Pälsvård & Omvårdnad

Pälsvård för Isländsk fårhund?

2015-11-27 21:06 #0 av: Alice älskar hamstrar

Jag undrar hur mycket päls de fäller och hur ofta ni borstar dem och så?

Anmäl
2015-11-29 00:38 #1 av: [erika.tornlycke]

Min generella uppfattning om spetsar är att borstning ca 1 gång i veckan / var 10:e dag räcker och att dem främst fäller 2 gånger om året (inför sommaren och inför vintern) :) sen fäller dem ju hela tiden men inte så mycket.

Anmäl
2015-11-29 09:13 #2 av: Alice älskar hamstrar

Okej tack så mycket ♥♥

Anmäl
2016-02-25 23:12 #3 av: Lona

Sent svar kanske men efter att min hund fått vuxenpäls så kammade/kardade jag henne i princip bara vid fällperioderna. Man fick hålla efter den silkiga pälsen bakom öronen rätt ofta och kanske kamma igenom byxorna, annars skötte sig hennes päls själv.
Nu var hon i och för sig inte jättelånghårig, hennes mamma var korthår så Raskva fick något mellanting Glad.
När de fäller så fäller de rejält - å andra sidan är det lätt att karda ur pälsen och håren lägger sig dessutom i tussar hemma som är lätta att dammsuga upp.
Betydligt värre med labbehåren jag har nu, de fastnar överallt...

Min isländska fårhund hade helt klart den mest ändamålsenliga och lättskötta pälsen av de hundar jag haft; hon blev sällan riktigt genomblöt och torkade dessutom snabbt. smutsen dröste av så fort den torkat.
Pälsen funkade suveränt i alla typer av svenskt väder, hon frös aldrig på vintern eller i pissregn och tålde värmen bra på sommarenTummen upp.

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2016-02-26 14:35 #4 av: Minmilou

min isländska fårhund fäller 2 gånger om året och då fäller han väldigt mycket. Om jag ska vara ärlig så bortsar jag honom nästan aldrig. Bara lite under fällningsperioden. Extremt lättskött päls! :)

Anmäl
2016-02-26 17:58 #5 av: Lona

#4, Åååhh, så fin <3 !

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2016-02-26 20:56 #6 av: Minmilou

#5 Åh tack :D

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.