Annons:
Etiketthundsport-aktiviteter
Läst 2021 ggr
molam
12/11/15, 10:37 AM

Hejsanhoppsan! ^^

Hejsan!! =D Skulle vilja ha lite Idéer eller råd kanske? Jag älskar Drag, så en Husky skulle vara idealisk för mig!! MEN Jag vill inte ha rent utpräglad drag, Jag vill ha En draghund, vill ha ett spann! ^^ Men vill även h hundar jag kan trän Agility, spår, Freestyle Lydnad ETC med, Så en Husky uppfyller inte riktigt mina Krav.
Så därför tänker jag fråga er! vilken hund passar bäst till just dessa Kraven?

*Har Drag i sig
*Lättlärd (Lydnad Agility ol)
*PAssar bra i "flock"

Ute eller inne hund spelar ingen roll, pälstyp spelar ingen roll, Storlek Spelar ingen roll MEN vill Helst ha Medium till stor hund, då jag inte är förtjust i små hundar (Minst 50 CM i manken)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
SaraC
12/12/15, 7:40 PM
#1

Samojed?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

molam
12/12/15, 7:42 PM
#2

Jag har tittat på dessa, Men pallar dom Trycket med, Drag regelbundet samt lydnad och Agility in emellan? Jag vill ha en hund som vill var alika aktiv som jag ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

SaraC
12/12/15, 7:59 PM
#3

En hund från rätt linjer/uppfödare tror jag absolut gör det :) Men är inte jätteinsatt i rasen. Kolla runt bland uppfödare och läs om deras hundar/mål med aveln och se om du hittar några du tror kan passa och hör av dig till dem med dina funderingar är mitt tips :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

molam
12/12/15, 8:17 PM
#4

ALright ! Tack läste lite nu på dom! ^^ och VAd jag läste så passar dom PErfekt in på mig! ^^ Vill ha ett spann, men troligast blir det ett speciellt spann, Med 4 eller 6 Samojeder, Plus en husky

Kansske huskys Energi spelar in sig lite hon samojedernas Lugn? Och tvärtom nr vi är inne/i hundgård?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
12/12/15, 8:17 PM
#5

Huskys troligtvis alaskan sska då va "Ledare"

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Vattnadal
12/15/15, 12:55 PM
#6

Visst går det att köra agility od med husky, men det krävs väldigt mycket av föraren för att få till belöningar som duger, och man kan inte nöta samma sak länge. Vidare är de väldigt svåra att ha lösa.

Samojed är nog mer "allround", och väljer du inte bara små tikar, är de ofta lite större och starkare, men långsammare än huskyn. Ett 4-spann kommer du långt med! Dock är det väldigt viktigt att välja rätt kennel. Vill man pyssla med drag och få dragsäkra hundar är det husky och grönlandshund som gäller. De exstramaste showhuskyna kanske inte har så mycket draggskalle, men övriga kan man räkna med att drar. Både Malamute och samojed är det viktigt att man väljer rätt kennel. Hitta en kennel där de drar med sina, inte bara lite på skoj, utan tävlar med dem. Kika även på om de gör ungefär det du ska göra med dina hundar. Här har du ett bra exempel på samojedkennel.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
molam
12/15/15, 2:47 PM
#7

Jaa, det kommer ju Bli ett hanhundsspann ^^ Hanarna känns bättre, av alla 15-20 Hundar jag har haft under min livstid så har vi endast haft 2 Tikar så hanar är liksom det jag haft och vill fortsätta med ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Vattnadal
12/16/15, 11:23 AM
#8

Då kanske du inte ens behöver 4 om du väljer rätt samojedkennel! 😉

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

molam
12/16/15, 1:35 PM
#9

Nej kanske itne, men vill gärna ha ett Lite större spann än bara 2 Stycken ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Vattnadal
12/22/15, 1:44 PM
#10

Jag kör gärna med bara 2-3, eller 4. Har börjat smyga över på grönlandshund, då huskyna är så sabla snabba. det blir lite för läskigt för mig, när det går väldigt fort och de är starka. 2 grönisar är lika starka eller starkare än 4 husky, och det går mer lagomt i hastighet! Har kört 5, och lämnat slädsäcken för medarna på större spann när de är lite trötta, men nej, känner mig lagom rädd med 4 husky.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

molam
12/22/15, 2:12 PM
#11

förstår dig xD Men då kanske man kan ha Enb Husky endast som ledare och ha ett mixat spann! ^^ Är ju inte ute efter att tävla direkt, utan tycket bara det hr med Drag ÄR superkul :p och Beardis (som jag har nu) eller Saluki (som jag vill ha) kanske inte r världens bästa Draghundar xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Vattnadal
12/23/15, 1:06 PM
#12

Kruxet när man blandar raser i spannet, är ju att man alltid måste köra så att den långsammaste hänger med. Alla hundar ska ha spända draglinor hela tiden, så det gäller att bromsa de snabbaste. Kanske köra dem ensamma ibland, så att de får sträcka ut på riktigt oxå.

Min grönis går ju med i tävlingsspannet, och när hon är med dämpas de andra alltid. Ibland får hon stå över och bara gå prommis, eller dra mig på kickbike eller släde själv.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

molam
12/23/15, 2:09 PM
#13

Så ett blandat spann kanske inte är det mest idealiska då?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Vattnadal
12/28/15, 5:28 PM
#14

Ska man tävla är det inte alls bra, då alla hamnar i den snabbaste rasens klass. Ska man bara köra GÅR det, men man får ju alltid anpassa efter den långsammaste hunden. det får man ändå, men det skiljer oftast mindre inom samma ras.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

VildaVittra
1/2/16, 10:08 AM
#15

Jag drar med min amstaffish (okänd härkomst) och hon är väldigt dragvillig. Visst, det går inte lika fort som med mina huskies, men hon är vansinnigt mycket starkare, hon gillar dessutom när det är tungt i uppförsbackarna. 

Jag skulle inte utgå ifrån att det går att köra agility med en husky, merparten av dom går inte att ha lösa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

molam
1/2/16, 1:11 PM
#16

Kör Drag med En BEarded Collie för tillfället xD och han älskar det, Och jag älsar det,  Vi har kul tillsammans och han har får utlopp för all sin överskottsenergi ^^ Och tack vare han så känner jag att senare vill jag gärna ha ett spann med Draghundar, fast huskyn passa inte mig, dels för att dom inte går att ha lösa (Oftast) men också för att dom är så stressade och trippiga (Iaf dom jag har träffat, morbror har 8 eller 10, moster 1, kusin 1) så en sån ras skulle inte passa för mig, i längden ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: