Annons:
Etikettagility
Läst 2321 ggr
Casso
2015-11-05 20:57

Samojed som agility och sällskaps hund?

Heej, jag funderar på att skaffa hund och jag faller för Samojed hunden. Jag vill ha en hund som jag kan göra tricks/ agility men även en bra sällskapshund som jag kan ha kul med. Jag bor i en stor villa med en stor tomt och har skog 20 m hemifrån. Är en Samojed en bra hundras att börja med eller är den en för svår hundras? :)

Annons:
Lojs
2015-11-05 21:05
#1

Det är ju kanske inte den ultimata agilityhunden, de jag har sett har varit ganska långsamma och vissa ofokuserade, en svår hund att börja agility med om man inte hittar rätt linjer.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

GotTreats?
2015-11-07 15:52
#2

Beror på dina ambitioner i agilityn Skrattar Våran uppfödare hade en samojed som endast lyssnade om hon hade köttbullar med sig ut på plan. Även bra att tänka på är att det är en hund som oftast inte går att ha lös utan inhägnad.

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


Em_
2015-11-07 16:10
#3

Nja, det kan funka men jag tror du får roligare med en annan ras. Har du kollat på mittelspitz?


[linda1989]
2015-11-07 20:12
#4

Japansk spets annars, lämpar sig bra till agility och sällskap =)

Casso
2015-11-09 18:20
#5

#1 ja jag har också sett att vissa kan vara lite ofokuserade, #2 jag ska inte tävla med den jag ska bara träna med den för skojs skull, jag har en någorlunda inhängnad tomt. #3 jag har tittat lite på dom också men tycker tyvärr att dom är lite för små då jag föredrar lite större hundar. #4 Samma sak där, tycker att dom är lite för små. :/ Jag vill även kunna dra med den tex cykel och pulka vilket jag tycker låter sååå kul! Men tror ni att den är för svår som första hund? :)

GotTreats?
2015-11-09 18:51
#6

Samojeden var min första hund och jag skulle inte vilja säga att den är för svår så länge man är riktigt envis och har mycket tålamod! 😃 Ring/maila till några uppfödare med mycket erfarenhet och berätta vad du har för planer så får du säkert en hel del vettig information :) 

Vi ska förhoppningsvis gå en agilitykurs nästa år, men kommer också träna mest för skojs skull. 😛

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


Annons:
Em_
2015-11-09 19:18
#7

Eurasier, keeshond och finsk lapphund finns ju också om man vill ha lite större. 

I stort sett alla raser kan ju bli en bra första hund till rätt ägare, sen är ju frågan hur mycket man vill satsa/offra.  Och inte bara första året när allt är nytt och spännande ;)

Har man inga tydliga prestationsmål tror jag att man har större chans att lyckas med någon av de mindre envisa och självständiga spetsarna. Vet man att man vill hålla på med drag eller redan lägger många timmar i veckan på lite tuffare motion så hade jag inte tvekat att rekommendera samojed. Men eftersom det spontant inte var med på din lista tror jag du får det lika roligt, men lite lättare, med en annan ras :)


Casso
2015-11-10 16:29
#8

#6 Ja, Jag ska ta kontakt med några uppfödare :) Hoppas det går bra när ni ska träna agility :) #7 Jag ska även försöka mig på drag och om då hunden tycker att det är kul så ska vi självklart fortsätta med det! Glömde det bara att skriva det i "orginalinlägget" :)

Vattnadal
2015-11-10 16:59
#9

Det finns massor av bra kennlar med samojed, som har lite olika inriktning. Kolla runt till du hittar en kennel där du både gillar utseendet på hundarna, samt där de använder hundarna till det du vill. Åk runt och hälsa på kennlar redan nu, innan du är i riktiga valp-letar-tagen. Det är ju kennelns vuxna hundar du ska falla för, och känna att passar dig, valpar är ju alltid söta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: