt för jag ska ju ha hunden i + - 15 år så jag vill verkligen att det ska bli den bästa rasen för mig. 

Finska lapphunden är ju så fin, men jag har hälsat på två stycken från olika uppfödare och jag klickade inte alls. Det är första gången jag inte blivit puttinuttig med en hund 😕 Undrar varför, det känns ju jättetråkigt… 

Sheltien är ju helt underbar och vi har hälsat på en uppfödare som hade helt fantastiska hundar. De är sååå söta och verkar ha en fin personlighet men det har ju till exempel den japanska spetsen också.

Japansk spets är ju såå fin också. Min drömhund är ju som sagt en samojed och de ser ju ut som små samojeder 😍 Men har förstått det som att de skäller i snitt lite mer än sheltien även fast det finns hundar som inte skäller?  

Keeshonden har jag också hälsat på och den var superfin, men den hade så himla himla fluffig päls och det kändes lite övermäktigt när jag klappade på den. Den hade heller inte så len päls om man nu ska vara så töntig och vara petig med det 😟

Hjääälp 😭 Ni får bestämma åt mig 😛😛

ifoundnemo
8/27/16, 4:37 PM
#24

Min keeshond är inte alls lika fluffig som många andra, beror nog lite på linjer och sen ställer jag inte ut (dvs badar och borstar inte honom mer än när det behövs). Men visst är pälsen strävare (men också mer smutsasstötande) än japansk spets! Pälsvården på keesen är iaf inte så svårt, upplever den lättare än på jappen eftersom pälsen är lite grövre, men har ingen jappe själv (en kompis har två tikar som jag testat att borsta). Det här med rasval är då inte lätt, lycka till! :)

[Twinnflower]
8/27/16, 5:08 PM
#25

#24 Åh, så kanske det är! Du får gärna lägga upp bilder på din kees 😍 Är det väldigt smutsstötande? Det är ju ett stort plus iof. Det ser ut som att det ska vara en väldig massa pälsvård (mer än jappen) men då kanske jag har fått det om bakfoten?? Nej det är så himla svårt 😕 Taack!

ifoundnemo
8/27/16, 5:22 PM
#26

Har inga bilder just nu, men lägger upp sen ;). Om vi varit ute t.ex. i skogen och vår cavalier-blandis behöver badas pga lera så bara skakar keesen av sig smutsen (efter att den torkat). Han fyller 2 år i oktober och vi har inte behövt bada honom ännu (mer än precis vid rumpan efter att han varit dålig i magen). Så ja, den är väldigt smutsstötande :) vilket är hur skönt som helst! Han drar inte heller med sig lika mycket kvistrar, löv etc i pälsen som våra andra hund gör (vet int hur det är jämfört med jappen). Jag borstar vår när det behövs, men beror ju på väder och var vi promenerar men kanske 1-2 gånger i månaden och då tar det ju en stund, men borstr man oftare går det såklart snabbare, så beror ju på vad man föredrar :) sen fäller dem väldigt mycket 2 gånger om året och då behöver dem borstas oftare, om man vill ha så lite päls i hemmet som möjligt så behövs det varje dag brukar dock inte vara så länge). Jag upplevde den som lättare att borsta och dem behöver borsta sina oftare än vad vi behöver borsta vår. Men japparna är har inte svår pälsvård så bli inte avskräckt pga pälsen, men jag upplever den som mer krävande än keesens :)

ifoundnemo
8/27/16, 6:29 PM
#27
Annons:
ifoundnemo
8/27/16, 6:29 PM
#28
[westerlind]
8/27/16, 9:58 PM
#29

Jag har en finne (visserligen valp), men kan varmt rekommendera rasen. Åtminstone min tjej är lättlärd, varm, älskar alla, modig, jättebra med barn, lekfull, vill sååå gärna vara mig till lags. Enda gången hon är skitjobbig är när vi måste vara i sol och hon får panik för att det blir så varmt. Hon är snart 5 månader och kan redan en hel del tricks, så huvudet är det inget fel på. Det är en rolig ras, lite av en clown. Den vill utmanas, men motiveras. Otroligt all-round, den blir vad man gör den till. Agility, spår, vall, jakt. Väldig följsam och flockig. Trist att du inte klickat med de du träffat :(

[Twinnflower]
8/28/16, 8:46 AM
#30

#26 Tack! :) Låter ju supersmidigt!!

#29 Åh låter ju jättemysigt!! Fattar inte hur jag inte kunde klicka med dom? Den ena hade till och med valpar.

ifoundnemo
8/28/16, 9:01 AM
#31

#30 Man klickar ju inte med alla individer så träffa fler finska lapphundar så kanske du klickar :) spelar ju inte så stor roll hur många man klickar med så länge man klickar med sin vovve ;)

parsley
8/30/16, 3:49 PM
#32

#23 Det kanske är så att du känner mer för sheltien än spetsarna när allt kommer kring? 

Väljer du en hundras som känns någorlunda rätt, så blir det inte fel, om man säger så. Hunden anpassar sig efter sin familj och du tränar den till din hund. 

Alla keesar har inte likadan päls. De kan känns lite olika att klappa, en del är strävare och andra fluffigare.

[Twinnflower]
8/30/16, 4:25 PM
#33

#32 Jag vill faktiskt ha alla lika mycket. Hjälp 😕 HAhaha det är så svårt detta!! Åh, okej! Men jag har nog kommit fram till att det inte gör något med sträv päls heller. Väldigt smidigt med vattenavstötande/smutsavstötande också ju.

ifoundnemo
8/30/16, 4:36 PM
#34

Jag tycker dock att även keesar med lite strävare päls ändå är gosiga att klappa, men möjligt jag inte klappat någon med så väldigt sträv päls :) men ja, den är ju strävare än t.ex. jappar. Men fortfarande mysig, enligt mig iaf :).

Om jag var du hade jag försökt besöka uppfödare så man får snacka med raskunniga och träffa många individer. Kan du fortfarande inte bestämma dig för ras så hade jag kollat mer på individen, dvs. håll koll på kullar inom alla raserna och köp sedan den valp du klickar med :) lite så gjorde vi med vår kees, vi var inte helt säkra på att det skulle bli en kees, vi övervägde även finsk lapphund (fortfarande en ras jag vill ha), men så hittade vi en upfödare vi gillade som hade en kull när det passade oss och så klickade vi med vår hane :) så då blev det kees….inget jag ångrat!:)

Annons:
maryolsson
8/30/16, 4:46 PM
#35

Har träffat många olika finska lapphundar då jag själv varit intresserad av rasen. Det som jag tycker ska nämnas (som verkar glömmas bort i diskussionen om rasen) är att den är väldigt ojämn. Du kan få en väldig trygg individ eller ett nervvrak. Kolla i sådant fall uppfödare och linjer noga. Min vän har en ettårig hane som är helt underbar på alla sätt - men han kräver väldigt mycket motion och aktivering. När jag blev intresserad i rasen uppfattade jag det först som att den inte alls behöver så mycket som andra raser - men min väns lapphund behöver MYCKET aktivering. Det är väl givetvis en individsak också. Nu har jag dock bytt ras och står för tillfälligt i kö på en eurasierkull. Tycker defintivt du ska kolla in Eurasier om du gillar samojeder men tycker att de kanske är lite för mycket drag. Eurasier var framavlad för att bli en renodlad sällskapsras och blandades först av chow chow och keeshond. Sedan när de ville få rasen lite ädlare i typ så korsade de in Samojed. Idag är det dock en egen ras som är väldigt tyst för att vara spetsras och vars huvudsyfte är sällskap. De ska dessutom inte ha jakt i sig vilket samojederna har en hel del. Personlig åsikt gällande japansk spets vs sheltie gällande vilken som skäller mest så skulle jag säga Sheltie. Kan inte säger mer än så att jag träffat många högljudda Shelties medan japparna tycker jag det är mer individuellt hos. Sheltiessrna har dessutom ett väldigt… speciellt skall. Om man får säga så haha. Oj nu blev det långt här, lycka till i alla fall!

[Twinnflower]
8/30/16, 5:47 PM
#36

#34 Deras päls var också lite mysig såklart. Nog bara inte den päls jag är van vid! Jo, så kanske man ska göra istället haha! Hur är keesens päls för övrigt? Fastnar det mycket kvistar/snö i pälsen?

#35 Finsk lapphund går nog efter många om och men bort. Superfin hund men då har jag nog hellre en kees eller sheltie i så fall. Oj, att det kan skilja så mycket på raserna :o Det visste jag inte! Har kikat lite på eurasiern men tycker inte den är riktigt lika söt som keesen/sheltien om man nu ska vara sån… Dessutom lite för stor :o

ifoundnemo
8/30/16, 6:19 PM
#37

Ytterst lite som fastnar, vilket är sååå skönt :) de jappar jag känner (2 st) har betydligt mer pinnar, löv etc i sin päls efter en skogspromenad jämfört med vår kees. Var bor du ungefär?:) vår uppfödare har 8 (tror jag) vuxna keesar, väldigt trevliga men skälliga (hon säger själv att hon inte lagt fokus på det). en syster till vår hane bor hos henne :)

maryolsson
8/30/16, 6:20 PM
#38

Då tycker jag att du ska köra på en kees! Jag har varit dagmatte till en keesherre och han var helt underbar. Tyvärr hade han grov separationsångest, men det behöver inte alls vara rastypiskt (har inte så bra koll på keesarna i övrigt) Han var i alla fall väldigt underbar men inte rastypisk till storlek då han var liks stor som en eurasier och alltså betydligt större än de keesar jag sett i övrigt. Sheltie ska vara en väldigt trevlig ras, jag är bara väldigt partisk och röstar nästan alltid på en grupp 5:are ;)

[Twinnflower]
8/30/16, 6:34 PM
#39

#37 Det är ju ett stooort plus! Tror det lutar mot antingen kees eller sheltie faktiskt. Jag bor i Falköping! :) Kommer nog lägga mycket tid på skällandet tror jag. Fast vissa säger att det inte är så snällt att försöka ta bort det helt då de ju är "gjorda" för att skälla. Hur ska man se på det?

#38 Åh, låter ju mysigt! Kommer köra stenhård ensamhetsträning direkt så tror nog att jag ska fixa det… Båda raserna är ju sååå fina. Det är så jävla svårt :P Det får bli en av varje!! ;P Skämt å sido…

ifoundnemo
8/30/16, 8:43 PM
#40

Aha, hon bor nere i Skåne så kanske lite långt att åka bara för att träffa rasen…:P 

Vi har tränat på att dämpa skällandet, inte ta bort det. När vi skaffade honom bestämde vi vid vilka tillfällen han ska få skälla, vi bestämde att vid lek får han skälla - blir ett sätt att få uttrycka sin glädje på. Sen kom vi ganska snabbt på att det ine riktigt går att dämpa när det t.ex. plingar på dörren, men det händer ju inte så ofta. Så, vid alla andra tillfällen tränade vi på att dämpa skällandet (vår är en ovanligt skällig individ, skällde verkligen för allt och på allt som valp). Han fyller 3 i oktober och i dag skäller han vid lek, när det plingar på dörren och vid hundmöten (blir såååå glad att han inte kan hålla sig, men vi tränar och det blir sakta bättre). 

Den hane vi hade när jag var barn skällde enbart när någon plingade på dörren, annars var han tyst. Var inte alls skällig.

Jag kan ju inte annat än att rekommenera denna underbara ras! Är ju inte partisk alls ;) Men de shelties jag träffat har också varit trevliga, om än lite nervösa. Jag upplever keesen som stabiliare och lättare att hitta en trygg individ. 

Gällande ensamhetsträningen, ta det väldigt sakta. Det är en ras som har lite extra svårt att vara ensam. Vi hade ju en hund sedan tidigare så från valp var han aldrig ensam, men sen när han blev lite äldre började vi träna honom även till att vara helt ensam. Idag kan han utan problem vara ensam med hundkompis 6 h och ensam 3-4 h :) mer har vi dock aldrig provat (har bara varit helt ensam så länge en gång när vår andra behövde opereras).

[Twinnflower]
8/30/16, 8:50 PM
#41

Åh, men det är nog ingen fara bara det är ett par skall och sen är det bra. =) Det verkar vara en helt underbar ras. Du får gärna lägga ut bilder 😍 Jag har faktiskt träffat en sheltieuppfödare och alla hennes fem shelties var väldigt framåt och nyfikna, inte alls nervösa. Så tror det har med individen/miljöträning att göra. 

Ja, jag tänker mig att jag bara ska gå ifrån i en minut i början. Och sen öka successivt. Sen stänga efter mig på toaletten. Och sen dusch. Sen slänga sopor liksom.

Annons:
ifoundnemo
8/30/16, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Få se om bilderna vill som jag vill den här gången…:p

ifoundnemo
8/30/16, 8:56 PM
#43

Självklart beror det mycket på gener, uppfostran och individ :)

ifoundnemo
8/30/16, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Hittar tyvärr inga bilder på de keesen vi hade när jag var liten, men här är en till på min snygging :)

[Twinnflower]
8/30/16, 9:11 PM
#45

Åååh så söt!!

ifoundnemo
8/30/16, 9:18 PM
#46

Tack :)

[Twinnflower]
9/10/16, 5:27 PM
#47

Vad tycker ni om att köpa valp från föräldrar med A och C höfter…?

ifoundnemo
9/11/16, 11:14 AM
#48

http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/kontroll-av-leder/

Jag hade dålig uppfatting om vad det innebär med A,B,C osv och tyckte den här sidan var bra så läs den! :)

Annons:
Shirokaze
9/12/16, 2:08 AM
#49

#47 Beror väl lite på. Har dom föräldrarna haft tidigare kullar och går det att se/veta hurdana höfter avkommorna fick? Hur ser det ut med HD längre bak i ledet? För alltså A är ju det bästa medan C är i princip lindrig dysplasi, vilket betyder att beroende på individen så kan hunden ha eller få problem – eller så är den relativt symptomsfri. Har hört talas om hundar med C-höfter som inte alls haft problem med det, men sen finns det ju tyvärr dom som visar tydliga symptom också. :/ Hade själv en D-höftad hund och det märktes ju av tydligt att han hade problem p.g.a. sina höfter…

Det är ju lite av en risk, det kan bli bra och det kan bli mindre bra. Själv skulle jag helst satsa på att båda föräldrarna har A-höfter, kan dock vara okej med att den ena har B-höfter. C-höfter eller värre skulle jag känna mig tveksam till.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Matilda_J
4/17/17, 9:32 PM
#50

Tyvärr väger min bara runt 21-22 så där stoppas vi, annars hade vi utan tvekan ställt upp!

Keno casino är största guide för oss som vill spela på svenska kasinon på nätet.

"Det är i motvind, och inte i medvind, [url= http://casinonsvenska.eu/bet365/] som [/url] vingarna stärks"

Upp till toppen
Annons: