Annons:
Etikettbeteende
Läst 1901 ggr
Codswallop
6/20/16, 8:40 PM

Träna bort osäkerhet hos Mittel.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att socialträna är en självklarhet, hoppas väl mer på att det finns ett mirakelmedel haha.. Någon här som haft osäker hund - hur har ni byggt upp hundens självförtroende och fått den mer modig? Min yngsta tik är feg och väldigt skällig, jobbar mycket med det men söker alltid tips. 

Hon är två år, haft henne sedan elva veckor och hon har alltid varit rädd av sig. Hela kullen utom en (4/5) har problem med rädslor.

Annons:
LyQa
6/20/16, 9:47 PM
#1

Min tik hade också otroligt mycket rädslor när hon kom till oss. Men vi har tränat massor av parkour med henne och det har blivit såå mycket bättre. Det gäller att stärka självförtroendet och i den mån det går att inte skälla på en osäker hund, kör med positiva metoder och undvik att höja rösten mot henne.

Codswallop
6/20/16, 10:02 PM
#2

Vi kör mycket med positiva metoder och avledning, försöker jobba med skvallerträning så mycket vi kan. Hört att klicker är bra men har inte testat det i "skarpt läge" så att säga. Hur stärker man självförtroendet?

Vattnadal
6/21/16, 2:01 PM
#3

Steg ett: Kolla vad hon äter. Ett torrfoder med majs skulle jag snabbt byta tuill ett utan majs. Majs innehåller ämnen som omvandlas till dopamin och noradrenalin, dvs stresshormoner.
Perioder när det blir extra jobbigt skulle jag använda adaptil, halsbandet är nog bäst, då det är med jämt, både inne och ute. I kombination med detta skulle jag ge trikem antistress.

Jag använde mycket av detta till min Vidar medan han fortfarande fanns. Jag valde även att ge honom mat med mycket tryptofan, tex kalkon, när det var extra jobbigt och stressigt.

Steg 2: Kika på skvallerträning. Kickern är ovärderlig när det gäller skvaller. Bara hyunden är inklickad:
Klicka in: 10 godis ur handen samtidigt som du klickar, 10 godis på golvet och du klickar när hunden tar dem, 10 godis som du ger medan ni går och rör er, växla mellan att klicka när du ger ur handen eller att kasta och klicka när hon tar den, efter ett tag kan du klicka och kasta godisen. Räkna fram 10, kicka upp dem, räkna fram 10, klicka upp dem, räkna fram 10, klicka upp dem. Sen tar du en lite längre paus på minst 5 min. Kör så några gånger, sen testar du att bara klicka när hunden inte tittar på dig. Om hon fattat att klick betyder att hon gör rätt och belöning kommer, så tittar hon på dig, och då får hon godisen.
Fördelen med klickern, är att den alltid låter lika, att du är snabbare med den än med rösten, samt att den lättare når genom när hunden börjar gå upp i stress. Vi låter ju typ alltid. 🤐
Börja med att vara på ett sådant avstånd från det hon reagerar på, att hon är mottaglig. När du ser att hon ser tex en hund, klicka. Vänder hon sig inte om för att få godisen, stoppa in den framför nosen, och det ska vara gott, så hon verkligen tar den. Skvallra sedan gärna vidare på samma hund. Klicka när hon tittar, ge godis. När det funkar fint, testa att hålla inne klicket 1-2 sekunder, och om hon då vänder sig om och frågar varför du inte klickar, klicka och ge godisen. Jobba alltid på ett avstånd så att du når fram. Kommer de för nära, testa att mata på med godis till hunden försvinner. Det kan hjälpa att g¨å av vägen, eller i alla fall gå i en båge runt det läskiga.

Steg 3: jobba på självförtroendet. Balansövningar är bra, det ger bra självkontroll med. Börja med lätta och försvåra sakta men säkert. Hon ska lyckas!
Spår, där du är in en lina 15 m bakom, ger henne en uppgift som är rolig och nuýttig. det ger henne huvudrollen, och det bygger riktigt bra självförtroende. 
Gå en kurs i blodspår som berikning. Detta är ännu bättre än viltspår, och hjälper mycket för en ängslig hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: