Annons:
Etikettövrigt
Läst 2646 ggr
[spetsen]
2015-06-16 07:54

Skaffa draghund?

Jag gjorde en tråd i ett annat forum här och där väcktes mitt intresse för dessa typer av spetsar. 

Såsom jag förstått det är Samojeden den "mildaste" med minst av det ursprungliga kvar i dem,  de andra ska vara betydligt mer "icke-anpassningsbara" (helt fel ord, men jag kommer inte på något annat), alltså det typ går inte att trötta ut dem nästan med annat än drag. 

Jag tyckte att alla polarhundarna verkade oerhört intressanta och med en sådan skulle jag kunna börja cykla med hunden och springa mer än jag vågar med min mops. Men anledningen till att jag nämnde att samojedhunden kändes mildast (utifrån individer jag träffat. Har dock inte träffat andra polarhundar, bara en blandras) är för att jag inte skulle vilja ta mig vatten över huvudet. Hoppet mellan mops och polarhund är ju trots allt ganska stort. 

Så om man har funderingar på denna typ av hund - vad bör man tänka extra mycket på? :)

Annons:
SaraC
2015-06-16 21:39
#1

Jag har inte haft polarhund själv men kan tipsa om artiklarna under kategorin MEDLEMMARNAS RASER härinne, där kan du kanske hitta lite intressant läsning 👍

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[spetsen]
2015-06-16 22:36
#2

Tack! Ska kika där :)

Vattnadal
2015-06-16 22:43
#3

Jag har 2 av polarhundsraserna, siberian husky och grönlandshund, och svarar gärna på frågor.

Jag tror du får börja med att bestämma vad du vill göra med hunden, och vad du verkligen kommer att göra. Vill du köra cykel/sparkcykel på barmark, kanske canicross, och sen på snö, vill du åka skidor eller släde? Vill du tävla eller bara köra för skojs skull. Hur långt vill du köra? Bara 5-6 km eller 5-6 mil, eller någonstans däremellan?
Vill du köra med bara en hund eller ett helt spann?
Vill du ha 1-2 starkare hundar som orkar dra en släde, eller 4-6 hundar som drar släde, eller kanske en hund som drar dig på skidor, eller 1 hund som drar pulka och du åker skidor efter den?
Tänker du dig att du bor i lägenhet och ska kunna lämna hunden ensam, eller på dagis, eller ser du framför dig att du har en hundgård?

Huskyn är den intensivaste, snabbaste och minsta av polarhundarna. Den är delad i mer show-typad, sprintlinjer och långdistanslinjer, även  om alla av typerna mår bäst av att få dra. Den är nog sämst av alla polara raserna på att vara ensam. En till hund, helst polarhund, som sällskap är nästan ett måste, eller hunddagis när du inte är hemma. Slipper den lämnas ensam (tillsammans med en huskykompis i hundgård är helt OK) och du tröttar ut den fysiskt med drag 3-4 dagar i veckan är den nöjd med lite berikning. Underbara hundar, signalsäkra, mjuka, avlade att samarbeta även med främmande hundar så sällan problem med andra hundar. Du får jobba för att hitta en husky som inte vill dra. Köper du en valp och gör allt väldigt fel kanske du kan lyckas, annars har du en hund som alltid jobbar glatt i selen.
Är man för hård med dem kan de bli knäckta och förstörda för gott.
Vill man ha minst 2  och köra släde, cykel, skidor, gillar fart, är huskyn rätt.

Grönlandshunden är stor, stark, långsammare än huskyn, men avlad till draget så pass att det är svårt att hitta en som inte vill dra även här. De älskar människor, men kan behöva rätt linjer eller uppfostran för att funka fint med andra hundar. Är man för hård med dem kan de bli hårda tillbaka, både mot föraren och andra hundar. Då grönisen är en så pass liten ras, och extremt arbetande, har den tack och lov aldrig blivit delad som de andra polara raserna.
Vill du ha en eller två starka hundar som kan dra dig på skidor, pulka, cykel eller en släde utan den värsta farten, mer traktor, är grönisen rätt val.
Min grönis håller sig i skinnet (dvs river inte huset) om hon får en timmes promenad varje dag och dragträning 3 dagar i veckan. Är det för varmt för drag, får hon simma istället.

Malamute är även den stor och stark. Här gäller det dock att hitta rätt linjer för att få en hund som drar. Även för att få en trevlig hund.
Rasen är delad, finns mer showtypade, men även inom de arbetande finns stora tunga långsammare samt de mindre, lättare något snabbare hundarna. Även här en ras som man inte bör vara för hård mot, då de lätt tar efter och blir hård tillbaka.

Samojeden ses ofta som lite "polarhund light". Här hänger det dock mycket på linjer. De lättare kanske inte alls drar, då de är mer avlade på utställning och sällskap. De som drar är inte lika lätta istället.
De är större och långsammare än husky, mindre och vi vissa fall snabbare än grönis och malamute.

Alla raserna kräver motion, och helst hundgård att vara i när du är på jobbet, livet blir enklare då. Ingen av dem är lätt att lämna ensam, huskyn sämst på det.
Du kanske skulle ta dig till en av polarhundklubbens utställningar, där du garanterat får träffa representanter för alla raserna.

Var bor du? Hos oss finns 2 av raserna att pussas med!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[spetsen]
2015-06-17 09:47
#4

#3 Tack för ett så himla utförligt svar! 

Det jag har tänkt mig är främst cykel/canicross under de snöfria månaderna och sedan skidor och ev släde om en hund orkar det. Jag har en mops sen innan så den får sällskap :) Dock kommer jag ta med dem till jobbet när jag utbildat mig till hundfysioterapeut (kommer inte skaffa nästa hund förrän det är gjort).
Jag tror att någonstans mellan de sträckorna du skrev är bra, nån mil lixom, men inte så mycket som 5-6 mil. Gärna en lite långsammare och stark hund så det inte behövs ett helt spann för att ta sig fram :) 

Jag bor nu i lägenhet, men i framtiden vet jag faktiskt inte hur det blir. Jag håller utkik efter hus, men jag bor hemma nu och vet inte vad som kommer hända just då - kommer dock som sagt inte skaffa nästa hund förrän sånt är stabilt. :) 

När jag läste om om Grönlandshunden tyckte jag att de lät lite passande faktiskt - hade fått för mig (läst att andra skrivit liknande saker) att de var "aggressiva" och ostabila på något sätt - speciellt mot andra hundar. Typ lite som man beskriver Malamuten ibland - väldigt hård och skarp? 

Jag bor i Stockholm :)

[spetsen]
2015-06-17 10:08
#5

Däremot vill jag helst ha hunden inne - att den bor inne hos mig lixom. Om jag flyttar till stort hus kan jag bygga hundgård till när jag kanske åker iväg och är borta ett tag, men vill inte ha det som hundens boende :)

Vattnadal
2015-06-17 12:52
#6

Kika mer på grönlandshunden du! De är helt underbara!

Visst kan de vara skarpare än andra raser, då de levt hårda liv genom århundradena. De kan ha stort resursförsvar, men det ordnar man lätt genom att lära dem att ingen tar av dem saker i onödan. Se till att hitta en kennel med trevliga hundar, välj ut en mjukare valp i kullen, uppfostra den mjukt, så får du en trevlig hund!

Min Ingrid drar släde själv om det inte är för tungt före.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
[spetsen]
2015-06-17 14:25
#7

Du råkar inte ha något tips på en bra kennel? :) Tänker på just den här raden: "men kan behöva rätt linjer eller uppfostran för att funka fint med andra hundar.", det skulle ju vara jobbigt att få en ur "fel" linjer som inte funkar med andra hundar. Eller är det bara att kolla efter hur föräldrar och syskon går i spann? :)

Vattnadal
2015-06-17 16:24
#8

Ingrid kommer från Kimassoks kennel i Norge, riktigt bra! När hon löper nästa gång ska det tas en kull på henne, fast där kan alla vara tingade redan. 
Kallasgården i Rättvik, Asasaq, Tinkas tex, vet jag har riktigt bra hundar.

Innan man köper en valp, åker man till flera kennlar och tittar. Man träffar de vuxna hundarna, ser hur de är i vardagen och hur de är när de arbetar, sen känner man efter. Hemligheten är att aldrig titta på valpar först, utan träffa vuxna man gillar, och ställa sig på kö hos den kenneln inför kommande kullar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[spetsen]
2015-06-17 17:35
#9

Är det väldigt lång "väntetid"/stor efterfrågan på Grönlandshundar? Då kanske det är "enklare" att hitta en bra samojed eller malamute? 
Huskyn tror jag jobbar för snabbt för mitt tycke.. Vill jag dock kanske tävla nordisk stil (det ser skitkul ut) så är väl den mest lämpad för det :o

[spetsen]
2015-06-17 20:59
#10

Om man skulle vilja köra medel eller långdistans, vilken ras är mest lämplig för det?

Vattnadal
2015-06-18 12:18
#11

Det föds väldigt få grönlandshundar, men tyvärr är inte efterfråghan så stor heller. Tyvärr är malamuten mycket mer populär, grönisen glöms lixåm bort. Då är den ändå jämnare mentalt och vill man ha en draghund, får man det garanterat med grönis.

Hur snart är du sugen på valp? Du kan ju redan nu vända dig till kennlar och se hur snart det ska födas kullar hos dem.

Du kan ju köra medel och långdistans med alla raserna. Huskyn behöver du fler av för detta. Är du beredd att åka skidor och hunden drar pulka, kan du köra både medel och långdistans med en hund, där är väl grönisen med sin styrka mest lämpad.
Medeldistans kör man ofta ca 3-4 mil 2 dagar i rad, långdistans är över 20 mil.
Polardistans har ett medel och ett långdistanslopp varje år v 10. Det korta är 16 mil (ofta uppåt 18) och det långa 30 mil. Det är bara öppet för rasrena polarhundar. Det finns en hel del som åker skidor med antingen nordisk släde och minst 2 hundar, eller skidor och pulka med 1-2 hundar. Det är vanligast p med grönlandshund och malamute, då de är starkast.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[spetsen]
2015-06-21 18:08
#12

#11 lite sent svar nu, har varit borta från datorn hela helgen haha :P 

Jag är inte sugen på valp jättesnart, kommer låta detta ta sin tid så jag har god tid på mig att leta reda på så mycket info och fakta jag kan. 

Men att grönisen har mycket temperament och svårt för andra hundar, det är inget man behöver vara superrädd för om man är noga med hundarna bakåt i leden?

Grönisen är nog de jag fastnat för mest trots allt och det känns som att den passar bäst faktiskt? Jag är definitivt mest intresserad av medel och långdistans och har väl funderat mest på nordisk stil med antingen bara skidor och/eller pulka. 

Nordisk släde har jag inte hört något om förut! Ska kolla den också, för 16-30 mil på skidor låter hemskt 😂

Vattnadal
2015-06-23 14:00
#13

Nordisk stil är att åka skidor, och du kan köra pulka eller nordisk släde, båda med hunden framför och dig bakom på skidor. Nordisk släde står du alltså inte på medar på släden, utan på skidor, och kan åka fram och bromsa bak på släden, så hundarna behöver inte skakel som de gör när de drar pulka.

Väljer man en uppfödare där de kan ha hundar tillsammans i gårdar och inte har problem med slagsmål, möjligen att vissa individer inte gillar varandra, så kan man vara lugn. Viktigt är nog att du inte börjar alfarulla och korrigera en massa fysiskt, för då lägger sig hunden på den internella normen, dvs gör som du gör. Är det OK att dänga varandra i backen, så gör hunden det med andra hundar och kanske med dig med, om den vill. 😉

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
[spetsen]
2015-06-23 14:32
#14

Aha! Nordisk släde lät spännande då, och känns skönt på nåt sätt att hunden inte behöver skakel, känns som att det hamnar ivägen på nåt sätt.

Haha gud nej, alfarullningar och sånt cm-tjafs finns inte i mitt hem. Positiv förstärkning och reko-metoder är det som gäller här 👍

Vattnadal
2015-06-25 16:24
#15

Med urhundar, och särskilt då polarhundar som man vill att ska jobba, är reko smartast. De jobbar dåligt om de är rädda istället för att ha en ömsesidig respekt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[spetsen]
2015-06-25 18:16
#16

#15 Inte så konstigt, jag hade också jobbat bättre med schysst bemötning gentemot hot

Upp till toppen
Annons: