Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 5797 ggr
Alice älskar hamstrar
2015-11-27 21:06

Pälsvård för Isländsk fårhund?

Jag undrar hur mycket päls de fäller och hur ofta ni borstar dem och så?

Annons:
[erika.tornlycke]
2015-11-29 00:38
#1

Min generella uppfattning om spetsar är att borstning ca 1 gång i veckan / var 10:e dag räcker och att dem främst fäller 2 gånger om året (inför sommaren och inför vintern) :) sen fäller dem ju hela tiden men inte så mycket.

Alice älskar hamstrar
2015-11-29 09:13
#2

Okej tack så mycket ♥♥

Lona
2016-02-25 23:12
#3

Sent svar kanske men efter att min hund fått vuxenpäls så kammade/kardade jag henne i princip bara vid fällperioderna. Man fick hålla efter den silkiga pälsen bakom öronen rätt ofta och kanske kamma igenom byxorna, annars skötte sig hennes päls själv.
Nu var hon i och för sig inte jättelånghårig, hennes mamma var korthår så Raskva fick något mellanting 🙂.
När de fäller så fäller de rejält - å andra sidan är det lätt att karda ur pälsen och håren lägger sig dessutom i tussar hemma som är lätta att dammsuga upp.
Betydligt värre med labbehåren jag har nu, de fastnar överallt…

Min isländska fårhund hade helt klart den mest ändamålsenliga och lättskötta pälsen av de hundar jag haft; hon blev sällan riktigt genomblöt och torkade dessutom snabbt. smutsen dröste av så fort den torkat.
Pälsen funkade suveränt i alla typer av svenskt väder, hon frös aldrig på vintern eller i pissregn och tålde värmen bra på sommaren👍.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Minmilou
2016-02-26 14:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

min isländska fårhund fäller 2 gånger om året och då fäller han väldigt mycket. Om jag ska vara ärlig så bortsar jag honom nästan aldrig. Bara lite under fällningsperioden. Extremt lättskött päls! :)

Lona
2016-02-26 17:58
#5

#4, Åååhh, så fin <3 !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Minmilou
2016-02-26 20:56
#6

#5 Åh tack :D

Annons:
[Ninji]2
2016-08-11 21:47
#7

Min morbror har en renrasig isländsk fårhund (som är pappan till vår blandrastik) och borstar en gång i veckan. Men 2 gånger om året fäller han väldigt mycket och då borstar han varje dag.

Upp till toppen
Annons: