Annons:
Etiketthundsport-aktiviteter
Läst 2427 ggr
Sippo
2/23/16, 6:33 PM

Hjälp. Östsibirisk Laika.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förlåt om detta låter veligt!

Lite bakgrund först: Har tagit över en Östsibirsk laika på fem år, hane, som heter Zako. Han jagar mest troligt inte då det va därför förra ägaren inte ville ha kvar honom. Förra ägaren va väldigt elak med Zako och har mest troligt slagit honom. Blev akut omplacering till mig. Fick dock med alla papper på honom samt stamtavla.

Det jag vill ha hjälp med är tips på aktivering och lekar som kan stilla en laikas energi. Zako är väldigt lugn men lite hjärngympa är ju alltid bra.  Brukar gå minst 3 timmar promenad om dagen. Han brukar också busa med min tik(newfoundland) i samma storlek men hade så gärna velat kunna ha honom lös, använder spårlina nu. Kommer det ens att gå?

Finns det någon i Östersund som vet mer om jakt och som hade kunnat se hur duktig han faktiskt är på att jaga? Hade ju varit kul att kunna använda han till det han är avlad för. Hade velat ställa ut honom också då han är riktigt fin! Men måste han klara jaktprovet innan man kan ställa ut honom?

Är tacksam för svar! Mvh Linnea och Zako

Annons:
VildaVittra
2/23/16, 6:40 PM
#1

Jag vet att många drar med dom, så det skulle ni ju kunna prova på, man måste ju inte ha ett helt spann för att pyssla med det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sippo
2/23/16, 6:44 PM
#2

Jo det har jag provat. Han fattar inte riktigt vad han ska göra ännu med det går framåt!

Em_
2/23/16, 10:06 PM
#3

Ett spår eller två lär inte skada ;)


Vattnadal
2/27/16, 11:35 AM
#4

Jag skulle satsa på drag när det är kallt nog, skidor på snö, cykel på barmark. Där för han utlopp för sin energi, och det ger jaktberikning.
Väljer du sedan att lägga blodspår som berikning, och med en hund med mycket jakt kan faktiskt vanliga viltspår nog också klassas som jaktberikning (om du inte använder klöven massor av gånger), så mättar du det värsta jaktbehovet.

Du kan ställa en jakthund utan att ha klarat jaktprov. Många raser har dock spärrat certen om du inte har bruksmerit. Du kan dock få CK och bli BIR BIM utan bruksmerit.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
4/22/16, 3:28 PM
#5

Hur har det gått? Har du fått någon hjälp att kolla upp jaktförmågan?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: