Annons:
Etikettuppfödning-valpning
Läst 1799 ggr
ClaudiaLuu
1/2/16, 7:39 PM

Parning

Tjenare! Som rubriken lyder så är det parning frågan gäller. Jag har börjar fundera på att få min tjej parad mest för hennes skull att slippa eventuell cancer och andra sjukdomar i de nedre regionerna. Men grejen är det att jag inte har någon tidigare erfarenhet av parning eller valpning, jag har inte en blekaste aning om när de ska paras för att det ska bli något och den här tösen fyller 2 i maj, är hon för liten då? Sen det här, vem ska hon paras med? Min tjej har ingen stamtavla så antar det inte kommer bli lätt att hitta en kandidat, hon är grönländare så egentligen skulle jag kunna tänka att para med en grönländare eller husky av något slag, en snäppet likadan hund med andra ord. Det blev säkert jätte grötigt och helt knasigt i texten men vet som inte hur jag ska formulera mig. Finns det någon som kan ge mig något svar på dessa frågor? • Är hon för liten? • När paras de? • Vart hittar man kandidat? Samt andra tips? Mvh, Claudia och Saga🐶

Annons:
thea_thea
1/2/16, 7:41 PM
#1

Bättre att kastrera henne! Billigare och enklare🙂

Vattnadal
1/7/16, 5:59 PM
#2

Jag skulle oxå kastrera då. Det är svårt nog att hitta bra köpare och lyckas sälja rasrena grönisar med meriterade föräldrar. Jämför kostnaden att kastrera med kostnaden i pengar tid och möda att bli sittande med 2-6 valpar du inte får sålda.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lavine
1/10/16, 3:08 PM
#3

Man ska inte tänka så, att man gör det för hundens skull. I så fall skulle världen svämma över av hundar. :-) Avelsarbete är stora grejer som för min del bör grunda sig i ett intresse för avel och en tanke på framtiden, dvs att valparna ska tillföra nåt till rasen (vilket blir svårt i ditt fall eftersom tiken är oregistrerad) och/eller förväntas bli bra, viktiga och användbara hundar i något sammanhang, förutom trevligt sällskap (som väl merparten i slutändan ändå blir). Tänk också på att du blir uppfödaren som valpköparna vill vända sig till med råd och frågor, du måste vara "experten" litegrann.

smurfan-13
1/11/16, 2:32 PM
#4

Det är en myt att en parning skulle skydda mot cancer & sjukdomar i könsorgan & ljuver hos hund. Myten kommer från en studie där de lät tikarna få valpar på varje löp och då såg man att risken minskade, men så fort tiken har ett löp utan parning/valpar så återkommer risken. (djurskyddsmässigt helt förkastligt & olagligt!)

Riskerna för tiken är betydligt större m en parning, valpning och digivning. Kastrera om du oroar dig för tex ljuvertumörer & livmoderinflammation, betydligt bättre effekt mot det än en kull valpar iaf! (för att inte tala om alla oönskade valpar/hundar som riskerar att flacka mellan hem - polarhundarna passar ju verkligen inte i alla hem heller!)

Upp till toppen
Annons: