Annons:
Etikettdrag
Läst 2477 ggr
Vattnadal
2015-09-01 12:46

Äntligen är hösten här!

Sommaren har segt och envist hållit sig kvar. På kvällarna har det varit 15-18 grader ända till tiotiden. Tack och lov har det inte varit för varmt för promenader under sommaren, så gamlingarna som är pensionerade från drag har kunnat motioneras i alla fall.

Idag gick vi en kort sväng vid tiotiden, innan vi packade oss iväg till Draghundcenter. Löven gulnar och faller, det var bara 15 grader. Leker genast med tanken på att köra hundarna ikväll. YR säger att det ska vara 13-14 grader ikväll, och flera kvällar till i veckan. 

Vi brukar vilja ha under 12 grader och låg luftfuktighet när vi startar igång efter sommarvilan. Hundarna är värmekänsligare efter vilan, än de är på våren efter dragsäsongen. Tidigare år (jag har backat och kikat 4-5 år bakåt) har vi varit igång vid den här tiden. Fram till nu har det varit 15-20 grader innan tio på kvällarna. Ska vi starta med större spann vill vi gärna att det ska vara ljust första gångerna. Samma sak egentligen om vi ska köra cykel/kick. Hundarna är lite väl taggade första gångerna. Nu har vi dessutom 2 valpar på snart 7 månader som ska köras in. Då gäller det att allt går rätt och bra. Eftersom ATVn krånglar, får vi köra dem 2 och 2, en på kicken den andra på cykeln, i början. Lite mer tidskrävande, men förhoppningsvis går det att laga lilltraktorn smidigt och inte alltför dyrt.

Håller tummarna att jag tar mig från jobbet i tid, hemma före sju, gå en sväng med gamlingar och trasiga Skade (fick drän i söndags efter en liten bitskada) medan maken kör gamla Piro och Gjöa. Sen tar vi Ingrid/Gala och Drífa/Orka, så att valparna får springa med fosterstorasyster och mormor. Vi får väl låta dem springa rätt fort, men lite dämpad fart så de inte springar för fullt, sen dra ner tempot lite. Kanske köra 4 km, och gärna minst 50% i trav. Sen blir det en sväng till med Ego/Fenja och Ubbe/Bestla, så fick alla komma ut idag. Bara de fått middag efter motionen, kan vi få sätta oss i soffan nöjda, med middag vi med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
2015-09-02 17:56
#1

Det sprack, 18 grader när jag kom hem. Lika bra det, för min förkylning harv tagit om, hög feber är tillbaka…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2015-09-03 21:37
#2

Hoppas för er skull att det blir lite svalare snabbt. Jag har gärna lite svalare somrar, men kunde de inte vara lite längre? Usch jag har höstångest. Ljuset saknar jag så mest! Och krya på dig Elin!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2015-09-08 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I lördags tog vi premiärturen för säsongen, och första med valparna. Här ett suddigt foto på Ingrid och Gala. Krister körde Drífa (valparnas mormor) och Orka.

De jobbade på fint, även om Gala lyckades gå under magen på Ingrid inann staraten och trassla lite.  
Vi körde bara 2 km första gången, mest för att de äntligen skulle få känna på nomeselarna och springa med en annan hund på riktigt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2015-09-08 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

På söndagen hade vi besök av en kompis och hennes schäfer. Vi körde då 2 kickar och en cykel, 2 hundar var, 2 vändor, så alla våra fick springa av sig, och Vidar, Vittra och Cora fick prommis efteråt.

Första vändan körde jag Gala och mamma Skade, framför vår kick gick Gjöa och Orka, schäfern Stella fick dra med gamlingen Piro. Andra vändan blev det Ingrid och Drífa för mig (båda i höglöp) och de andra paren blev Ego/Ubbe och Fenja/Bestla. Nu körde vi drygt 2 km, stannade och vattnade och sen vände vi hemåt igen. Valparna imponerade, främst min lilla Gala. De blir 7 mån på torsdag, och ska ställas i Högbo på lördag!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2015-09-11 21:23
#5

Lycka till i morgon!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2015-09-28 21:54
#6

Nu har valparna fått dra i storspannet två gånger. Vi konstaterade att ett elva-spann är ca 15 m långt, ungefär som en långtradare. Längst fram gick Drifa, mormor till valparna, och Skade, deras mamma. Bakom dem Orka och Gjöa, bakom dem Ingrid och lilla Gala, bakom dem Piro ensam, bakom honom Ego och Fenja, längst bak som vanligt, Ubbe och Bestla. Vi körde åtta km, stannade och vattnade en gång. Efter ca fem km stannade vi igen och flyttade bak Skade till Ingrid och min lilla stjärna Gala fick prova att gå längst fram med mormor. Hon skötte sig utmärkt. Sträckt lina hela tiden, försökte få mormor att galoppera istället för att trava, men fick ge upp. Det ser ut som att jag valde rätt valp igen. Igår efter att vår grundkurs drag tid slut och vi hade grillad korv i magarna, kördes åttan igen, med alla utom gamlingarna Vidar och Cora, samt hängörat Vittra, som gick sex km med mig istället. Det är så härligt med den friska krispiga höstluften.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
2015-09-28 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
smurfan-13
2015-09-29 16:51
#8

Elin, har du några bra tips för tassarna? Cyklar en del m min cirneco (han travar bredvid, drar inte) och upplever att tassarna börjar se slitna ut redan. :/ Blir mest grusväg/asfalt tyvärr, 5-10 km i veckan totalt.

Vattnadal
2015-09-29 16:58
#9

Bara slitna tassar hjälper det med corduratossor för. Den länkade modellen håller ca 3 mil på grusväg för oss. Vi använder dem främst på frusen grusväg åt några av våra.

Vidar som har artros i handlederna experimentera vi med mjuka fluffiga sockor, vilket fungerar luite, och sen en gummisko på utsidan för att de inte ska nötas sönder för fort.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
2015-09-30 21:23
#10

#9 Hur mäter jag för att veta vilken storlek han ska ha? Vad är portot? Eller skulle jag ev kunna skicka svärföräldrarna att komma och hämta de på draghundscenter om jag beställer & betalar i webshoppen?

Vattnadal
2015-10-07 11:40
#11

Tänk att tassen blir bred när de trampar ut ordentligt, kika ungefär hur mycket större den blir då. För luten socka är dumt, för stor sliter du mer på så den håller kortare tid.

Det tillkommer ju lite frakt, du kan alltid testa att beställa, och innan du godkänner köpet ser du vad det blir totalt. Tycker du det känns mycket, talar du om vad du ska ha så lägger jag undan till svärisarna kan komma in.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: