Annons:
Etikettbeteende
Läst 3215 ggr
densomundrar
12/23/15, 2:21 PM

Tänka på med samojed?

Vad ska man tänka på innan man skaffar en samojed? På skk står det att den vill vara en del av familjens aktiva vardag, men mer exakt vad den har för akticiretsbehov står inte. Hur krävande är dom när det gäller motion?

Annons:
Vattnadal
12/28/15, 5:29 PM
#1

Det beror väldigt mycket på vilka linjer det handlar om. Vissa samojeder kan säkert nöja sig med en promenad per dag på minst en timme, medan andra måste få jobba med drag oxå.

Kontakta flera kennlar som har hundar du gillar. Sen hälsar du på dem närd e inte har valpar, så du får träffa deras vuxna hundar, se hur de lever, och vad de gör med dem. Trivs du med deras vuxna och de gör vad du planerar borde det bli bra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

densomundrar
12/28/15, 6:19 PM
#2

Tack tack, har hittat lite mer info och dom verkar väldigt krävande rent fysiskt så det blir nog inte den rasen trotts deras övriga fina egenskaper

Snowflake_
1/18/16, 7:05 PM
#3

Gör så här gå in på Sphk  > rasklubbar > Samojed > rasen > om rasen

Sen klickar du på Vanliga frågor om rasen, då kommer du in som i ett dokument där det står massor av info om samojeder. Det är många sidor så det är bara att läsa igenom, tycker att det står klockrent om rasen och mycket stämmer in på våra erfarenheter av samojed. Bl.a att dom är svåra att ha dom okopplade, dom sticker så fort dom får chansen. Att dom är väldigt envisa. Men också väldigt kärleksfulla. Sen är det faktiskt väldigt olika hur mycket motion och t.ex drag man måste köra med dom. Då det beror helt på vad uppfödaren valt att avla på för linjer. Så det är ju bara att höra med många olika. 🙂

densomundrar
1/18/16, 7:18 PM
#4

Tack för tipset, det var nog ingen hund för mig trotts allt. Synd, för dom är fina och verkar vara härliga individer :-)

Snowflake_
1/18/16, 7:25 PM
#5

Så kan det ju vara ibland! Ja dom har väldigt starka personligheter. Annars skulle kanske japansk spets vara något? Ser ju ut som en liten samojed nästan och är ju en sällskapshund 🙂

densomundrar
1/18/16, 7:48 PM
#6

Tack för tipset. Ja, jag har kollat lite på dom, verkligen fina hundar och verkar lämpa sig bra till den typ av hund som jag söker :-)

Annons:
MiiaaK
1/18/16, 7:59 PM
#7

Min samojed är inte alls krävande så är nog olika från hund till hund ;) Hon är väldigt lugn.

densomundrar
1/18/16, 8:10 PM
#8

Ja, så är det ju :-) hundar är trotts allt individer och kan vara precis hur som :-) Men man bör nog ändå göra sitt val utifrån rasstandarden, när man kollar på ny ras, för att inte få en jobbig överraskning. Varken jag eller hunden kommer ju må bra om jag skaffar en hund som behöver mer aktivering än var jag kan, vill och klarar av :-)

MiiaaK
1/19/16, 11:10 AM
#9

Men de flesta samojederna jag känner som inte är av kanske den perfekta dragtypen är ganska lugna och kräver inte så mycket om man inte vill :) Finns nog vissa gener hur man avlar också.

[linda1989]
1/19/16, 11:12 AM
#10

Jag har en japansk spets om du har frågor om den rasen =)

densomundrar
1/19/16, 11:18 AM
#11

#9 ja, så är det nog :-) #10 åh, tack, återkommer om det dyker upp något :-)

densomundrar
1/19/16, 8:09 PM
#12

Några utav er i tråden har ju hundar med polarpäls, vad använder ni när ni sköter pälsen? Borstar tänker jag på :-) Vilken typ? :-)

Snowflake_
1/19/16, 10:46 PM
#13

Använder bara en vanlig borste för hundar än så länge, som passar alla pälstyper. Den funkar bra. Men det är ju alltid bäst att på hundaffären vilken dom rekommenderar 🙂Finns ju speciella borstar för hundar med mycket underull.

Annons:
densomundrar
1/20/16, 5:32 AM
#14

En vanlig borste för hundar? :-P

MiiaaK
1/20/16, 1:57 PM
#15

använder en karda/kratta för att få bort underullen annars bara en borste, vanlig :)

densomundrar
1/20/16, 2:15 PM
#16

Ah, tack, då är jag inte helt ute och cyklar om jag har en karta och en vanlig hårborste, typ? :-) Min förra hund hade mycke underhull och använde karda till honom, men han gillade aldrig att bli borta även om jag var försiktig. Tänkte om jag kanske använt fel verktyg och vill inte riskera att den nya hunden blir likadan pga fel borste. Försökte göra så försiktigt jag bara kunde men förmodligen gjorde det lite ont ändå, han var väldigt håröm :-P

[linda1989]
1/20/16, 3:30 PM
#17

Jag har också karda. Belönar hela tiden min valp med godis samtidigt som han borstas så det är en mysig stund som leder till något gott för honom. Han börjar acceptera den nu i alla fall ;)

densomundrar
1/20/16, 4:05 PM
#18

Tack för tipset

Upp till toppen
Annons: