Annons:
Etikettbilder-filmer
Läst 3403 ggr
Fjordell
2/28/16, 10:52 PM

Välkommen, älskade Leire

Den 24 februari kom hon till Sverige, ända från Barcelona. Hon är en av otroligt många hundar som bara skapats för ett enda syfte, - jakt. Hon dög inte till det, och blev dumpad.

Leire är en liten podenco maneto född i maj 2013, som har väldigt svårt för att lita på människor, och är livrädd för just män. Hon har efter bara några dagar med mig börjat känna tillit gentemot mig. Hon söker sig till mig, och tänjer verkligen på sina egna gränser fastän något känns läskigt. Viljan finns verkligen där, viljan att slippa vara rädd och osäker.

Vi har en lång väg att gå, och tillsammans kommer vi att ta oss igenom det här. Leire kommer att leva ett hundliv som varenda hund har rätt till. Det livet, som hon och alla andra utsatta hundar, borde ha haft redan från början.

Annons:
Fjordell
2/29/16, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lilla Leire som idag börjat våga röra på sig mer i huset, och inte bara ligger i buren, soffan eller gömmer sig under möbler.

Fjordell
2/29/16, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Leire med sin nyfunna lillasyster Jamie, som är en italiensk vinthund

Fjordell
2/29/16, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Pussnos!

Fjordell
2/29/16, 12:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min fina

smurfan-13
2/29/16, 10:01 AM
#5

Välkommen lilla skönheten! <3 Kommer hon från nån förening? Hoppas hon finner ro i sin lilla podencosjäl! Har själv levt m podencos m stort bagage (från spanien) och vet vad det kan innebära. All lycka till! <3

Vattnadal
2/29/16, 12:51 PM
#6

Härligt att hon redan gör framsteg!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
TjockaBerta
3/5/16, 5:07 PM
#7

Väldigt vacker hund. En fråga, jag trodde att podenco är högre. Alltså har längre ben eller kan det variera?

>>>Malum domesticum<<<

smurfan-13
3/5/16, 10:42 PM
#8

#7 Maneton är kortbent. :)

TjockaBerta
3/6/16, 4:06 AM
#9

#8

Tack för svar! 

Den är jättecharmig.

>>>Malum domesticum<<<

ifoundnemo
3/6/16, 6:52 AM
#10

Väldigt söt!:).

Fjordell
3/22/16, 7:23 PM
#11

#5 Jajamen. Hon blev omhändertagen av och importerad till Sverige via The Jahira Dog Project. Det blir en lång resa.

Leire har kommit in i en form av valpstadie. Hon är precis som en valp! Testar gränser, biter och tuggar på mycket (hon har redan söndrat ett flertal sladdar, bl.a till mitt tangentbord, en mobilladdare och en lampsladd. Hon är även hunnit söndra två par skor). Men det är okej. Det är inte mer än förväntat. Hon behöver testa sig fram, och hon har mycket att ta igen!

"Valp"säkrar så mycket som möjligt, och det räcker långt. Igår natt medan jag var på jobbet så hade hon inte söndrat något, utan istället hållit sig till ett hjorthorn att tugga på. Hon är fantastisk duktig på inkallning redan, och det beror väl antagligen mest på att jag är hennes trygghet. Hon har även lärt sig vacker tass. Men det här med att sitta på kommando är svårt ;)

Hon har även varit på koll hos doktorn och vi har fått bekräftat att hennes patellastatus är UA! Hon har dock ett överbett, och har en snedläkt nos och underkäke. Men det verkar inte störa henne på något sätt.

Fina, fantastiska lilla Leire. 

Här kommer lite bilder från idag:

Vattnadal
4/22/16, 3:27 PM
#12

Går det fortfarande bra med sötnosen?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fjordell
4/27/16, 1:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det går alldeles utmärkt! Vi gör framsteg hela tiden. Hon har mer ro i själen och traskar inte längre omkring sådär nervös på nätterna lika länge. Hon har dessutom upptäckt att det är ganska mysigt att sitta i famnen, för där får man massage.

Det sker fortfarande någon olycka inomhus, lite då och då, men hon har blivit betydligt bättre på det här med att tala om när hon vill gå ut. För hon är ju van att kunna kissa så fort hon känt att hon liksom KAN, även om hon inte nödvändigtvis hade ens en nästan full blåsa.

Annons:
Fjordell
4/27/16, 1:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lycklig tjej!

Vattnadal
4/28/16, 5:10 PM
#15

Härligt att se och höra!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fjordell
6/20/16, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Från i morse

Fjordell
6/20/16, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Min fina

Upp till toppen
Annons: