Annons:
Etikettvalpar
Läst 1721 ggr
mibes
10/18/15, 7:49 PM

Tips och råd till mig som valpägare?

Hej på er! Helt ny på forumet och inte alls hemma,men det kommer!

Fick hem min mittelspitz Lexi några dagar sedan, hon är 13 veckor och bedårande förstås. Behöver ventilera och få höra lite tips från andra, det är min första hund så jag är något osäker. Alla är välkomna att lämna tips och kommentera!

Så för att börja..Detta med motion. Jag blir ju mörkrädd när man läser här att man inte ALLS ska aktivera hunden fysiskt när de är små.. Gör jag fel i att gå på flera promenader om dagen? Vi går ut 4-5 gånger om dagen och gör inte så mycket mer än går runt och bekantar oss med omgivningen. Ibland är vi ute i 20 minuter men vi har också varit ute i två timmar, då vi gick till hundaffären, vidare till macken och sedan till hundparken.. Läser att alla släpper sina hundar lösa men det kan jag inte göra, vi bor i lägenhet och jag vågar absolut inte släppa Lexi lös i skogen, vi tränar inkallning och hon kommer till mig hälften av gångerna. Vi försöker få in i rutin att bajsa och kissa ute. Det går sådär,känns mer som att de gånger hon gör sina behov utomhus är det på ren måfå och inte för hon förstår att hon ska göra sånt ute.

Sen skulle jag vilja ha lite tips på hur vi kan göra uterundan roligare.. Jag vet inte om hon tycker det är tråkigt att gå ute men det känns lite så ibland, jag vill ha bättre kontakt med henne och att hon uppskattar utestunderna. I nuläget går vi ut runt området, och tränar lite inkallning och sitt, det är det hon kan just nu.Utöver det strosar vi bara runt. Har försökt gömma mig bakom träd och ropa men hon fattar inte riktigt 🤪 Hur kan vi göra det roligare och så det kan leda till att vi får bättre kontakt?  Vi har gått till en hundgård och varit ensamma där, där släpper jag henne lös och då är hon ganska duktig på att komma på inkallning, och när jag springer så springer hon efter mig.

Och det sista jag behöver höra någon annans tankar kring.. Lexi är ju putteliten,fluffig och supersöt. VARJE person som passerar oss piper och säger guuuuuuuud så söööööt. Och det är hon ju. Barn vill mer än gärna komma fram och klappa och det får dom,Lexi älskar barn och låter vem som helst klappa henne,hon bryr sig inte  typ..Men kan all uppmärksamhet vara negativ på nått sätt? Ibland vill jag ju bara gå ut med hunden, inte behöva svara på frågor om vilken ras det är,hur gammal den är och hur stor den blir..

Annons:
Em_
10/19/15, 1:19 AM
#1

Var inte rädd för att låta valpen röra på sig :) Långpromenaderna kan du däremot vänta med ett tag till. I den åldern tycker jag det räcker med en "stor" upplevelse per dag, men det beror förstås på valpen och situationen. 

Små valpar brukar inte dra iväg på egenhand, men känner du dig osäker så ha henne inte lös. Med sele och en lina som inte är för tung för henne att ha släpande efter får du en bra nödbroms. Ha koll uppåt om det finns rovfåglar i området. 

Ropa inte om du gömmer dig. Låt henne upptäcka att hon har slarvat bort dig och låt henne själv leta upp dig igen. Beröm när hon hittar dig igen. Det blir lättare sen om hunden är van att ha koll på dig. 

Just nu behöver det inte hända så mycket på promenaderna, hon har fullt upp med att utforska världen :)

Du måste absolut inte låta alla klappa. Visst är det bra att hon om hon får lära sig att hälsa på olika människor och barn, men som du skriver orkar man inte vara social jämt. Det som skulle kunna bli jobbigt är om hon alltid tror att hon ska få hälsa om någon stannar och pratar med dig. Har du inte lust att prata så säg att det inte passar, att hon är trött eller sjuk (om barnen inte ger sig). Tänk också på HUR hon hälsar. En valp som studsar är jättegullig. Min mittel, som hälsar väldigt översvallande på mig om han får chansen, sätter lätt leriga tassavtryck på min mage. Det är inte lika gulligt…


Vattnadal
10/19/15, 12:42 PM
#2

Jag brukar låta folk hälsa på valpar, men bara om de hälsar på mig först. Då visar jag valpen att jag kollar av alla, och att bara snälla släpps fram. samtidigt hinner valpen lugna ner sig lite, så att jag visar att man får hälsa när man är lugn.

Går man i valpens takt, strosar runt och göra paus ibland, kan man gå ganska mycket med en valp. Gå i lite terräng, dvs inte bara på vägar, så får valpen bättre kontroll på kroppen och balans.

Ett sätt att träna inkallning, är att dela upp det i lystringsord och inkallningsord.

Lystringsord är tex hundens namn. När du säger hundens namn vill du att den tittar på dig. Detta gör man genom att se till att det händer roliga saker när man säger det. Säg namnet när du tar fram kopplet, när du tar fram maten, när ni ska leka osv. Förstärk ytterligare genom att ge en godis när du säger mannet, upprepa minst 5-10 gånger i olika miljöer. Sen kan man börja göra det svårare. När ni är ute säger du hundens namn, tittar den på dig, kasta en godis mot hunden. (tittar den inte, strunta i det, men träna med). Sen kan du börja säga hundens man och kasta godisarna svårare, ut i diket od. Hunden lär sig snabbt att ska man hinna med att se var du kastar godis/leksak, gäller det att titta på dig så fort du säger lystringsordet.

Inkallningsordet gäller det att nöta in så det sitter i ryggmärgen. Det ska inte betyda "sluta med det du gör och spring till matte", utan "jag springer till matte". Detta gör du genom att säga det först när hunden redan springer mot dig. Alltid när hunden springer mot dig, lägg till inkallningsordet, glatt. Hit är ett bra ord, som kan låta glatt och pipigt. Beröm massor alltid när hunden kommer till dig.
Försvåra sakta sakta med sträckor och störningar.

Sen lägger du ihop dessa ord. Börja med lystringsordet, tittar inte hunden upp på dig, ignorera. Tittar den upp, backa från den och säg inkallningsordet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mibes
10/20/15, 8:39 PM
#3

Tack snälla för era svar, jag vet inte hur man svarar på ett specifikt inlägg :(

Jag tränar inkallning allt vad jag kan med Lexi men hon lyssnar bara när hon inte har nått bättre för sig. Leker hon med en leksak och jag ropar så bryr hon sig inte.Störningsmomenten tar över.

Och nu när det regnar har vi köpt en regnjacka, och jag blir så frustrerad. Hon totalvägrar.Hon blir apatisk när man lyfter upp henne (bra när man ska bada henne :) ) och jag kan sätta på jackan utan problem, men efter det rör hon sig inte ur fläcken. Jag var precis ute med henne med jackan på och jag fick bokstavligen släpa henne HELA promenaden.Känner mig hemsk. Hur får jag henne att vara ok med jackan? Den sitter bra på, är inte för tight och man sätter på den med gummiband kring benen. Har provat kasta favoritbollen, locka med godis.. inget. hon bryr sig inte. 

Hjälp, :(

Em_
10/20/15, 9:02 PM
#4

Jag är med i våga vägra jacka sekten så att…Tycker inte det behövs 😛 Nä, men sätt på den inne, sprid ut lite mat eller godis på golvet och strunta i henne :) Efter en stund borde godissuget ta över. Det kan ta lång tid innan hunden accepterar täcken. Har hört att en del har de i sängen medans de är rena för att de ska lukta mer som flocken.


Upp till toppen
Annons: