Annons:
Etikettbeteende
Läst 2993 ggr
Shirokaze
2016-06-26 17:04

Hur får jag hunden att sluta bitas??

Okej, så jag har rätt nyligen (nån enstaka vecka sedan) tagit en omplaceringshund av rasen japansk akita. Han är 2 år gammal, jättelugn inomhus och har aldrig bitit sönder kablar, soffor osv.  I de flesta fall är han en ängel men problemet är att när han blir 'excited' –då han inser att jag förbereder för att rasta honom etc– så blir han extremt bitglad! Jag menar inte sånt där aggressivt bitande utan sånt där nafsande där hunden försöker få tag i bästa möjliga sak som jag har på mig/håller i och köra in det i munnen.
Det är extremt jobbigt då han t.ex. alltid biter efter kopplet som en tok när jag försöker sätta fast det i halsbandet och det gör ju så att jag inte kommer åt D-ringen; han försöker även, efter att kopplet är fast, så tar han det i munnen och försöker dra med mig medan han biter på det. Dessutom är det ju en stor ras med kraftig käke så det är inte så kul när han försöker ta fast min bara arm för det blir ju märken av det och kan börja blöda. Han försöker också tugga på mina byxor när jag byter om osv och fast jag säger ett skarpt "nej" och knuffar undan honom så är det som om han inte lyssnar/förstår utan fortsätter bara.
Jag vet inte vad jag ska göra för att bli av med beteendet för det är verkligen jobbigt; han har redan gjort flera hål i mina favorit hoodies, nästan bitit sönder ett koppel osv.

Jag har läst att det är vanligt att akitas älskar att bära saker i munnen så han gör väl det förmodligen för att han är så pepp på att komma ut och vill visa mig vägen eller något men jah, jag vill inte att han ska göra det och jag vet inte om det är något jag gör fel. Han verkar inte vara av den lydigaste sorten (väldigt självständig/självtänkande) och kan inga baskommandon då han bara varit gårdshund för avel tidigare. Han är min första egna hund (har haft en samojedtik med morsan förr).

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Annons:
Zadeira
2016-06-26 17:14
#1

Du kan inte ge honom något att ha i munnen redan innan du börjar koppla honom? Ha alltid en leksak eller något han får bita i tillgängligt och så fort han börjar tugga så erbjuder du honom det istället.

Herveaux
2016-06-26 17:16
#2

Har du provat att ge honom något bitvänligt så snart han börjar varva upp för att börja tuggas tex när du ska koppla honom?
Kanske funkar att låta honom bära det bitvänliga i munnen tills ni kommit ut?

Det låter som en överslagshandling så visa honom vart han ska göra av all sin själaglada lycka antingen genom att han får något att bita i eller lär in ett kommando så han får en uppgift när det kan bli mycket energipåslag.

Min erfarenhet av Akitas är att det alltid är enklare att jobba med hunden än att gå i konflikt emot den. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

molam
2016-06-26 17:16
#3

Min hund bär runt en Tugg knut eller boll på sina promenader just för han blir så exalterad och biter efter koppel ol ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tetri
2016-06-27 00:22
#4

Det är rasbundet… 😃

Akitan tar gärna till munnen vid stress (i det här fallet positiv stress) och gissningsvis har han inte fått lära sig "bite inhibition" (hur hårt det är ok att bita) som valp och tar det därför till överkant. Det är också en ras som i min erfarenhet bara triggas av fysiska korrigeringar så att knuffa till honom när han redan är uppspelt är att gjuta olja på elden. Det låter också lite som att han försöker kampa med kopplet? 

Det du kan göra är att försöka minska orsaken till problemet, dvs stressen eller "uppspeldheten". Just nu belönas beteendet eftersom han lär sig att bita = gå ut = skitkul. Försök att istället vara skittråkig och ignorera honom när han börjar hålla på och bitas, och sen så fort han blir lugn igen så fortsätter du sätta på kopplet, börjar han hålla på igen blir du skittråkig igen osv. Det kan ta lång tid (och vara förbannat tålamodskrävande) i början men när de väl fattat brukar det gå snabbt, så länge man är konsekvent. 

Det kan också funka att avdramatisera det hela. Typ gå ut 15 gånger om dagen, kanske bara gå utanför huset/porten och göra ingenting, tills han inte längre tycker att det är så jäkla kul och på så sätt minska förväntan. I och med att han varit hundgårdshund är ju allt väldigt spännande nu i början och om han dessutom är lite understimulerad blir det inte direkt lättare.

feral jesus

Shirokaze
2016-06-29 20:50
#5

Tackar för alla bra svar! ❤️

Jag har nu testat i några dagar att ge honom en tuggleksak (ben i plast) som funkade bra dom två första dagarna när man skulle ut och ta på kopplet men nu har han tappat intresset i den och tuggar hellre på min kofta, sängkanten, byxbenen osv när han blir uppspelt – fast man erbjuder honom leksaken.
En gång prövade jag med ett tuggben/tuggknut och det gick perfekt, han tog t.o.m. med sig den ut och bar den i munnen glatt. Tyvärr var det sista tuggbenet jag hade (han åt upp den helt) och dom jag beställde har inte hunnit dyka upp ännu. Ska fortsätta avleda med tuggisarna då det funkade mycket bättre och han struntade verkligen i allt han inte fick bita på så fort han såg godsaken… (han älskar att äta/tugga)

Rådet att avdramatisera utegåendet skulle jag annars testa också om det inte vore för att hissen krånglar för stunden; jag bor på tredje våningen i en lägenhet och enda sättet att ta sig ut är antingen spiraltrappor via baksidan (som jag undviker då hunden har dåliga höfter) eller att använda handikappshissen. Använder alltid hissen men det är något problem med den just nu att dörren inte stängs igen helt så man måste vara två pers för att kunna åka – en som står utanför och håller igen dörren och en med hunden som är inne i hissen och trycker ner knappen så att den går ner.

Jag har även testat att bli "supertråkig" så fort han försöker börja bitas när jag tar fram kopplet och så fort han var lugn ett tag så satte jag på det; det verkade funka men behöver testas fler gånger för att se om jag nu bara hade tur på första försöket eller om det verkligen är så enkelt…

#4 Jag misstänker verkligen att han inte blivit lärd hur hårt det är okej att bita, tyvärr. Går det att rätta till så här i efterhand eller är det kört?
Och angående "koppelkampandet" så börjar jag tro mer och mer att det är det han håller på med… Han liksom biter efter kopplets del som är närmast halsen och försöker sen springa iväg med det så att det blir ett drag. Man kanske skulle ta sig och köpa några såna där tuggrep till honom…? Fast jag har läst att vissa avråder dem då hunden kan bli aggressiv av det. Stämmer detta? Akitan har ju använts som kamphund tidigare så man blir ju lite orolig ifall man "väcker" dessa instinkter och därmed kanske förvärrar 'same sex aggression' vid hundmöten etc… 🤔

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

tetri
2016-07-09 22:12
#6

#5 Hur har det gått? Hur hårt han får bita borde absolut gå att lära in i efterhand men det har jag ingen personlig erfarenhet av så där hänvisar jag till Google. Jag tycker absolut att du borde köpa eller göra några tuggknutar eller liknande till honom! Pipleksaker utan fyllning kan också vara populärt. Kamplust har mer med lek än med aggression att göra och är en egenskap de flesta vill ha i sin hund, åtminstone folk som jobbar och tränar med den. Det är en utmärkt belöning och även något du kan använda till att avleda i situationer där det behövs och för att stärka självförtroendet (låt honom vinna). Jag kämpar med att öva upp det på min ena, han tar inte leksak som belöning vilket enligt mig gör all träning krångligare. Han är förresten skarp (svarar lätt med aggression vid retning) medan tiken som knappt har någon aggression alls har bra lek- och kamplust. Testa ifall han tycker att det (leken) är värd att jobba för. Om han är krånglig vid hundmöten så rekommenderar jag skvallerträning och/eller kommunikationsmetoden. Det finns en hel del info på Google även om det!

feral jesus

Annons:
Shirokaze
2016-07-10 01:55
#7

#5 Jag har äntligen fått honom att börja förstå/lyda "nej" kommandot så om jag märker att han biter något jag inte vill att han ska bita så säger jag ett skarpt nej och det brukar funka vid ungefär 65% av fallen, eller åtminstone så stannar han till och säger jag nej igen så lägger han oftast av. I dom fallen det inte har funkat att säga åt honom att sluta så har jag tagit hans uppmärksamhet med ett tuggben etc.

Jag märkte även av en slump att han verkar ha ett intresse för saker med ljud så jag ska nog ta och köpa en fyllningsfri pipleksak till honom. Jag var nämligen hos en kompis för ett par dagar sedan och hon flummade runt med ett gosedjur (inte hundleksak) som lät och vovven försökte komma åt den!

Ska fortsätta träna på att få honom att sluta med bitandet; det har blivit lite bättre men han blir fortfarande bitglad när han upptäcker att jag förbereder mig för att gå ut. "Koppelkampandet" har avtagit men inte helt borta ännu. Har tänkt testa om han tar leksaker som belöning/avledning.

Angående hundmöten så är det relativt ovanligt att jag stöter på en annan hund ute på promenader (litet ställe) men alla gånger jag stött på en annan hanhund så har det alltid varit den andra hunden som skällt, morrat och dragit i kopplet medan min hund stått still och viftat på svansen utan att göra ett ljud; det är relativt lätt att få honom att gå vidare och sluta bry sig, vilket är skönt. Det är ganska sällan han försöker dra i kopplet för att komma åt den andra hunden.
Alla hanhundar jag mött har reagerat aggressivt mot min hund dock, förutom en jämngammal collie-hane för några dagar sen som var jättelugn och fin – dom nosade lugnt på varandra och sen gick vi vidare.
Jag minns det första hundmötet jag någonsin fick i stan, det var en kille med en spetshund (vet inte vilken ras: slank kropp, korthårig och väldigt ljusbrun) som skällde och sen reste sig båda på bakbenen och försökte lägga sina tassar på den andra hundens bröstkorg; jag drog bort min hund och den andra hunden blev sen helt vild och morrade extremt djupt (läskigaste morrandet jag nånsin hört!) och länge medan min akita bara stod still ljudlöst och verkade mer nyfiken än aggressiv. Han har aldrig morrat åt en annan hund (dock lite smått åt ett par människor) så jag börjar tro att han inte alls är lika 'same sex aggressive' som visserligen är rastypiskt…? Dock så blev min väns 12-åriga taxblandis helt tokig när vi var där på övernattning ett par dagar och han försökte bita min hund, skällde som bara den och visade tänderna så fort han såg honom – min hund gjorde inget tillbaka förutom att vifta på svansen, som vanligt. Knäpptyst var han.
Jag behöver nog inte oroa mig över att han skulle bita en annan hund (men man vet ju aldrig) då han verkar vara mest nyfiken och glad över att se en annan jycke, oavsett storlek – han går ju alltid nyfiket fram och 'hälsar' när han ser sin spegelbild/reflektion också… 🤔

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

tetri
2016-07-17 23:39
#8

#7 Det är ju jättebra att han funkar så bra med andra hundar! Precis som du säger har många "problem" (det är nog ofta mer problem för ägaren) med andra hundar, ffa av samma kön. Vissa japanska uppfödare vill ha hundarna så och det är ju en gammal kamphundsras men just i Finland har jag faktiskt sett många bilder på akitor tillsammans. Akitan, och många andra spetsar, har ett väldigt provocerande utseende med krullsvansen och de framåtlutande öronen och dessutom en utstrålning som många osäkra hundar stör sig på. Jag skulle precis ut men kom på att jag inte svarat än, skriver mer ingående sen. Kom också på att jag glömt PMa dig bilder på tiken som ev ska paras så det ska jag också ta att göra.

feral jesus

smurfan-13
2016-07-21 11:11
#9

#7 tips om din hund får många andra hundar att känna sig illa till mods (o skäller morrar mot honom) kan vara att avleda din hunds tittande på de andra hundarna. En hund som tittar på en annan hund kan ju upplevas väldigt obehagligt för den uttittade hunden och m otur kommer det en dag en hund som reagerar mer än bara skäller och kanske har en mindre ansvarsfull ägare (som kanske har hunden lös eller inte klarar av att hålla den). En jättebra grej att använda som avledning är att slänga ut lite goda godisar för sin egna hund att leta i gräset. Nosandet har nämligen en lugnande effekt på mötande hund oxå, då det sänder en signal till den om att din hund är vänligt inställd.

Jag har haft en hund som varit väldigt hundrädd och det kvittar liksom om hunden en möter är tyst, det är just "tittandet" som upplevs läskigt.

Upp till toppen
Annons: