Annons:
Etikettvalpar
Läst 39929 ggr
Shirokaze
2016-05-22 15:14

Pris för akita valp i Sverige?

Hej,

Jag har funderat länge nu på att skaffa en japansk akita (haft samojed förr) och undrar vad priset ligger på i dagslägets Sverige? Kontaktade en kennel och dom sa att det är samma pris överallt i landet, dvs 16 000 kr för en valp – stämmer det?

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Annons:
tetri
2016-05-23 20:12
#1

Vilken kennel var det? 

Priset beror på uppfödaren men 13-17000 är rimligt, beroende på vad dom gjort med föräldradjuren och valparna. Ska du få tag på en bra valp är priset ditt sista bekymmer.

feral jesus

Shirokaze
2016-06-09 00:04
#2

Kenneln var Midori no Yokouchi, länk här: http://www.akitakennel.nu/

Var mest nyfiken på vilka priser man kan förvänta sig i Sverige. Klart man betalar mer för en verkligen bra valp. :)

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Jamie+Engla
2016-06-11 17:28
#3

Amateraso No är en kennel jag känner, varit uppfödare av Akita sedan 1988. Vet inte pris, men kunnig uppfödare med fantastiska hundar.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

tetri
2016-06-12 13:43
#4

#2 Ok, en av deras valpar skulle jag personligen inte ta emot ens om jag fick betalt själv.

feral jesus

Shirokaze
2016-06-16 23:05
#5

#4 Jag är nyfiken på vad du grundar din åsikt på, berätta gärna. Har du någon annan kennel du hellre skulle rekommendera?

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

tetri
2016-06-17 00:44
#6

#5 Jag tar och svarar längre på det + det du skrev i den andra tråden senare idag! Rekommenderar Fuyuko Kensha och andra uppfödare som faktiskt mentalbeskriver och har koll på sina linjer, vilket det tyvärr inte verkar finnas särskilt många av.

feral jesus

Annons:
DcMarco
2016-09-12 12:16
#7

#4 Hej @tetri det verkar som om du har en stor erfarenhet av denna ras,  jag vill skaffa mig en japansk Akita men vet inga bra uppfödare (friska hundar). Har du bra tips på uppfödare i Sverige? Du har ju en själv.

Med vänlig hälsning,

Marcus

Jamie+Engla
2016-09-12 15:29
#8

#7 Min mamma är uppfödare sedan många år på den Amerikanska Akitan, men vi är goda vänner med kennel Ameteraso No som finns i Skåne sedan många många åt tillbaka. Dem har varit uppfödare av Akita sedan….. vågar jag säga ca 1980 någonting? Osäker, men många år. Mycket framgångsrika och kunniga i rasen

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

DcMarco
2016-09-13 11:20
#9

#8 Tack för tips, de har jag hittat på skk, och tittat på deras hemsida (bara priser de vunnit), borde kanske ringa de.

tetri
2016-09-14 15:35
#10

#7 Du har pm!

feral jesus

Jamie+Engla
2016-09-15 16:18
#11

#9 Gör absolut det, jag gillar deras hundar och deras tänk. Nu i förra helgen fick dem 2 nya Champions på utställningen i Eslöv :) Jag hjälpte till och ta foto haha

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Kross16
2016-10-13 11:10
#12

Jag skulle gärna vela veta tetri varför du ej skulle ta en valp från midori no yokouchi?

===

tetri
2016-10-14 13:33
#13

#12 Eftersom de inte bedriver en avel jag varken kan försvara eller skulle vilja stödja.

feral jesus

Annons:
majhefsticar
2016-10-17 22:49
#14

Jag undrar varför det finns så få akita kennlar i Sverige. Då menar jag den riktiga, japanska akitan. INTE amerikanska. De är olika raser. Jag har inte fallit för någon av de få kennlar som finns i Sverige. Tycker inte deras akitor ser ut som "dom ska". Den typiska drömakitan för mig skulle vara en från Japan med japanska blodlinjer

Jamie+Engla
2016-10-18 09:23
#15

#14 Kan vara att akitan är en krävande hund mentalt, de är starka individer som kräver sin ledare. Det är ingen hund man gärna har ihop med andra hundar och inte heller rör sig ute på stan med. Vi har den amerikanska, och vi går inte så ofta med dem ute där det kan komma andra hundar. Speciellt lösa. En Akita muckar aldrig gräl, (den startar aldrig den) men dem svarar blixtsnabbt om någon skulle börja. Det är en underbar ras, om man vet vad man har i kopplet. Ang uppfödarna i Sverige, jag tycker absolut att det finns hundar som är fina. Jag tycker absolut att en kennel står ut ifrån resten

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

majhefsticar
2016-10-19 12:10
#16

#15 Fast det finns fler hundar som är krävande än akita i Sverige. Ta bara amstaff och rottweiler. Finns jättemånga sådana som har hamnat hos fel ägare och utgör en fara för samhället. Kan inte hålla med om att man inte tar med en akita på stan. Alla raser, reserverade speciellt , ska vistas så mycket som möjligt i sociala miljöer och anpassa sig efter människans sociala liv

Jamie+Engla
2016-10-19 12:57
#17

#16 Absolut finns det de, men akitan ligger bland de skarpare. Skrev lite fel, det är klart att man kan gå ut med dem i stan, vi undviker det dock då vi inte litar på att folk har koll på sina hundar. Det är ingen hund man släpper i en rasthage Och eftersom våra tillhör de större raserna med tryck få vi gärna skulden trots att våra går i koppel. Vi rör oss i mindre samhällen, gärna mitt på dagen de årstider när temperaturen är svalare Våra åker med oss på utställning, och våra kan uppföra sig. På sånna ställen är det koppel på alla hundar oavsett, men man håller bra avstånd och är hela tiden uppmärksam på allt runt om. Vi har haft både schäfer och rottis, gått skydd och gjort MH. En reserverad hund rekommenderar inte jag att ta in bland massa folk, det är en fara. Att successivt göra hunden mer social och sedan ta in den i stan är en bättre plan.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Upp till toppen
Annons: