Annons:
Etikettavel-genetik
Läst 3110 ggr
Vattnadal
2016-02-27 11:53

Tredje gången gillt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nu löper Ingrid igen.

Eftersom hon är min nu, väljer jag hane, och nu blir det Örni, Tinka´s Örnippaa bor utanför Trollhättan, drygt 50 mil från oss. På fredag när hon går in i höglöp kommer han till Särna, 30 mil från oss, för att bo där och landa inför polardistans.
Som det ser ut nu, har jag dessutom lyckats ragga lift åt henne dit på fredag, och kan tvinga mina föräldrar att ta med henne hem på söndagen om det blivit minst 2 parningar.

Håll alla tummar nu!

På fotot med 3-spannet, går Ingrid närmast släden, till höger, och örni är han i mitten.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Lavine
2016-02-27 16:48
#1

Hoppas nu!

ifoundnemo
2016-02-27 21:03
#2

Vi håller tummarna och tassarna!:) Grönlandshund är en av mina drömraser, verkar helt underbara!:)

SaraC
2016-02-28 19:24
#3

Håller tummarna! 

Och fin bild på dig och Ingrid!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2016-02-29 12:50
#4

Det är helt underbara hundar. Jag kan ärligt inte förstå hur så många vill skaffa malamute, när grönlandshunden är lika stor och stark, dragsäkrare och dessutom trevligare. 😉

Det är lite logistikproblem bara. Liften upp försvinner, och hon kan inte sova kvar hos hanen heller. Måste tvinga mina föräldrar att köra upp henne på torsdag och umgås med henne till de åker hem från stugan på måndag, och försöka köra till Särna en gång, och ta emot hanen i stugan en gång. Hoppas allt löser sig nu!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ifoundnemo
2016-03-01 07:40
#5

Jag skulle tro att många väljer malamute eftersom det finns betydligt fler uppfödare här i Sverige av dem jämfört med grönlandshund…vilket är synd!

NobleGuardians CanaanDogs
#6

All lycka till! 🐶 ❤️ 🐶

Annons:
Vattnadal
2016-03-08 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Mina föräldrar ställde upp, de körde upp henne, fick till 2 parningar och på söndagen fick vi hem henne igen.

Nu tar vi det lugnt en vecka, kör på herpesvaccin, massa bra mat och Ingrid får vara en prinsessa. Vi hoppas börja ana något inom några veckor, på aptiten, tuttar och mage.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

maryolsson
2016-03-21 15:45
#8

Hade jag haft lite mer hundvana (väntar ivrigt på att om ett år eller så få min förstahund) och varit säker på att jag kunde ha gett hunden den typen av motion som  den kräver - ja då hade det nog blivit en Grönlandshund! 😍

Helt enkelt - hade jag gått på utseende och charm så hade jag köpt en sådan. Lycka till med parningen nu, jag bor i närheten av Trollhättan och hoppas på att jag får se denna snygging någon gång. Ser så sällan spetsar över huvud taget!

Vattnadal
2016-03-21 16:22
#9

Nu har det gått 2 v, och för en vecka sen fick Ingrid herpesvaccin. Vi kan bara hålla tummarna än, och ivrigt vänta på tecken på dräktighet.

De är underbara hundar, kräver motion, men är inte lika hetsiga som husky. Långa promenader varje dag, skidor eller cykel några dagar i veckan så är de nöjda.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2016-04-17 21:09
#10

Hur går det? 

Har tjuvläst lite på fb, är det smått i magen på damen? ❤️

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2016-04-18 15:23
#11

Hon har tappat midjan, tuttarna är större och röda, efter 5 v såg jag en slemsträng. Fast eftersom hon resorberade precis innan 6 v sist, så ropar jag inte hej än. Denna vecka borde pälsen från magen försvinna, i våras var hon nästan helt naken 2 v innan de föddes. Om det sker tänker jag vara övertygad. 🙂

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2016-04-22 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

Nu börjar till och med jag att våga tro på det på riktigt. Foton från i morse, förvisso med frukost på 500 gr i magen oxå (en grisfot, lite lever, nötkött och nötfett och kycklingmage).

Ett från sidan, och det är ju inte mycket till midja kvar. Ett uppifrån, och hon börjar bli bred, sen en närbild på magen, där det syns lite röda tuttar ich att pölsen börjar bli tunn där.

I morse hann vi bara gå 2,4 km, men på 22 min, så tempo i alla fall. Efter en kiss såg jag en till slemsträng! ❤️

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2016-04-22 15:25
#13

Dumma iFokus beskär ju bort den viktiga delen på fotot uppifrån. Nåja, ni får tro på mitt ord!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
2016-04-26 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu rasar pälsen av magen, och igår kände jag valpar sprattla runt i magen första gången!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Em_
2016-04-26 13:57
#15

Vad roligt! Känns som jag har följt trådarna en evighet nu, hoppas det kommer lite valpbilder snart 😊


Temmy
2016-04-26 15:38
#16

Ååh så kul! 😃

Vattnadal
2016-04-26 16:57
#17

9-13 dagar kvar nu. Jag hoppas på valpning på helgen, för det är smidigare. Är hon riktigt omtänksam kommer de dessutom på dagen, som sist.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ifoundnemo
2016-04-26 17:07
#18

Så spännande, håller tummarna att allt går bra!:)

smurfan-13
2016-04-26 23:21
#19

Åh vad mysigt m valpputtar i magen! <3

SaraC
2016-05-08 20:54
#20

Och tredje gången gillt blev det! 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Vattnadal
2016-05-10 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

På lördagen gick temperaturen äntligen ner. Hon var orolig, ville helst vara nära mig hela tiden, upprörd när jag var ute och tog hand om djur. Vi gick 5 km i värmen, och hon förstod inte alls varför jag inte lät henne bada i alla skitdiken som vanligt. Hon torkar ganska sakta, och jag hade ingen lust att bada henne för att få bort dyvatten…
På eftermiddagen ville hon vara i sovrummet. Då hon bäddade sönder allt hon kom åt i våras när hon fick valparna som inte klarade sig, vågar jag inte låta henne vara där själv. är lite rädd om alla biabäddar, ännu mer om vår säng.
Det slutade med att jag låg på sängen och lästa och slösurfade en timme eller två. Sen gick vi ut och kissade, och jag fick vara i köket, laga och äta middag, sen på TV en timme. Efter det blev det sovrummet igen. Elva på kvällen kom maken och lade sig, då fick han helt enkelt duga medan jag matade och vattnade smådjuren och plockade lite.
Jag försökte sova, men hon var orolig, bäddade, flåsade. Vi kollade temp straxt efter 23, men den var fortfarande väldit låg. Trodde att det skulle dröja ända till morgonen då. Sov säkert 30 min, både jag och Ingrid, rent 1-2 nån gång. Runt tre fick hon helst plötsligt värkar. Inte någon förvarning med frossa heller.

Vi flyttade in oss till valplådan, och kvart över 3 var en hane född. En timme senare kom en tik, som troligen blir min Karin. En till hane efter en timme, sen tog det tid. Hon var orolig, bökade, bäddade, hade värkar, men först efter 1,5 timme vid 7.20 kom 4:an, en pojke till. Under tiden hade jag lagt valparna framför mig, och alla 3 kröp upp i mitt knä och sov där.
Kvart över 8 kom en till hane, och vi trodde att alla var klart. Maken tvingade ut Ingrid på en liten kiss, hon drack massor, jag bäddade rent lådan. 9.30 kom en till tik, sen var det klart på riktigt. 2 tikar och 4 hanar totalt.
Ingrid åt ett lass färskfoder, jag hade tryckt in en ostmacka tidigt på morgonen. Nu gick jag ut och kollade till kaniner och höns, sen fixade jag frukost och somnade i soffan. 2, 5 timmar senare fick jag inte sova längre. Resten av dagen var jag ute med huskygänget i det nyss utbyggda rasthägnet (det måste kollas i början så de inte kan rymma) och hängde med Ingrid och valparna.

Nu har Ingrid fått herpesvaccin 2 gånger. Vi har valplådan i tvättstugan, ett lågt kompostgaller i dörren in dit. Varken Vittra eller Cora tar sig över det (Vittra kan men gör inte, Cora är rädd att halka), men Ingrid kan lätt kliva över om hon vill oss något. Vi har satt upp ribbor för att hon är lite klumpig och kan råka klämma en valp. Nu ska banne mig inget kunna gå fel!

Vet ni någon som letar en underbar bästa kompis till långa promenader, fjällturer, vandringar, skidåkning od, hojta!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2016-05-10 19:57
#22

Grattis Elin! Följde er lite på fb, så spännande. Blir nyfiken på varför din tjej ska heta just Karin?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ifoundnemo
2016-05-10 20:01
#23

Vad skönt att allt gått bra!!:). Tyvärr passar inte min livssituation annars hade jag hojtat som bara den! Än så får jag fortsätta drömma…Hoppas du hittar riktigt bra hem till sötnosarna!

Lavine
2016-05-10 22:21
#24

Grattis till efterlängtade kullen!

Vattnadal
2016-05-11 15:30
#25

#22 Ingrid heter Ingrid efter mormor, så Karin ska döpas efter farmor. Mormor har jag inte kunnat fråga, men mamma godkände det, farmor har jag frågat, och hon tyckte att jag fick döpa en hund efter henne.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2016-05-20 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#26

Här kommer lite färskare foton. Gänget mår bra, alla äter och är tjocka små knubbsälar. Några av dem börjar äntligen öppna ögonen, bara de ser är det OK att lyfta dem utan att stressa dem. Längtar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lavine
2016-05-20 21:37
#27

Vad fina!

Annons:
ifoundnemo
2016-05-29 13:18
#28

Så underbart söta!! :)

smurfan-13
2016-05-31 11:32
#29

Stort GRATTIS!!

Vattnadal
2016-06-03 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Alla har fått namn nu, hanhundsägaren fick registreringpapperet från mig igår, så SKK får det nästa vecka. Endast en valp är otingad nu, och jag som gruvade miog och var rädd att få alla kvar hemma.

Karin- döpt efter farmor, stannar hos oss. Alla valpar har fått namn efter släktingar i generationen före mina föräldrar.
Torsten- Flyttar 4 mil till en riktigt nära vän som fastnat i draghunds och polarhundsträsket tack vare oss. 
Gunborg- flyttar 4-8 mil från oss till Malene, en tjej som har samojed/huskymix och vill ha en till polarhund till drag och sällskap.
Verner- flyttar till Lottis, Malenes sambo som vill ha en valp av samma anledning.
Valter- flyttar till Loise, en tjej som precis förlorat sin alaskan husky.
Alla ovan har lärt känna Ingrid och är mer än förtjusta i henne, och kunde bara inte stå över, när enda chansen på valp på henne kommer.
Sen har vi lilla Erik kvar, och jag har en dam som ska hälsa på om en vecka, samt ett par från Tyskland som visar intresse. Än är de bara nästan 4 v gamla, så det här går ju strålande! Annons har precis kommit upp på grönlandsklubbens sida och hamnar väl på köpahund i veckan.

De flyttade in till köket i måndags, så att vi störs lite mindre av ljuden från dem. Ingrid har påbörjat avvänjningen lite smått, så hon sover med oss, och går in till dem med jämna mellanrum.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: