Annons:
Etikettraser
Läst 2615 ggr
[emvirta]
10/1/15, 8:03 PM

Canaan dog

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Tänkte höra om det finns någon här som äger en canaan? Jag själv har en 4 månaders Canaan dog valp här hemma och vore kul att höra om någon här har en och berätta gärna om hur din/dina hundar är! Här har ni en bild på min canaan Chancho's Gulf (Loke)

Annons:
[Forest]
10/1/15, 8:18 PM
#1

Så fin liten canaan du har, ovanlig ras. :) Kanske du kan berätta lite hur rasen är och vad du har för planer för din godig :) 

Har ingen själv och inte heller träffat din ras innan :D

[emvirta]
10/1/15, 8:29 PM
#2

#1 tack! :D Det är en underbar ras, väldigt följsam, tillgiven, lättlärd och lojal. Den kan vara "försiktig" mot främmande människor/djur för de har en väldigt hög självbevarelsedrift. Dock inget jag märker av som ett problem. Då han absolut inte visar det mot människor. De här hundarna är ju verkligen "renrasiga" eller vad man ska säga, de har även inga rasbundna sjukdomar och är en väldigt frisk ras. De är inte heller avlade till något speciellt ändamål utan är mer en HUND bara. Däremot har vi ett litet problem med andra hundar ute på promenaderna, han morrar/skäller och hoppar mot dom ibland. Tror dock inte det har nått med själva rasen att göra. Men det håller vi på och tränar, därför skulle det vara kul att höra om någon annan här har en canaan och hur den funkar med andra hundar :)

NobleGuardians CanaanDogs
11/24/15, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hej,
vi delar vårt hem med 4 Canaans, 3 tikar och 1 hane 🙂
Iza 8 år (Ridgeslättens Basha af Isak)
Asherah 4 år (Noble Guardians Asherah)
Gidi  4½ år (Gidi de Solemel)
Chaya 2 år (Noble Guardians Chaya)

samt deläger en hane ihop med en kollega i Finland 🙂
Karu 2 år (Yahav me Neot Hakikar)

[emvirta]
1/2/16, 11:25 AM
#4

#3 åh så fina dom är! Har en liten fråga faktiskt, min canaan är nu 7 månader och har börjat bli väldigt besvärlig att gå ut och gå med. Han börjar hoppar mot mig och bits riktigt hårt ibland. Går inte att få stopp på honom och försökt vända ryggen till och ignorera honom men han fortsätter. Han har även börjat morra mot andra människor ibland vilket känns väldigt underligt då vi tidigare bodde i stan där vi passerade människor hela tiden. Då brydde han sig inte om dom eller så ville han bara väldigt gärna fram och hälsa. Har du några tips??

Turast
1/12/16, 8:41 AM
#5

#4 tänkte på att din hund kommer ju från en kennel med riktigt trevliga och kunniga människor, har du bett om råd från dem? :) Har själv ingen canaan men träffade Kennel Chanco förra året :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

NobleGuardians CanaanDogs
#6

#4 
Han är ju troligen uppe i en könsperiod så huvudet har väl kortslutning just nu, likaså kan han ha en spökperiod… 🤪Är det så att han/ni nyligen gjort några stora förändringar i ert liv ihop? De kan ju vara ganska känsliga om man ruckar på rutinerna 🤔 Får han tillräckligt med vila? Mental stimulans i form av t ex spår, leta godis mm.
Svårt att säga hundra vad som kan "fela" bara genom att läsa text. Men en sak som absolut inte fungerar på en Canaan är tuffa stenåldersmetoder, då ett samarbete med en Canaan byggs upp på förtroende och tillit. Så försök hitta mjuka metoder att hantera honom på även om du är frustrerad när det händer.
Ta ut avståndet till det han reagerar på, försök att inte få honom att känna sig "tvungen" att  utlösa beteendet. Troligtvis handlar det om ett par månader innan lugnet lägger sig i hjärnan på honom igen ☝️

Annons:
Upp till toppen
Annons: