Annons:
Etikettbeteende
Läst 3168 ggr
[emvirta]
1/4/16, 9:02 AM

Min hund hoppar och biter mig på promenaderna

Min valp är 7 månader nu, när vi är ute och går så "attackerar" han mig ibland såsom hänger i mina armar och händer och håller fast mig med sina tassar runt mina ben. Ibland gör det riktigt ont när ha nyper tag i armen trots en tjock jacka. Har försökt med att vända mig om och ignorera honom men han ger sig inte utan biter ännu hårdare då. Någon som har några tips? Har även märkt att han enbart bara har en pungkula, dock står det i hans besiktningspapper att han hade båda då. Finns det någon chans att den andra kulan fortfarand kan trilla ner?

Annons:
XeZafir
1/4/16, 9:49 AM
#1

Vad jag tror han vill är att bli mer aktiverad och stimulerad. En valp (även vuxen hund) behöver mycket stimulans.

Vet inte hur mycket du tränar med honom. Men testa att lära honom fot, gå före och få hans huvud att arbeta. När du har utrymme, typ hemma eller rastgård, träna näsan, lågg gott på "gömda" ställe och låt honom sedan få leta upp. Att använda näsan gör hunden trött och lugn. Toppen att ta till när de är överaktiva :)

Sen är det bara fantasin som sätter stopp vid olika träningsgrejor. Jag är overtygad om att du får en lugnare hund på promenaderna om du lägger in lite lydnad. Sen är det kanske dags att tala om för honom "Nej" när han hoppar och biter, du är ju inte hans lekkompis på det sättet. Ibland måste man vara mer bestämd och "Lägga" hunden. Titta på hur tiken fostrar. De morrar och lägger valpen på sidan med lätt tryck, sen ska valpen ligga kvar där tills den gett sig, dvs när den är lugn och tiken (kan vara du) fått övertaget mentalt. Detta skadar inte någon och ska inte vara ett slagsmål utan bara nej detta är inte ok. När han ligger kvar lugnt, kan ta olika lång tid, ber du honom komma med och fortsätta din promenad.

Detta med hans pungkulor har jag inte någon erfarenhet eller kunskap om.

Lycka till på er resa :)

[emvirta]
1/4/16, 4:44 PM
#2

#1 brukar träna en del med honom men kanske behöver han ännu mer. Låter han även söka efter godis hemma och kört en del nosework med honom. Har försökte lägga ner honom när han gör så men han blir ännu mer triggad då och blir nästintill galen. Så det funkar inte, han är också hur smidig som helst så går inte att hålla fast honom han ålar sig ur ens grepp.. Ska gå fler kurser med honom, har gått valpkurs och han var värst av alla valpar på kursen!

XeZafir
1/4/16, 8:45 PM
#3

Du kan ju ha lyckats få just den valpen som helt enkelt behöver lite mer av allt!

Fungerar inte att lägga honom så använd helt enkelt nej i bestämd ton. Han fattar nog vad det lider…under tiden får du bli gul och blå ;)

Hade kanske kunnat hitta bättre hjälp åt dig om jag känt honom bättre. KAnske andra här inne som har idéer, här verkar finnas många med bra erfarenheter, så hoppas någon annan svarar!

miamoorelove
1/5/16, 9:10 AM
#4

Vår hund hade likadant vi ca 6-7 mån ålder . Den ena pungkulan liksom försvann. Men när vi tog ett års sprutan bad jag vet kolla ordentligt och då hade den lagt sig på plats. Efter ett års ålder ska den inte flytta sig mer.

Det andra problemet beror nog på vilken sorts hund du har. Har man en känslig sort tror jag inte man ska ta i för hårt. Vi har en Canaan dog och vid den åldern var han mycket rädd, Hade nog hellre kortat ner aktiviteter som han inte är van vid och kört mer på sånt som han känner till. Så mycket trygghet som möjligt. Känns som han är lite nervös. Man får känna sig lite fram med sin hund vad som känns bäst. Jag är absolut inget proffs, bara en liten fundering. Hoppas det går bra.

[emvirta]
1/5/16, 11:11 AM
#5

#4 jaha, har läst att vid 6 månader ska kulorna vara på plats. Men då är det bara vänta och se! Jag har också en canaan, han känns inte riktigt rädd. Vi har även nyligen flyttat från stan till landet så kanske den förändringen har påverkat. Får testa med att fortsätta med aktiviter som han känner sig trygg med! :)

miamoorelove
1/5/16, 7:21 PM
#6

Ok, men det kan ju vara en av orsakerna om ni har flyttat, Roligt att du med har en canaan :). De är ju speciella och vad jag upplever är att de behöver ha tid, mycket tid för att känna sig trygga. Kämpa på och gör mycket kul hemmavid och öka efter hand. Så hade jag försökt iallafall. :)

Annons:
Vattnadal
1/7/16, 5:37 PM
#7

Hej!
Jag hade en huskyhane som ena kulan vandrade på när han var 4-5 mån. Jag gav honom e-vitamin, vetegroddolja, efter tips av uppfödare. Kulorna stannade i påsen efter 2 v. Testa, det är inte alltför dyrt.

När det gäller hans unghundsfasoner skulle jag inte försöka göra nån stor sak av det. Beror det på stress eller överstimulering når du ändå inte fram till honom med inlärning när han är i det läget. Testa att skriva en liten dagbok med vad ni gör och vad som hänt, så kanske du ser ett samband med de dagar han är värre. 
Beror det på understimulering, låt honom få mer motion och använda huvudet mer, nosövningar, lite berikning och annat.
Det kan även vara så att han gör det för att det är kul, och för att han får uppmärksamhet. Att då gå in och korrigera triggar det bara mer. Stå och vänta ut honom. Biter han så hårt att det är svårt att ignorera, testa att ha löst koppel, ställ en fot på kopplet och korta det så att han inte når att hoppa och bitas i alla fall. Stå sen och vänta ut honom. När det släpper, börja gå lugnt och sansat igen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: