Annons:
Etikettraser
Läst 4743 ggr
Sealle
5/20/16, 10:35 PM

Finsk lapphund vs Svensk lapphund

Vad finns det egentligen för skillnader mellan den finska och den svenska lapphunden? Jag vet att en Finsk lapphund finns i fler färger än en Svensk lapphund (som bara finns i svart om jag minns rätt?) men något mer måste det väl finnas som skiljer dem åt? 🙂

Någon som har erfarenhet av båda raserna? Skulle vara roligt att höra!

Annons:
Scully
5/24/16, 5:06 PM
#1

Svensk lapphund kan även ha lite vitt i det svarta ;)…

Den viktigaste skillnaden är nog avelsbasen och därmed lynnet och sjukdommar. Tyvärr så har en av våra nationalraser Svensk lapphund fått alldeles för liten avelsbas och börjar vara utrotningshotad (eller är redan det), detta på grund av oseriös blandrasavel eller "papperslösa" som vissa säger. Utseendemässigt är det mer än bara färgerna som skiljer, men för en "vanlig Svensson" kanske det bara verkar så :D.

Jag är dock inte uppfödare på någon av dessa raser, så kanske någon annan som är det har något att tillägga :)

Alana82
6/20/16, 12:22 PM
#2

Jag skulle säga att den svenska är skarpare och mer skallbenägen, men beror så klart också på linjer, uppfödare, individ med mera

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Shirokaze
6/23/16, 2:11 AM
#3

Jag har inte så bra koll på någon av raserna men vet att båda ursprungligen användes av samerna för att hjälpa till med renskötseln osv. Storleksmässigt är dom snarlika. Den finska kommer i betydligt fler färger medan den svenska lapphunden bara finns i svart, brun och vit – varvid den vita ej finns kvar längre då den "bortvaldes" p.g.a. den var svår att urskilja från snön. Svart är överlägset vanligast.

Jag vet också att den finska lapphunden är betydligt vanligare än den svenska, åtminstone i Finland. Det finns bara ungefär 150 registrerade svenska lapphundar i Finland medan den finska varianten finns runt 10 000.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

ifoundnemo
6/23/16, 7:28 AM
#4

Min uppfattning är att den svenske generellt är livligare, lekfull längre upp i åldern, har mer motor och lite skarpare i sättet. Självklart beror det säkert på linjer osv. Finns ju fler uppfödare av den finske varianten så jag skulle tro att den varierar lite mer än den svenske, fast det är bara vad jag tror baserat på antal uppfödare. Det bästa är väl att försöka träffa så många individer och ägare som möjligt. Lycka till!

JontaK
8/6/16, 3:25 AM
#5

Har själv en svensk lapphund och släktingar med finska.

Generellt verkar den svenska vara mer skarp i det mesta. I vår hane har vi mer vall-, vakt-, jakt- och spårinstinkt än några av de (ganska många) finska jag träffat.

Jag upplever att en finsk inte har riktigt lika stort aktivitetsbehov och har lite lättare att bli "nöjd".

Mina erfarenheter kan dock handla mer om individuella egenskaperna än rastypiska sådana.

Upp till toppen
Annons: