Annons:
Etiketthundtillbehör
Läst 1845 ggr
TjockaBerta
12/12/15, 9:12 PM

Slukar maten

Urhunden äter som en dammsugare och måste gå ifrån och hosta innan han kan äta upp resten av maten. 

Idag köpte jag en matskål som gör att hunden ska äta långsammare. Jag vet inte om modellen blev fel. Försäljaren frågade vilken ras jag hade och vilken storlek. Sen valde jag en modell som jag tyckte verkade bäst. 

När jag kom hem provade jag den. Det visade sig att han bara fick i sig halva portionen. Resten nådde han inte med nosen. Då slog han till på skålen så allt flög och sen åt han resten från  golvet. 

Inte ska väl en så dyr skål fungera så? Jag är lite besviken på säljaren för jag tycker att det blev  helt fel trots att jag frågade om råd.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
taylor__lambert
12/12/15, 9:19 PM
#1

Gissar att du skaffat en sk anti-gulp skål? Den funkar för de flesta hundar som kanske inte är så smarta, dom slickar upp resten av maten vilket då tar längre tid. Funkade toppen för min hund, men vissa hundar är smartare och fattar att om man slår på skålen kommer resten ut och då kan man äta snabbt. Man kan lägga i olja, det kan få vissa hundar att undra va fasiken som var i maten och ta det lite lugnare. Annars kan en aktiverings boll funka.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

TjockaBerta
12/12/15, 9:30 PM
#2

#1

Men jag känner att hans nos inte når ända ner. Hälften åt han men sen kom  han inte åt resten. Det känns som om säljaren rekommenderade fel storlek på skål.

>>>Malum domesticum<<<

taylor__lambert
12/12/15, 9:52 PM
#3

Kan vara så att den är för liten, jag har mellan skålen till min cocker. jag skulle göra rent skålen och gå tillbaka och säga att personalen gav dig fel råd och att du vill byta skålen. Eller snarare kräva att få byta skål och endast betala mellanskillnaden eftersom det är personalens fel att du fick fel skål.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

TjockaBerta
12/12/15, 9:56 PM
#4

#3

Jag tror att det är som du säger. Problemet är att jag köpte den på mässan och nu står jag här. Jag köpte den i Nina Ottoson montern och litade till 100% på säljaren.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
12/12/15, 10:01 PM
#5

Det står Fun Feeder Mini på omslagspacket. Så det är nog den minsta. Man kunde inte se dem med förpackning på mässan utan de låg öppnade och sen när jag bestämde mig för en modell fick jag den i en påsen och  tänkte inte mera på det. Jag hade ju talat om vilken hund det gällde.

>>>Malum domesticum<<<

SaraC
12/12/15, 10:11 PM
#6

Kanske går att mejla eller ringa dem och förklara läget?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
TjockaBerta
12/12/15, 10:13 PM
#7

#6

Ja kanske det. Eller så får jag gilla läget :)

>>>Malum domesticum<<<

SaraC
12/12/15, 10:28 PM
#8

Tipsar om Berikning, om du inte testat 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

taylor__lambert
12/12/15, 11:29 PM
#9

Googlade och kollade vad det var du köpt. Den hade jag inte rekommenderat! Den skulle vilken hund som helst få damp på! Typ hundar med extra långa tungor passar den för.
En sån här har jag som funkar för min glupska kille.
Så jag skulle maila, om det inte finns ett nummer att ringa så man kan mötas vid mässan imorn och få en ny utan att behöva gå in?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

TjockaBerta
12/12/15, 11:34 PM
#10

#9 Ja den modellen hade varit bättre. Tyvärr är det för långt för mig att byta den. Man ska inte handla på mässor eller liknande. :( Lärt mig en läxa igen.

>>>Malum domesticum<<<

taylor__lambert
12/12/15, 11:45 PM
#11

nä säkraste att köpa är typ halsband (om man vet exakt halsmått) koppel, bädd eller förbrukningsvaror, jag köpte en overall från globussport på mässan, satt inge bra på min hund alls :/

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

TjockaBerta
12/13/15, 3:42 PM
#12

Var på Hööks idag och köpte en sån skål för 49:- En halvtimme efteråt vann jag en likadan fast lite mindre så nu har vi en till landet också. :D))) Det jag köpte igår kan min andra hund kanske äta ur istället för en Kong ibland. Jag köpte en tröja och en fleeceoverall också. Det hade jag tänkt att köpa igår men det fanns inte så mycket att välja på. Inte mera mässhopping för mig

>>>Malum domesticum<<<

taylor__lambert
12/16/15, 5:08 PM
#13

#12 vad vart det för skål? :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
TjockaBerta
12/16/15, 6:12 PM
#14

Jag kan inte länka härifrån men den heter "Slow feed" på Hööks hemsida.

>>>Malum domesticum<<<

taylor__lambert
12/16/15, 6:13 PM
#15

Ah så typ en sån jag länkade om fast lite annorlunda :) Funkar den bättre?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

TjockaBerta
12/16/15, 6:18 PM
#16

#15 Ja precis. När jag såg din länk ramlade poletten ner. Den funkar jättebra. Nu äter han ur skålen men lite lugnare. Jag lägger färskfoder i botten och torrfoder över. Som pudelägare är man inte van med glupska urhundar 😀

>>>Malum domesticum<<<

taylor__lambert
12/16/15, 6:25 PM
#17

#16 Va skönt att det funka! :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: