Annons:
Etikettövrigt
Läst 2765 ggr
ClaudiaLuu
11/22/15, 7:16 AM

Registrera i skk

Hallå!
Det är så att jag tog över en grönlandshund på 1,5 år igår (21/11) och jag frågade om vaccin och chippning men han sa att den nya ägaren fick göra det.( vilket jag tycker är väldigt konstigt)
Samt att hon är renrasig och då tänkte jag att hon skulle registreras i skk men hon har ingen stamtavla vad jag vet då de jag köpte henne av inte har någon uppfödning utan har bara hundarna för sig själv samt för drag då, det enbart för turister och sånt.
Vad jag har förstått så kan jag inte regga henne hos skk om hon inte har stamtavla, men jag vet att hon är renrasig.

Tips på vad jag kan göra? Det är ju alltid bäst med stamtavla om jag skulle vilja ha en kull på henne nån gång, men att hon inte har någon.

Tacksam för tips och trix!

Annons:
isblixt
11/22/15, 10:31 AM
#1

Såhär står det på SKK
"Har du köpt en valp eller vuxen hund som inte är registrerad (har stamtavla) så kan du inte göra det själv i efterhand. Det är bara valpens uppfödare som kan registrera valpkullen."

Vattnadal
11/23/15, 3:46 PM
#2

Fick du inte med någon stamtavla, fråga om hon har en. Man måste inte ha kennelnamn för att ta en enstaka kull. Tyvärr räknas hon inte ens som grönlandshund utan stamtavla. Med detta betyder att du kan inte ställa ut henne. Tävlar du i drag hamnar du inte i samma klass som andra grönisar, B, utan i klass A med de snabba fågelhundarna och blandraserna. Tar du valpar på henne räknas de som blandraser ändå.

Vem har du köpt henne av? Hade de fött upp henne också, eller ägde de henne bara?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ClaudiaLuu
11/23/15, 9:55 PM
#3

#2
Deras tik och hane fick en kull och hon va en av de små, dom är ingen kennel utan har bara hobby verksamhet som jag förstått det som.
Har haft sina hundar som draghundar då för turister, aldrig tävlat eller något sådant.

Vattnadal
11/24/15, 3:04 PM
#4

OK! Hennes föräldrar var registrerade, men de regade alltså inte kullen? Vad dumt om de inte gjorde det, då rasen är så liten.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ClaudiaLuu
11/24/15, 4:15 PM
#5

Jag vet ärligt talat inte om hennes föräldrar var reggade, tror inte någon av deras hundar var det om jag ska vara ärlig för det va ganska skumt när jag köpte henne.

Men imorgon ska vi till veterinären iaf och vaccinera, chippa och besiktiga :)

Vattnadal
11/24/15, 4:40 PM
#6

Finemang, men synd om det verkligen är en rasren grönis, att hon saknar papper.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
ClaudiaLuu
11/24/15, 10:45 PM
#7

Det är garanterat en renrasig grönlands, det är jätte tråkigt att hon saknar papper, det kan jag hålla med om!

vallhund
11/27/15, 10:53 PM
#8

Finns ingen som helst möjlighet att garantera renrasighet om hunden inte har stamtavla, eller blodprov för DNA, under förutsättning att den rasens DNA är kartlagt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ClaudiaLuu
12/2/15, 4:41 AM
#9

Men snälla du! Jag vet att hon är renrasig, det är det ingen tvekan om. Saken va att hon inte va reggad pga stamtavla. Men tydligen så får jag börja spara ihop pengar för att kunna göra DNA test på henne för att visa att hon är renrasig. Dom jag köpte henne av har bara renrasiga grönlandshundar, å hennes föräldrar va bland de som dom ägde. Blir nästan arg när folk gör påhopp bara för att man inte har en stamtavla att "ja men det kanske inte är en renrasig för den har ju faktiskt ingen stamtavla" Så alla som ska lägga en sådan fet behöver inte ens tänka tanken. Lägg era feta onödiga någon annan stans. Och ja, jag tar illa vid mig då det är en hund jag älskar, och jag vet att det är en renrasig.

isblixt
12/2/15, 10:21 AM
#10

Hon må vara renrasig men utan stamtavla räknas hon tyvärr som blandras i Sverige. :( Utan stamtavla vet man inte hur långt tillbaka hennes släktingar verkligen är renrasiga grönlandshundar. Inte för att det gör nån skillnad för dig dock, hon är och kommer alltid vara samma hund ändå. Med eller utan stamtavla. :)

vallhund
12/2/15, 11:08 AM
#11

#9 Skärp dig! Var ser du påhopp?

Att göra ett DNA prov hjälper inte dig, de är inte tillförlitliga för 5 öre, dessutom hjälper det dig inte att få hunden reggad i SKK, oavsett testresultat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ClaudiaLuu
12/2/15, 12:39 PM
#12

Jag ser inte påhopp, men jag ser att du är otrevlig och har en otrevlig ton! Och ja jag vet att hon klassas som blandis utan stamtavla!! Jag vet allt det här, så snälla skrov något jag inte vet istället! Och DNA testen är väldigt bra idag, jag vet inte om du gjort något men har du inte det så har du fasiken ingen talan om det är bra, det är som att recensera en film du inte ens sett.

isblixt
12/2/15, 5:56 PM
#13

Hmmm 🤔 Du har fått svar på att det tyvärr inte finns möjlighet för dig att regga henne i skk i efterhand… Mycket mer än så finns det inte att säga. 😕

Annons:
vallhund
12/2/15, 6:05 PM
#14

#12 Hur skall jag kunna veta vad du kan o vad du inte kan när du ställer grundläggande nybörjarfrågor?

I inlägg #9 påstår du att du blivit påhoppad, vilket du inte blivit. Vem som har rätt att skriva i tråden o/e på denna sajten avgör inte du, det avgör Sajtvärd o sajtens Medarbetare.

B.t.w. så är detta ett diskussionsforum, missat det?

Vem av oss som har otrevlig ton får andra ta ställning till vid behov. Du verkar ha missat att läsa sajtens Skrivregler. Läs igenom dom innan du postar nya inlägg på iFokus!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ClaudiaLuu
12/4/15, 11:03 PM
#15

Ja men fick svar på min fråga som första kommentar, efter det hade ingen behövt kommentera. Å sen kan du ju hålla dig till det som "diskuterades" istället för att påstå att jag bestämmer vem som får skriva på forumet/tråden osv, gör det har jag inte nämnt. Och förlåt att jag inte visste att det var en grundläggande nybörjar sak jag frågade, om man kan regga en hund i efterhand. Å sen påstod jag inte att du hade gjort påhopp utan att jag är less på folk som gör påhopp pga att man inte har papper på hunden. Å sen tycker jag inte att det är mycket att diskutera här, kag frågade om man kunde regga, fick svar å thats it. Så vad finns det då att diskutera?

vallhund
12/5/15, 6:01 AM
#16

#12 "Och DNA testen är väldigt bra idag, jag vet inte om du gjort något men har du inte det så har du fasiken ingen talan om det är bra, det är som att recensera en film du inte ens sett."

Vattnadal som är medarbetaren på sajten har oxå svarat i tråden, skulle hen oxå hållit käften för att stryka dig medhårs?

Vad gäller DNA prover så har jag fullt förtroende för Starcastle o hennes expertis i frågan. http://www.windhound.com/ Dessutom var jag med på den tiden när AST behövde blodtypas för att kunna registreras.

Var det något mera?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Taxelina1
12/8/15, 2:25 PM
#17

Att någon inte registrerar in kullen fast man har två renrasiga kan bero på "tjuvparning" Att båda föräldrarna inte är hälsokollade innan parning. Och skk,s regler är hårda. Det kan också bero på att man vill dölja en del skavanker.

                                   Lycka till med din lilla Grönlands hund 🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

isblixt
12/8/15, 8:24 PM
#18

Det kan tyvärr också bero på att tiken får/fått många kullar då SKK bara tillåter ett visst antal kullar per tik (fem stycken?).

taylor__lambert
12/12/15, 11:52 PM
#19

Kan vara antingen att tiken fått för många kullar, eller så vill dom inte regga för att det kanske görs inavel. Bara spekulationer egentligen. Hur som så kan du tyvärr inte regga hunden utan måste skaffa tävlinglicens (om du vill tävla, tävlingslicensen gör att din hund får en registrering i skk så resultat kan läggas in från tävlingar men inte som renras då) då hunden räknas som blandras när dom är utan stamtavla.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: